رقم‌های تولید فیلم در ایران واقعی نیست/ «پالایشگاه» در مرحله پیگیری و تحقیقات | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰
مهرداد خوشبخت در گفتگو با صبا مطرح کرد:

رقم‌های تولید فیلم در ایران واقعی نیست/ «پالایشگاه» در مرحله پیگیری و تحقیقات

مهرداد خوشبخت درباره پروژه «پالایشگاه» و وضعیت سینما و راهکار بهبود آن توضیح داد.

مهرداد خوشبختمهرداد خوشبخت نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فعالیت های کنونی خود گفت: در حال حاضر پیگیر پروژه «پالایشگاه» و در مرحله تحقیقات و جذب سرمایه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سه سال است که به دنبال فراهم شدن شرایط ساخت این فیلم است، توضیح داد: پس از «آبادان یازده ۶۰» با وزارت نفت به توافق رسیدیم اما بعد از تغییر وزیر دوباره پروسه اداری از ابتدا آغاز شد و همچنان مشغول پیگیری جذب سرمایه هستیم که به امید خدا با محقق شدن این اتفاق و ایجاد موقعیت مناسب پیش تولید کار را آغاز می کنیم.

تا مشکلی پیش می‌آید صورت مساله پاک می‌شود!

کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود صف طولانی فیلم های در انتظار اکران و وضعیت استقبال از فیلم ها، ساخت فیلم معقول و منطقی به نظر می رسد یا نه، توضیح داد: این درست است که مشکلاتی وجود دارد اما این فرمول غلطی است که تا اشکالی به وجود آمد سریع صورت مساله را پاک کنیم. متاسفانه این فرمول غلط در جاهای مختلف دیگر هم وجود دارد مثلا می گویند خانم ها به ورزشگاه نیایند چون نمی توانیم شرایط را درست سازماندهی کنیم، پس صورت مساله پاک می شود و کلا ورود خانم ها ممنوع می شود. درباره فیلمسازی هم مشکلاتی وجود دارد اما هیچ کدام دلیل بر فیلم نساختن نمی شود.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «گشت پلیس» درباره ساخت سریال و همکاری با پلتفرم های موجود و شبکه خانگی بیان کرد: چند پیشنهاد از طرف وی او دی ها داشته ام اما در نهایت نپذیرفتم. حقیقت امر این است که برای من تولید سریال یا فیلم سینمایی فرقی نمی کند و تماما به قصه ای که دارم بستگی دارد که اگر مناسب فیلم سینمایی باشد در همان بستر کار می کنم و اگر در فضای سریال باشد، به صورت سریال کار خواهم کرد. اگر قصه و کار مورد پسند خودم باشد و شرایط مهیا باشد، منعی ندارم و به اقتضای قصه پیش می روم.

وی با اشاره به کارهایی که تاکنون انجام داده است، ادامه داد: درباره ساخت یک اثر و انتخاب قصه و ژانر آن قطعا در وهله اول اولویت دغدغه خود آدم است. اگر مجموعه کارهایی که انجام داده ام ببینید، متوجه می شوید که در حال و هوای مختلفی مانند کمدی، تاریخی، دفاع مردمی و… فیلم ساخته ام. شاید تنها یکی از این ژانرها دغدغه اصلی من باشد اما چیزی را ساخته ام که در وهله اول آن را دوست داشته ام.

همه باید دست در دست هم بدهیم

کارگردان فیلم «عقاب صحرا» درباره راهکار بهبود وضع موجود سینما بیان کرد: اعتقاد دارم که برای بهبود شرایط موجود در سینما همه باید دست در دست هم بدهیم تا بتوانیم اتفاقی را رقم بزنیم. متاسفانه رقم های تولید فیلم واقعی نیست و باید تولید فیلم را ارزان کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد افرادی که در کشور به سینما می روند، محدود است و این‌طور نیست که فیلم ها هرچقدر هم گران ساخته شوند پول خود را درآوردند چون بازار فروش داخلی‌ست و سقف دارد. وقتی به فیلمسازی حرفه‌ای در دنیا نگاه می کنیم، می بینیم که حتی فیلم‌های سنگینشان زیر ۴۰ روز فیلمبرداری شده اند. این مساله نمایانگر این مطلب است که با ترفندهایی سعی در ارزان تمام کردن فیلم ها دارند. ما سمتی در سینمایمان‌ به نام طراح تولید کم داریم و همچنان به روش سنتی مشغول ساخت و تولید هستیم. من سعی کرده ام‌ در چند فیلم سینمایی و یک سریال بزرگ و فاخر به کمک کارگردان و تهیه کننده ها بروم و به نوعی خلا وجود چنین متخصصی را پر کنم و خداراشکر نتیجه های خوبی هم گرفتیم. به نوعی این یک شغل جدید است که در روند‌ تولید بسیار تاثیرگذار است.

با اعمال ممیزی‌ها فیلم‌ها شبیه هم می شوند

وی ادامه داد: در حال حاضر چیزی حدود ۲۳ درصد از فروش فیلم به صاحب فیلم برمی گردد و درصدهایی هم به شهرداری و سالن و ارزش افزوده و… می رسد که به زیان بازگشت سرمایه است. از طرف دیگر نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید تمام سلیقه ها را در نظر بگیرد. متاسفانه با ممیزی های موجود فیلم های ما از نظر موضوع ضعیف و یکنواخت و غیرجذاب می شوند. از زمانی که تولیدات پلتفرم ها زیرنظر ساترا رفته اند برای آن ها هم همین اتفاق افتاده است. نتیجه این رفتارها این می شود که فیلم ها جذابیت خود را برای مخاطب از دست می دهند و شبیه هم می شوند.

مهرداد خوشبخت در پایان درباره تاثیر شرایط روحی و اقتصادی مردم بر سینما گفت: در این روزها حال مردم خوب نیست و شرایط مالی و روحی خوبی ندارند. ما فیلمسازان و عوامل یک فیلم هم از همین مردم هستیم و همگی هم از وضع موجود متاثر می شویم. سینما از بقیه مملکت جدا نیست و این شرایط به تمام عوامل سینما هم فشار می آورد که در کارشان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000