حضور پررنگ ناشران دولتی و غیبت خصوصی‌ها در نمایشگاه کتاب دافعه ایجاد می‌کند/ اقبال به «روایت و کنش جمعی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۶
الهام شوشتری‌زاده در گفتگو با صبا:

حضور پررنگ ناشران دولتی و غیبت خصوصی‌ها در نمایشگاه کتاب دافعه ایجاد می‌کند/ اقبال به «روایت و کنش جمعی»

الهام شوشتری‌زاده از مدیران نشر اطراف درباره نمایشگاه کتاب امسال و توجه مخاطبان نسبت به کتاب‌های خود توضیح داد.

الهام‌ شوشتری‌زاده مترجم و دبیر بخش بی‌ کاغذ نشر اطراف با حضور در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: به نظر من‌ نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های گذشته شور و شوق کمتری دارد و همچنین امسال برخی ناشران نام‌آشنا که همواره غرفه‌های شلوغی داشتند، در نمایشگاه حضور ندارند که مزید بر علت شده است.

او درباره دلایل استقبال کم مخاطبان از نمایشگاه کتاب توضیح داد: دلیل این امر تا حدی اوضاع اقتصادی  مردم است که به تبع آن دغدغه‌های فرهنگی کاهش پیدا می‌کند و قدرت خرید مردم نیز کم می‌شود و از طرفی بُن‌های دانشجویان و طلاب تنها به بخش مجازی اختصاص دارد و بر این اساس بسیاری ترجیح می‌دهند از سایت خرید کنند.

این نویسنده ادامه داد: یک دلیل دیگر اینکه ناشرانی که هرسال حضور چشمگیری در نمایشگاه داشتند امسال غایب هستند و به همین دلیل امسال حداقل برای من حضور ناشران دولتی‌ پررنگ‌تر شد که این موضوع به نوعی برای مخاطبی که دغدغه مسائل فرهنگی دارد و می‌خواهد آزادانه در یک محیط فرهنگی باشد، ایجاد دافعه می‌کند.

مترجم «لنگرگاهی در شن روان» تصریح کرد: امسال با چهار اثر در نمایشگاه کتاب حاضر هستم که یکی در حوزه کودک و نوجوان و سه کتاب دیگر در حوزه بزرگسالان است.

او اضافه کرد: واکنش مخاطبان به کتاب «روایت و کنش جمعی» نوشته فردریک دبلیو میر بسیار برای من خوشحال‌کننده بود زیرا یک کتاب نظری است برای افرادی که دغدغه‌ کارهای جمعی در قالب سیاسی، اجتماعی، ورزشی و… دارند و فکر نمی کردم انقدر اقبال نسبت به آن زیاد باشد و بسیاری افراد مستقیما سراغ این‌ کتاب را می‌گرفتند.

شوشتری‌زاده در پایان درباره بخش بی‌کاغذ نشر اطراف توضیح داد: بی کاغذ درواقع مکمل آنلاین نشر اطراف است و مطالب مهم فرمی و حجمی که به درد مخاطب کتابخوان می‌خورد و مناسب اینکه در قالب کتاب قرار بگیرند، به طور آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در بی کاغذ رویکرد ما این است که تمرکزمان روی حوزه روایت‌پژوهی و ادبیات مستند و ناداستان باشد و برای آدم‌هایی که کتاب‌ها را خوانده اند و دوست دارند مطالعات جانبی بیشتری داشته باشند، مطالبی ارائه کنیم.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است