برخی آثار تصویری در مراکز اقتصادی یک‌بار مصرف است/ حضور فعال جوانان | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۵
دبیر جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»:

برخی آثار تصویری در مراکز اقتصادی یک‌بار مصرف است/ حضور فعال جوانان

دبیر جشنواره فیلم و عکس «فردا» در نشستی خبری درباره جزییات این جشنواره توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا صبح امروز ۶ مهرماه در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدا این مراسم که با پخش کلیپی درباره فعالیت های جهاد دانشگاهی  و تیزر جشنواره همراه بود، محمدحسین لواسانی مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا درباره این جشنواره گفت: جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا، پنجمین دوره خود را تجربه می کند که از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ مهر در خانه هنرمندان با نمایش فیلم ها و نمایشگاه  عکس میزبان علاقه مندان هستیم. خوشبختانه آثار رسیده در این دوره از جشنواره نسبت به دوره های گذشته سه برابر افزایش داشته است. برای مثال در بخش فیلم بیش از۶۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۱۳۳ اثر موفق شدند به بخش مسابقه راه یابند.

وی افزود: پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا شامل  سه بخش مجموعه مستند تلویزیونی، پویا نمایی و آثار تبلیغاتی است. در بخش عکس بیش از دو هزار و دویست فریم عکس به دبیرخانه رسید و ۱۲۰ فریم عکس در بخش رقابتی پذیرفته شده است. بخش عکس به دو بخش تبلیغاتی و صنعتی تقسیم شده است که هر دو بخش شامل تک عکس و مجموعه عکس می شود.

لواسانی با بیان آن که امسال بخش جدیدی به جشنواره اضافه شده است، توضیح داد: امسال  برای اولین بار بخش جنبی که مختص به آثار بین المللی است به جشنواره اضافه شده که از بین ۵۰ اثر بین المللی،  ۹ اثر  از  ۸ کشور پذیرفته شده است که در بخش جنبی به نمایش در می آیند.

در ادامه این نشست، ‌بهزاد رشیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا  در سخنانی بیان کرد: شش ماه از زمان اعلام فراخوان این جشنواره می گذرد و باید اعلام کنیم که جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی به ایستگاه پنجم رسیده است. در این دوره خوشبختانه شاهد حضور پر شورتر و فعال تر هنرمندان فیلمساز و عکاس بودیم و هم چنین حضور فعال مدیران و مراکز صنعتی در این دوره از جشنواره محسوس است.  برنامه های این جشنواره  طبق طراحی که از پیش تعیین شده توسط یک جمع  ۲۰ نفره دانشجوی جوان و با انگیزه پیش رفته است و آماده برگزاری این جشنواره هستیم. انشالله این دوره شاهد یک جشنواره متفاوت، رشدیافته و تاثیر گذار باشیم.

وی در ادامه گفت: این جشنواره همان طور که از نامش بر می آید و در اهدافش ذکر شده است برای کمک به ایجاد فردای بهتر برای ایران عزیز  به ویژه در عرصه فناوری و صنعت است، ما داریم تلاش می کنیم که هنر را با فناوری و صنعت به هم نزدیک کنیم و به سمت هم سوق دهیم. با ارزیابی عکس ها و فیلم هایی که به این جشنواره ارسال می شود ما هر دوره تلاش می کنیم الگوسازی کنیم و هنرمندان موفق و شاخص را در سطح کشور معرفی کنیم. این تولیدات را که توسط این هنرمندان تهیه شده، در قالب جشنواره به نمایش عمومی در می آوریم و با استفاده از برنامه هایی که با رسانه ملی هماهنگ کردیم در رسانه ملی هم نمایش داده می شوند. امیدواریم که این تولیدات از شبکه های تلویزیونی، سینما و شبکه ها ی مجازی، محیط های آموزشی و حتی در دل شبکه ها و مراکز صنعتی و فناوری به نمایش درآید. این موارد به طور خلاصه الگویی است که ما دنبال می کنیم.

رشیدی ادامه داد: اگر این موارد رخ دهد اولین اتفاقی که می افتند معرفی توانمندی های کشور در داخل و خارج از کشور، معرفی و نشان دادن کیفیت محصولات و خدمات ایرانی ، فرایندهای تولید و دانش تخصصی و مدیریتی به مخاطبان به ویژه به مخاطبانی که توان بازدید از مراکز صنعتی را ندارند، نشان داده می شود و زمانی که این فیلم ها و عکس ها در قالب آثار به جشنواره ها و وبسایت ها که مخاطبان جهانی دارند، ارسال می شود، توان داخلی و دانش بومی ما در بازار های جهانی عرضه می شود. قطعا نمایش دادن این فیلم ها در مراکز صنعتی به افزایش دانش تخصصی و ارتقای تجارب مدیریتی در خود صنایع و قطعا به بهروری در صنایع هم کمک می کند.

رشیدی با بیان آن که این جشنواره به دنبال ایجاد خودباوری در کشور است، گفت: مهم تر از همه این موارد که ما به دنبال آن هستیم از حیث فرهنگی ایجاد خودباوری و کمک به بالندگی فرهنگ و اقتصاد ایرانی و اقتدار کشور است. این الگویی است که جهاد دانشگاهی هنر و دبیرخانه این جشنواره برای رسیدن به آن تلاش می کند.

دبیر جشنواره توضیح داد: متاسفانه هنوز مراکز صنعتی ما نتوانستد از ظرفیت های بالای هنرهای تصویری استفاده کنند و آن را به خدمت بگیرند. متاسفانه باید اعلام کنم که بخشی از آثار تصویری که در مراکز صنایع و اقتصادی تولید می شود، یکبار مصرف است و قابلیت استفاده و نمایش عمومی را ندارد و این به نوعی اتلاف ثروت کشور است. در مراکز فناوری و صنعتی، یک نگاه صرفا تبلیغاتی وجود دارد و این بسیار به آثار لطمه می زند.

وی با بیان این که خلاقیت هنرمندان جوان به خاطر وجود رانت، به درستی استفاده نمی شود، یادآور شد: بسیاری از تولیدات هنری در مراکز صنعتی ساخته می شود و صرفا برای مدیرعامل نمایش داده شود و هیچ وقت مجال ارزیابی عمومی به آن داده نمی شود که من همین جا از مدیران صنایع و  شرکت های دانش بنیان دعوت می کنم که در این جشنواره حضور پیدا کنند.

رشیدی درباره هیات انتخاب و داوران این دوره از جشنواره عنوان کرد: علاقه مند بودیم که امسال از برگزیده های دوره های قبل در ترکیب هیات انتخاب افرادی را داشته باشیم که مصطفی رزاق کریمی، مجید رجبی معمار، بهروز ملبوس باف اصفهانی، محمود اربابی و پرویش نظریه داوران این دوره را تشکیل می دهند.

وی افزود: بخش های مختلفی را برای همکاری دانشگاهی در نظر گرفتیم که آن‌ها نیز در جشنواره مشارکت داشته باشند. از آن جهت که رشد کمی و کیفی این جشنواره دوچندان بوده است، ما شاهد ثمرات جشنواره خواهیم بود.

برگزاری جشنواره‌ با ۵۰۰ میلیون

دبیر جشنواره فردا درباره هزینه های این جشنواره توضیح داد: جشنواره ما جشنواره گرانی نیست و برآورد جشنواره ما ۵۰۰ میلیون تومان است. بخش عمده این هزینه که شامل ۵۰ درصد آن است توسط خود جهاد دانشگاهی تامین می شود و هیچکدام از وزارتخانه ها به ما کمکی نکردند. برخی مراکز و سازمان هایی که ما را همراهی کردند، شامل ستاد فرهنگ سازی دانش بنیان، شرکت ملی راه آهن، فولاد مبارکه، سازمان نوسازی صنایع معدنی ایران و شرکت فولاد هرمزگان هستند. البته بخشی از این مراکز زیرمجموعه های وزارت خانه ها هستند. این نکته را هم باید اضافه کنم که متاسفانه بعضی از مراکز صنعتی حاضرند کمک کنند اما تقاضاهایی دارند که نمی توانیم آن ها را برآورده کنیم.

رشیدی گفت: در بخش فیلم  از ۱۳۳فیلم در بخش مسابقه ۷۵ فیلم  برای اولین بار در  این جشنواره رونمایی می شود، این جشنواره تنها جایی است که مراکز صنعتی و فناوری می توانند تولیدات خود را ارایه کنند و ارزیابی آنها را ببینند. ما در این دوره از جشنواره به سراغ اغلب شبکه‌های تلویزیونی رفتیم برنامه ۱۰ قسمتی را با همکاری خانه مستند و شبکه مستند تولید کردیم که در طول روزهای جشنواره ساعت ۷:۳۰ روی آنتن می رود و این برنامه شامل بخش هایی مانند نمایش فیلم ها، گفتگو با سازندگان آثار و شخصیت های انسانی که در فیلم حضور دارند، است. هم چنین مذاکراتی هم با شبکه پنج درباره نمایش آثار  حاضر در جشنواره هم داشته ایم.

وی در پایان عنوان کرد: من دعوت می‌کنم از مدیران و صاحبان صنایع و سرمایه که از ۱۲ تا ۱۴ مهر ماه در خانه هنرمندان حضور پیدا کنند و با صاحبان آثار گفتگو و تعامل داشته باشند. جشنواره آماده هرگونه همکاری با حوزه های مختلف صنعتی و دانشگاهی است و با حضور خود می توانند متوجه سطح کیفی آثار باشند. بعضی از مراکز بزرگ صنعتی در این جشنواره شرکت نکردند زیرا خیلی شفاف اعلام کردند که ما وقتی می آییم که شما ما را برگزیده کنید و به ما جایزه دهید. این درحالی است که کیفیت این آثار بسیار نازل و غیر قابل مصرف بودند. در پایان لازم می دانم از سازمان هایی که با ما همکاری داشتند و امید پوراذر و علی خسروی تشکر ویژه داشته باشم.

جشنواره فردا از ۱۲ تا ۱۴ مهر از ساعت ۹ تا ۲۱ به دبیری بهزاد رشیدی در خانه هنرمندان برگزار می شود.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است