قدرت‌های برتری هستند که نمی‌خواهند تئاتر باشد/ سایه اقتصاد بر فرهنگ

ریحانه سلامت بازیگر سینما، تلویزیون، تئاتر و مدرس بازیگری در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره کلاس های آموزش تئاتر خود گفت: قبل از کرونا طی هفت دوره و تابستان ها آموزش تئاتر کودک را برگزار می کردم که با شیوع کرونا متوقف شد. بعد از فروکش کردن اوضاع کرونا در کشور و با اصرار برخی از دوستان از تابستان امسال دوره جدیدی را با نوجوانان آغاز خواهم کرد. برای آموزش تئاتر کودکان هم اگر شرایط مهیا شود، آن را هم برگزار خواهم کرد.

وی ادامه داد: از سال 1390 و باتوجه به درخواستی که مطرح شد به سمت خاوران و مرکزی که برای بچه های کار وجود داشت، رفتم و با آن ها نمایش خلاق کار می کردم. به دور از فضای بیزینسی کلاس های خود را ادامه دادم و یکی از اهداف من ارتباط با بچه ها بود که باعث می شد به شناخت بیشتر خود برسم و به من کمک می کرد بتوانم موقعیت های مختلفی را که در کودکی تجربه داشته ام مجدد مرور کنم.

بازیگر تئاتر «سه خواهر و دیگران» درباره کلاس های نمایش خلاق و توقع خانواده ها توضیح داد: از همان ابتدا به خانواده ها می گویم که با شرکت در کلاس های نمایش خلاق توقع بازیگر شدن بچه های خود را نداشته باشید. خانواده هایی هستند که با هدف درآمدزایی آینده غیرواقعی برای بچه های خود متصور هستند. از همان ابتدا شفاف این موارد را مطرح می کنم و با کسانی که موافق نظر و خط مشی من در برگزاری کلاس ها هستند، هم‌مسیر می شویم. همیشه این نکته را گفته ام تا زمانی که بچه ها به سنی برسند که انتخاب رشته کنند، نباید ما برای آنها تعیین تکلیف کنیم به ویژه در این مسیر دشوار بازیگری که ممکن است لطمه های روحی بسیاری ببینند. ما که در این سن و سال هستیم باید پوست کلفت باشیم تا بتوانیم از موارد موجود در این حرفه عبور کنیم این بچه ها که دیگر جای خود دارند.

سلامت افزود: صرفا رفتارهای اجتماعی و موقعیت ها و ایرادهای ممکن در اجتماع و شخصیت های کودکان را در این کلاس ها مورد توجه قرار می دهیم و با استفاده از شیوه بازی تلاش می کنم تا بتوانم کمکی به آنها کنم. اکثر بچه هایی که می آیند یا تک فرزند هستند و یا در محیط های کنترل شده و محدود زیست کرده اند و هنگامی که به یکباره وارد اجتماع می شوند، ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوند.، از این جهت این کلاس ها می تواند کمک بسیاری به آنها کند.

شرایط تئاتر بهبود نخواهد یافت

بازیگر نمایش «استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» درباره شرایط کنونی تئاتر بیان کرد: نظر من این است که شرایط تئاتر رو به بهبود نخواهد رفت. کرونا نیز برای آنهایی که نمی خواستند تئاتر باشد، مزید بر علت شد. متاسفانه شرایط به گونه ای رقم خورده است که یک بازیگر تئاتر برای اینکه بخواهد کار کند و بیکار نباشد باید به درصدی کار کردن و یا حتی حضور رایگان در کارها راضی باشد که این به هیچ وجه خوشایند نیست.

آدم های نامربوط سر کار هستند و هیچ چیز سر جای خود نیست!

بازیگر فیلم سینمایی «وقتی همه خوابیم» ادامه داد: هرسال به خود امید می دهیم که شرایط بهتر می شود اما فایده ای ندارد و اتفاق دیگری می افتد. متاسفانه قدرت های برتری هستند که نمی خواهند تئاتر باشد و این تقلاها بیهوده است. به وضعیت تئاتر امیدی ندارم، تلویزیون هم که مرده است. تنها در حال حاضر سینمای خانگی روی بورس است که آن هم دوامی نخواهد داشت. در مملکتی که هنر جایگاهی ندارد این اتفاق ها و ناملایمات هم وجود خواهد داشت. جماعتی که نان ندارد تا شکم خود را سیر کند دیگر به تئاتر توجه نمی کند. مردم در امور روزمره خود مانده اند، طبیعی است که دیگر تئاتر اولویت آنها نخواهد بود. برای بازیگران و عوامل نمایش هم به همین شکل است. باید در وهله اول جوابگوی نیازهای خود و خانواده باشند که با وضع موجود کار بسیار سخت شده است. وقتی هیچ چیز سر جای خود نیست و آدم های نامربوط سر کار هستند، همه چیز بدتر خواهد شد و بهتر نمی شود.

ریحانه سلامت در پایان درباره کارهای خود نیز گفت: از فروردین امسال مشغول تمرین یک تئاتر هستم که خرداد یا تیر به صحنه می رود. در شهریور سال گذشته هم در فیلم بلند «ناخوانده» با آقای روزبه روحی پور به عنوان کارگردان و علی رویین تن به عنوان تهیه کننده همکاری کردم که قرار بود در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما پذیرفته نشد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/