چند کلام با ناشران کودک و نوجوان/ نمایشگاه تخصصی آری یا نه؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۲
صبا گزارش می‌دهد؛

چند کلام با ناشران کودک و نوجوان/ نمایشگاه تخصصی آری یا نه؟

ناشران بخش کووک و نوجوان نمایشگاه کتاب درباره استقبال مخاطبان، جانمایی و ایده برگزاری نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این روزها سی‌وسومین دوره خود را سپری می‌کند و به مناسبت همین ایام سری به غرفه ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب می‌زنیم. در گوشه‌ای از محوطه مصلای امام خمینی بنری با عنوان کودک و نوجوان به چشم می‌خورد، پله‌ها را که پایین می‌روی تازه جمعیت کودکان و غرفه‌هایی تزئین‌شده به چشم می‌خورد. در این بخش غرفه‌ها بدون چیدمان و خلاقیت خاصی در کنار یکدیگر ردیف شده‌اند اما در این میان برخی ناشران سعی کرده‌اند با اِلمان‌هایی جذاب، نظر مخاطبان کودک و نوجوان را به خود جلب کنند، به طور مثال غرفه‌ای محلی برای عکاسی کودکان ایجاد کرده است، ناشری دیگری فضایی مناسب بازی و استراحت فراهم کرده است، دیگری بادکنک و کاردستی به کودکان هدیه می‌دهد و … .

با این وجود همواره محل جانمایی ناشران کودک و نوجوان در محلی زیرزمین‌مانند و نیمه‌ساخت محل بحث و انتقاد قرار داشته است که این شرایط موجود باعث می‌شود گذر عده کمی از بازدیدکنندگان به این بخش بیفتد یا به دلیل شرایط محیطی و پله‌ها و گردوخاک موجود، عده‌ای از پدرومادرها امکان حضور در این فضا را نداشته باشند. شاید در همین راستا بود که علی رمضانی قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب در نشست خبری روز پنجم نمایشگاه کتاب اعلام کرد که احتمال برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در دستور کار معاونت فرهنگی ارشاد قرار دارد.

در همین راستا و در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب پای صحبت چندتن از ناشران و مدیران انشارات کودک و نوجوان نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

باید جنبه‌های مختلف برگزاری نمایشگاه را سنجید

مصطفی مقسمی مدیر فروش انتشارات هوپا عنوان کرد: نمایشگاه امسال باتوجه به شرایط اقتصادی کشور کمی نسبت به دوره های گذشته کم‌تر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است زیرا باتوجه به تورم موجود، قدرت خرید مردم کاهش یافته و درنتیجه حجم سبد خرید مردم کوچک‌تر شده است.

او درباره اطلاع‌رسانی نمایشگاه امسال اظهار کرد: در اطلاع‌رسانی و تبلیغات نمایشگاه کتاب امسال نیز ضعف‌هایی وجود داشت و هنوز خیلی از مردم اطلاع دقیقی از نمایشگاه حضوری و مجازی ندارند به همین دلیل امسال نمایشگاه چنگی به دل ناشران نمی‌زند.

مدیر فروش هوپا درباره محل استقرار ناشران کودک و نوجوان گفت: مصلای امام خمینی اساسا محل برگزاری نمایشگاه نیست و برای هدف دیگری طراحی و ساخته شده است اما در این میان بخش ناشران کودک و نوجوان سالن تمیزی نیست و عملا نیمه‌کاره‌ است. تنها نکته‌ای مثبت این است که از سمت جنوب مصلی همکف است و خیلی از والدین که با بچه کوچک و کالسکه به نمایشگاه کتاب می‌آیند، رفت‌وآمدشان راحت می‌شود.

مقسمی در پایان درباره ایده برگزاری نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان تصریح کرد: ایده‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه تخصصی درکل خوب است اما مهم است که چطور اجرا می‌شود، مثلا اگر قرار باشد نمایشگاه کودک و نوجوان با همین شرایط موجود برگزار شود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد بلکه باید به حنبه‌های مختلف آن ازجمله مکان برگزاری، زمان، اطلاع‌رسانی و… فکر کرد تا به خوبی از آن بهره‌مند شویم.

خسرو رحمت‌اللهی مدیر بازرگانی انتشارات محراب قلم نیز درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی اظهار کرد: ایده برگزاری نمایشگاه کودک و نوجوان خوب است اما فراگیر نیست. اگر اکنون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استقبال نسبتا خوبی از غرفه‌ها می‌شود، دلیلش این است که مخاطبان به صورت خانوادگی می‌آیند و مادر و پدر براساس ذائقه خودشان خرید می‌کنند و بچه‌‌ها هم براساس نیاز خودشان کتاب انتخاب می‌کند.

این این ناشر تصریح کرد: اکنون تمرکز افکار عمومی معطوف به نمایشگاه بین‌المللی کتاب است اما اگر جدا شود این توجه نیز بین بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود.

او ادامه داد: من با این قضیه موافقم که در طول سال نمایشگاه‌های مخصوص کودک، بزرگسال و دانشگاهی برگزار شود اما فقط مبادرت به فروش داشته باشد و در کنار آن نمایشگاه ملی هم برگزار شود و فقط برای عرضه آثار باشد.

رحمت‌اللهی در پایان تاکید کرد: در نمایشگاه‌های خارجی که فقط کتاب را عرضه می‌کنند و خرید و فروش وجود ندارد، تبادل رایت صورت می‌گیرد اما در کشور ما این قانون رعایت نمی‌شود و درنتیجه دستاوردی برای ناشران و مخاطبان نخواهد داشت. وقتی کتابی منتشر می‌شود به تمام مراکز اطلاع‌رسانی می‌شورد اما آخرین جا مخاطبان هستند که از انتشار آن باخبر می‌شوند، بنابراین برگزاری سبک صرفا نمایشگاهی شور و شعف این نوع رویدادها را کاهش می‌دهد.

بازدیدکنندگان صرفا برای خرید کتاب می‌آیند

مریم طائب مدیر داخلی انتشارات پیدایش نیز دیگر ناشری بود که در گفتگو با خبرنگار صبا درباره استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب امسال گفت: استقبال مردم امسال از نمایشگاه کتاب تقریبا خوب بود اما نکته قابل توجه این است که اکنون کسانی که به نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند صرفا خریداران کتاب هستند و از این حجم از افرادی که به نمایشگاه می‌آیند، واقعا کتاب می‌خرند اما سال‌های گذشته نیمی از مخاطبان صرفا برای بازدید از نمایشگاه و تفریح می‌آمدند اما اکنون خریداران در جریان کتاب و قیمت آن هستند و راحت خرید می‌کنند.

او درباره فروش نمایشگاه کتاب امسال اظهار کرد: با توجه به نکاتی که عرض کردم در نتیجه امسال نسبت به قبل فروش ما به لحاظ ریالی بیشتر است زیرا ما افزایش قیمت داشتیم اما از لحاظ تعداد و تیراژ کتاب فروش کمتری داشتیم.

این ناشر درباره حضور کم دانش‌آموزان در نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی اکنون مدارس نمی توانند به نمایشگاه کتاب بیایند و به همین دلیل تعداد قابل توجهی از مخاطبان ما کاهش پیدا کرده است، در فصل امتحانات هم هستیم و این موضوع مزید بر علت شده است.

طائب درباره جانمایی ناشران کودک و نوجوان گفت: در کل فضای مصلا فضای نمایشگاهی نیست و ناشران کودک و نوجوان سال های گذشته در چادرها جانمایی می‌شدند اما تنها مزیتی که این دوره دارد این است که همه در فضای مسقف هستیم اما از لحاظ ایمنی وضعیت مناسبی وجود ندارد و اگر باران یا باد بیاید دچار مشکل می‌شویم.

او در پایان درباره برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان تصریح کرد: اگر قرار باشد نمایشگاه مخصوص کتاب کودک و نوجوان مجددا بسترسازی مناسبی نداشته باشد، برگزاری آن چه لزومی دارد؟ باید این نکته را نیز درنظر داشته باشیم که هر نمایشگاه تا حدی به ضرر کتابفروشان است و اگر قرار باشد نمایشگاه کودک و نوجوان با امکانات و شرایط نامناسب برگزار شود، هزینه کردن برای آن منطقی نیست.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است