نمایشگاه کتاب و روزهای شلوغ آخر هفته/ ۶۴ رای تخلف صادر شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۴
صبا گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه کتاب و روزهای شلوغ آخر هفته/ ۶۴ رای تخلف صادر شد

بخش حضوری سی‌‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران امروز ۳۱ اردیبهشت ماه به کار خود پایان می دهد اما بخش مجازی تا ۲ خرداد ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران‌ پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه روزهای شلوغی را سپری کرد‌، به طوری که راهروهای شبستان مجدد با انبوه جمعیت پر شد. خلاصه در این دو روز هرکجا که چشم می‌انداختی با صف مواجه می‌شدی؛ صف خرید کتاب، صف اغذیه‌فروشی‌ها، صف آب معدنی، صف کیوسک‌های اطلاعات و…

همچنین این دو روز شلوغ با جشن امضای افرادی ازجمله لوریس چکناواریان، فاضل نظری، مهرداد صدقی، احمد پوری و… همراه بود که گاه صف جمعیت برای گرفتن امضا و عکس یادگاری ساعت‌ها به طول می‌انجامید و گاهی با بی‌نظمی‌هایی که ایجاد  می‌کرد موجب تذکر حراست برای اتمام برنامه می‌شد.

به گفته حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب، تدابیر رفاهی برای روزهای پایانی نمایشگاه کتاب اندیشیده شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش تعداد مبلمان‌های شهری، افزایش تعداد نیروهای امدادی و اطلاع‌رسانی و افزایش ظرفیت متروی تهران اشاره کرد. این موارد به طور عینی هم‌ قابل مشاهده بود اما این‌امکانات همچنان کفاف جمعیت حاضر در مصلی را نمی داد.

عصر جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه همزمان با نهمین‌روز نمایشگاه کتاب تهران سرود «سلام فرمانده» با حضور ابوذر روحی در صحن‌ مصلای امام خمینی اجرا شد.

این سرود گروهی با ۴۰ دقیقه تاخیر زیر آفتاب سوزان بهاری و با جمعیت زیادی که با پرچم‌های ایران برای تماشا و هم‌خوانی آمده بودند، آغاز شد.

و اما تخلفات بحث کهنه نمایشگاه کتاب است که حتی موارد آن در یک بازدید معمول از غرفه‌ها نیز به چشم می‌آید. طبق روال سال‌های گذشته برخی ناشران در روزهای شلوغ پایانی تخفیف‌هایی بیش از حد مجاز برای کتاب‌های خود اعمال می‌کنند که این موضوع گاهی به صورت پنهانی انجام می شود و گاه به صورت علنی، بدین صورت که برخی غرفه‌داران تخفیف پنجاه درصدی را روی کاغذ نوشته و در معرض عموم قرار داده‌اند که البته با برخورد مسئولان نمایشگاه نیز همراه بود.

در این راستا علی رمضانی سخنگو و قائم مقام‌ نمایشگاه کتاب در نشست روزانه درباره آمار تخلفات نمایشگاه کتاب و احکام صادرشده عنوان کرد: مجموعا ۶۴ رای تا روز ۲۹ اردیبهشت ماه در کمیته تخلفات نمایشگاه کتاب صادر شد. بیشترین آن‌ها ارائه و فروش کتاب‌های سایر ناشران و ارائه و فروش کتاب‌های غیرمجاز است. ارائه و فروش کتاب‌هایی که بیش از چهارسال از انتشار آن‌ها گذشته است در رتبه بعدی، رعایت نکردن شئونات اسلامی در رتبه بعدی، اقدام به تعرض از فضای خارج از غرفه و استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان، فروش بالاتر از قیمت پشت‌جلد، برهم زدن نظم عمومی، تاخیر در بازگشایی غرفه و تحویل نگرفتن غرفه و… در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

او در پایان بیشترین احکام صادر شده را بدین شرح اعلام کرد: توبیخ کتبی و درج در پرونده یا اخذ تعهد کتبی، محرومیت از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مدت یک سال ۱۶ مورد، توبیخ کتبی بدون درج در پرونده ۱۵ مورد، تعطیلی غرفه به مدت ۳ تا ۵ ساعت ۷ مورد، محرومیت از شرکت در نمایشگاه‌های استانی و مجازی ۳ مورد که قابلیت اعتراض و تجدیدنظر دارد، محرومیت از تسهیلات حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد ۲مورد که قابلیت اعتراض و تجدیدنظر دارد، تعطیلی غرفه به مدت یک روز ۱مورد.

در نهایت پس از اینکه نمایشگاه کتاب تهران به دلیل آلودگی هوا یک روز با تعطیلی مواجه شد، بخش حضوری نمایشگاه کتاب تهران امروز ۳۱ اردیبهشت ماه به کار خود پایان می دهد اما بخش مجازی نمایشگاه کتاب تا ۲ خرداد ماه تمدید شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است