دور کردن مردم از «سینمای جدی» آگاهانه و مهندسی‌شده بوده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۲
توماج دانش بهزادی در گفتگو با صبا:

دور کردن مردم از «سینمای جدی» آگاهانه و مهندسی‌شده بوده است

توماج دانش بهزادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره شرایط سینما و تئاتر و راهکارهای بهبود اوضاع و کارهای خود صحبت کرد.

توماج دانش بهزادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما و تئاتر خبرگزاری صبا درباره شرایط سینما و ارتباط آن با مخاطب گفت: به نظر من بحث وضعیت سینما و تئاتر و راهکارهای رهایی از وضع موجود را می توان در یک نشست یا برنامه مطرح کرد تا با حضور چند متخصص با هم درباره این مساله صحبت و بتوانیم این مورد را ریشه یابی کنیم و راهکارهای احتمالی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: دوران کرونا باعث شد تا فضای شبکه نمایش خانگی گرم‌تر شود و سینما هم نسبت به تئاتر اوضاع بهتری داشت اما به صورت محدود خوراک خوب به مخاطب می داد اما این تئاتر بود که به گوشه ای افتاد. فکر می کنم در حال حاضر که شرایط کرونا تا حدی رفع و اوضاع بهتر شده است مردم بدشان نمی آید که به این مدیوم فراموش شده سر بزنند. البته متاسفانه در دوره های مختلف آدم هایی که مسئولیت دارند روی یک موضوعی خیمه می زنند که امیدوارم این بار قرعه به اسم تئاتر نیفتاده باشد.

بازیگر فیلم «لباس شخصی» درباره شرایط موجود سینما افزود: در طول دوران کرونا ما دچار یک همبستگی ناخودآگاه شده ایم؛ همبستگی ای که باعث خلق آثار بهتری خواهد شد. این را قبل تر هم گفته ام و مربوط به دولت فعلی یا قبلی نیست؛ هنرمندان نباید نسبت به اموری که تاثیری در روند کلی آن ندارند و نمی توانند داشته باشند، نزدیک شوند زیرا این اتفاق باعث مخدوش شدن اعتماد مردم می شود. اینکه یک هنرمند از یک جریان و حزب طرفداری کند و بعد قایم شود، اتفاق درستی نیست. حتی دوستانی از من انتقاد کردند و همین صحبت ها و نظرها باعث شد که در چند پروژه هم با من فعالیت نکنند، البته فکر می کنم که الان دیگر اوضاع کمی تغییر کرده و هنرمندان بی جهت در موضوعی دخالت نمی کنند.

سینما به هوای تازه احتیاج دارد

دانش بهزادی درباره راهکار بهبود شرایط سینما بیان کرد: سینما به هوای تازه احتیاج دارد. سینما درحال پوست اندازی است و باید اجازه دهند که این اتفاق بیفتد. سینما باید بیشتر به مردم نزدیک شود؛ چیزی که الان دیده نمی شود. باید بپذیریم سینمایی که به صنعت تبدیل نشود و سود خود را همان ابتدا در تولید به دست آورد، آینده خوبی برای آن دیده نمی شود. باید خیلی زود از همین کشورهای اطراف مانند هند و ترکیه الگو بگیریم و دقیق تر رصد کنیم و هرچه زودتر سینما را به صنعت تبدیل کنیم. زمانی که سینما صنعت شود، بازیگر، نویسنده، کارگردان و تمام عوامل و حتی منتقدها نیز باید خوب باشند وگرنه به راحتی کنار گذاشته می شوند و این است که می تواند نگاه ها را عوض کند و اوضاع را بهبود ببخشد.

بازیگر فیلم «بهار است» ادامه داد: با این وضع موجود دیگر از آثاری که نگاه مردم و اجتماع در آن نقشی داشته باشد، خبری نخواهد بود و به سمت کمدی های سطح پایین خواهیم رفت. معتقد هستم که در ۲ سال آینده اگر همچنان همین روند پابرجا باشد فیلم مهم و جدی نخواهیم داشت و مردم هم بیش از پیش از سینما فاصله خواهند گرفت و متاسفانه احساس می کنم این نگاهی که مخاطب را بسیار دست پایین می بیند هم آگاهانه است.

بازیگر سریال «بی نشان» ضمن اشاره به این نکته که وقتی شما نتوانید تولید خوب و مهم داشته باشید خواه ناخواه مردم به سمت کانال های خارجی و تلویزیون خواهند رفت، درباره تصمیم مهندسی شده برای دور کردن مردم از سینما توضیح داد: این جریان آگاهانه و مهندسی شده دارد مردم را دور می کند. مدت کوتاهی شاید پلتفرم ها قوی شوند ولی در نهایت به سمتی خواهد رفت که نگاه ها به سمت شبکه های خارجی و تلویزیون می رود. چند دفعه که با بعضی از مدیران فرهنگی صحبت کرده ام، گفته ام که دود این اتفاق تنها در چشم خودتان می رود و به ضرر شماست. معتقد هستم که این ها زورشان نمی رسد. آن ها نسبت به حوزه فعالیت خود اهلیت ندارند و افتخارشان این است که کتاب نخوانده اند، فیلم خوب ندیده اند، موسیقی خوب گوش نکرده اند.

حالم با دنیای تئاتر خوش‌تر است

در ادامه نیز بازیگر نمایش «بی چرا زندگان» درباره این نمایش گفت: در حال حاضر مشغول تمرین نمایش «بی چرا زندگان» به نویسندگی لیلی عاج و کارگردانی الهام شعبانی هستم که به امید خدا از ۲ خرداد در سالن قشقایی اجرا خواهد رفت. صادقانه باید بگویم که با تمام اوضاع موجود حالم با دنیای تئاتر خوش‌تر است. در کشورهای مختلف هم که اجرا رفته ام از نزدیک دیده ام که نگاه مردم به هنرمندان تئاتر چقدر متفاوت است و آنها را بیشتر می شناسند و با آنها بیشتر و بهتر ارتباط می گیرند. ترجیح می دهم هر چند سال یک بار و آن هم فیلمی که همه چیز آن مورد پسندم باشد را کار کنم. بیشتر تئاتر کار کنم و بتوانم در کنار جوان‌ترها باشم اما بحث ارتزاق هم مطرح است!

این بازیگر تئاتر و سینما درباره شرایط موجود در تئاتر هم گفت: من به خود مسئولان هم گفته ام که مطمئن هستم این تئاتر است که شما را عوض خواهد کرد. کسی که ۴۰ سال است ۳ تئاتر ندیده اما حالا به خاطر اینکه در شورای نظارت است باید هفته ای ۴ تئاتر ببیند، مطمئن هستم تئاتر او را عوض می کند. من مدتی با بچه های اصلاح تربیت هم کار کردم و دقیقا این مورد را درباره آنها هم دیدم که چقدر نگاهشان را عوض کرده است. به نظر من این دوران مهم ترین دوران تئاتر است و باید باهوش باشیم تا کمتر فرهنگ آسیب ببیند. حالا بعد از ۴۰ سال به این نتیجه رسیده اند که باید افسار را محکم تر کنند اما این رفتار خیلی به نتیجه نمی رسد. نتیجه این اتفاق ها و برخوردها این خواهد بود که نمایش ها به سمت نمادگرایی خواهد رفت و در سینما هم آثار هنری کوچک، سفارشی و نمادگرایانه و کمدی های مبتذل زیاد خواهد شد.

سد بسیار بزرگی در مقابل خود می بینم

دانش بهزادی ادامه داد: واقعا مدت ها به این فکر کرده ام که دیگر کاری نکنم و تنها در حوزه آموزش فعال باشم و شاید هم از کشور بروم. بسیاری از دوستان هم به این فکر هستند. امیدی به آینده هنر ندارم. نه ناامیدی که من را از کار بیاندازد اما سد بسیار بزرگی در مقابل خود می بینم و نمی دانم چطور می شود از آن عبور کرد.

توماج دانش بهزادی در پایان درباره کارهای خود گفت: علاوه بر نمایش «بی چرا زندگان» که از ۲ خرداد اجرا خواهد رفت، در سریال «بی نشان» به کارگردانی راما قویدل حضور داشتم که به زودی پخش خواهد شد و همچنین فیلم کوتاه «تدفین» به کارگردانی محمد تنابنده نیز همچنان در جشنواره های مختلف در جریان است.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است