اوضاع مطبوعات و رسانه‌ها خوب نیست/ مردم جیب‌شان خالی و دل‌شان ناخوش است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۱
نادر طریقت در گفتگو با صبا:

اوضاع مطبوعات و رسانه‌ها خوب نیست/ مردم جیب‌شان خالی و دل‌شان ناخوش است

نادر طریقت کارگردان سینما درباره فعالیت‌های خود، وضعیت سینما و رسانه‌های فرهنگی و هنری گفت.

نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره کارهای کنونی خود گفت: در حال حاضر مشغول مراحل پایانی تدوین مستند بلند خود با نام «ابرمرد تاریخ سینما» که درباره زنده یاد ناصر ملک مطیعی است، هستم که فکر می کنم حداکثر تا دو ماه آینده نسخه نهایی آن آماده شود.

وی ادامه داد: این مستند کامل‌ترین نسخه کار شده درباره ناصر ملک مطیعی است که علاوه بر مصاحبه با کسانی که با ایشان در ارتباط بودند مانند سعید مطلبی، پوری بنایی و… در زمان حیات نیز خودشان به دفتر ما آمدند و مصاحبه مفصلی با هم داشتیم و از همان بهره گرفته ایم.

کارگردان «اینجا هم باران می بارد» درباره انتشار این مستند توضیح داد: بعد از تدوین مستند «ابرمرد تاریخ سینما» که روزبه روحی پور انجام می دهد و موسیقی که مجتبی تیموری خواهد ساخت و آماده شدن نسخه نهایی مستند، با دریافت پروانه نمایش با پلتفرم های موجود وارد مذاکره خواهم شد. هدف من برای پخش این مستند پلتفرم ها هستند اما قطعا در یک سالن سینما برای هنرمندان و اصحاب رسانه نمایش می گذاریم.

کارگردان «سوت دل» درباره کارهای دیگر خود بیان کرد: بیش از یکسال از نمایش آخرین فیلم من می گذرد؛ فیلمی که آخرین هنرنمایی زنده یاد جمشید مشایخی بود و برای روشن نگه داشتن چراغ سینما در اوج کرونا آن را روانه سینما کردیم اما مانند خیلی از فیلم های دیگر نتیجه مطلوبی حاصل نشد. در حال حاضر بیشتر زمان خود را معطوف چند پروژه مستند کرده ام. یکی از آنها مستند «ابرمرد تاریخ سینما» است که درباره آن توضیح دادم. مستند دیگری که در حال حاضر مشغول آن هستم «مهمانی در بهشت» است که درباره یکی از فیلم‌های تاریخ سینمای کشورمان با عنوان «شب نشینی در جهنم» به کارگردانی موشق سروری و ساموئل خاچیکیان است.

این کارگردان سینما درباره وضعیت موجود در سینما و راهکار بهبود آن گفت: معتقدم در دنیا همه چیز زنجیروار به هم وصل هستند و وقتی دل مردم خوش باشد به سینما می روند. ۲ سال سخت کرونایی را گذراندیم و هنرمندان و عزیزان بسیاری را از دست دادیم. حال روحی مردم و جامعه خوب نیست، وضعیت معیشتی هم روز به روز بدتر می شود. امیدوار بودیم که با یک دست شدن کشور اوضاع اجتماعی و اقتصادی بهتر شود که متاسفانه نشد. بدترین چیز ممکن این است که مردم دلشان خوش نیست، جیبشان خالی است. همه چیز هر روز گران تر می شود اما دستمزدها همان است که قبلا بوده است. طبیعی است که در این شرایط و اوضاع دل و دماغی برای پرداختن به هنر نمی ماند.

طریقت درباره وضعیت رسانه های فرهنگی و هنری نیز توضیح داد: من جزو اولین گروهی بودم که حدود سال ۷۲ انجمن منتقدان و نویسندگان را راه انداختیم و سی و چند سال است که روزنامه نگاری کرده ام و همچنان هم گاهی دست به قلم می شوم و برای جایی می نویسم. در حال حاضر مطبوعات کاغذی که به طور کامل نابود شده است و تنها کسانی که پوستشان کلفت بوده است، مانده اند و با کمترین ها گذران زندگی می کنند. رسانه های فرهنگی و هنری و مطبوعات هم مانند تمام چیزهای دیگر در یک سلسله زنجیروار قرار دارند. شما در نظر بگیرید اگر شرایطی مهیا نشود تا فیلمی ساخته شود یا در حالت کلی هنری خلق شود، این رسانه ها و مطبوعات روی چه چیزی باید کار کنند؟ از روی چه چیزی باید گزارشی تهیه کنند؟ یا وقتی با فیلم ها و آثاری مواجه می شوند که با پول های کثیف تولید شده اند، تمایلی نخواهند داشت تا درباره آن ها مطلبی بنویسند و کاری انجام دهند. اوضاع مطبوعات و رسانه‌ها هم خوب نیست. مردم انقدر در فضای مجازی اخبار و حوادث بد می خوانند که لبریز می شوند.

نادر طریقت در پایان گفت: امیدوارم خدا کمک کند و گشایشی ایجاد شود و هرچه زودتر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور خوب شود تا روزهای خوبی را در کنار هم سپری کنیم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است