چطور در شغل انبارداری موفق عمل کنیم؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۹

چطور در شغل انبارداری موفق عمل کنیم؟

انبارداری یک پروسه پیچیده است که در آن از متدهای مختلفی برای حفظ و نگهداری، کنترل موجودی، بارگیری و تخلیه، ورود و خروج و حمل و نقل کالا استفاده می‌شود.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، اداره و مدیریت انبار کالا بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. معمولا مهم‌ترین کار یک انباردار را نگهداری از موجودی‌های انبار و مدیریت خروج کالا از این قسمت می‌دانند، اما انبارداری یک پروسه پیچیده است که در آن از متدهای مختلفی برای حفظ و نگهداری، کنترل موجودی، بارگیری و تخلیه، ورود و خروج و حمل و نقل کالا استفاده می‌شود. به عنوان یک انباردار شما باید توانمندی زیادی در مدیریت کردن این پروسه و رعایت اصول انبارداری داشته باشید. در ادامه این مطلب به ارائه لیست کاملی از ویژگی‌های یک انباردار موفق می‌پردازیم.

شرح شغل انبارداری

قبل از پرداختن به ویژگی‌های مورد نیاز یک انباردار، بهتر است بدانیم شغل انبارداری شامل انجام چه وظایفی می‌شود تا درک بهتری از چرایی نیاز به یک سری مهارت و ویژگی‌ها پیدا کنیم.

مهم ترین وظایف انباردار شامل موارد زیر می‌شود:

مدیریت و کنترل امور ورود و خروج، ثبت، نگهداری و کنترل موجودی انبار

تعیین مکان مناسب برای انبار کردن انواع کالاها با توجه به نوع، وزن، حجم و میزان مصرف

رسیدگی به موجودی های انبار و آگاه کردن کارپردازان برای تجدید سفارش

رسیدگی به موجودی انبار و صورت‌برداری از کالاهای موجود در فواصل معین

حسابداری انبار، تهیه گزارش مالی و قیمت کالاهای ورودی

مدیریت و حراست از فضاهای فیزیکی انبار و موجودی‌ها

انجام مراقبت‌های لازم و افزایش ایمنی جهت جلوگیری از شکستگی و خرابی کالاها و مواد غذایی و غیره

کنترل کالاها از نظر انطباق با نمونه‌ها و همچنین مشخصات مندرج در اسناد درخواست کالا هنگام تحویل

نصب، راه‌اندازی و پیگیری سیستم‌های کنترل موجودی و انبار

مدیریت و آموزش کارکنان و کارگران انبار

می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با وظایف انباردار و میزان حقوق و دستمزد شغل انبارداری روی لینک زیر کلیک کنید: https://jobvision.ir/jobs/category/warehouse

ویژگی‌های یک انباردار موفق

به عنوان یک انباردار مهم‌ترین مهارتی که باید داشته باشید مهارت مدیریت است. داشتن مهارت های مدیریتی هم برای پیشبرد بهتر فعالیت‌های سیستمی انبار و هم جهت هدایت و کمک به افزایش بازدهی منابع انسانی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، برای موفقیت در انبارداری باید این ویژگی‌ها را نیز در خودتان تقویت کنید:

سازماندهی و وقت شناسی

از آنجایی که همه امور انبار به طور سیستمی و با رعایت اصول مشخص انجام می‌شود، یکی از ویژگی‌های بسیار مهم انباردار توانایی سازماندهی و وقت شناس بودن است. داشتن توانایی بالا در سازماندهی امور در کنار رعایت محدودیت‌ها و ددلاین‌های مشخص می‌تواند به افزایش بازدهی و پیشبرد بهتر امور کمک شایانی بکند.

رفتار حرفه‌ای

داشتن رفتار حرفه‌ای موضوع گسترده‌ای است و توضیح آن در چند خط امکان پذیر نیست؛ اما به طور کلی فردی که رفتار حرفه‌ای دارد می‌داند چطور در موقعیت‌های حساس و بحران‌ها (که احتمال وقوعشان در امور انبارداری بسیار بالاست) عمل کرده و توانایی کنترل و بهبود شرایط را در زمان‌های پر فشار کاری خواهد داشت. همچنین، یک فرد حرفه‌ای مسئولیت تمام و کمال وظایف خودش را پذیرفته و به جای مقصر دانستن دیگران برای حل مسائل تلاش می‌کند.

تجربه قبلی در انبارداری

داشتن تجربه از موارد دیگری است که باعث موفقیت در شغل انبارداری می‌شود. اگر تجربه‌ای در این شغل ندارید به خودتان زمان بدهید و بپذیرید که برخی مهارت‌ها و توانمندی‌ها فقط با گذر زمان به دست آمده و بهبود پیدا می‌کنند.

داشتن مهارت‌های ارتباطی و کلامی

به عنوان یک انباردار دائما با کارفرما، فروشنده و خریداران سروکار خواهید داشت و داشتن مهارت‌های ارتباطی و کلامی خوب می‌تواند به موفقیت بیشتر در این شغل کمک بسیاری بکند.

توان مدیریت و آموزش

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انباردار موفق داشتن مهارت‌های مدیریتی است. به عنوان مدیر انبار باید توانایی مدیریت افراد و همچنین آموزش آن‌ها در جهت پیشبرد بهتر امور را داشته باشید. اگر کارها درست و اصولی پیش نمی‌روند، برای بررسی مشکلات کارکنان و آموزش صحیح آن‌ها زمان بگذارید. همچنین، به عنوان یک مدیر گذراندن دوره ‌های آموزشی در حوزه مدیریت و حوزه تخصصی انبارداری می‌تواند به افزایش مهارت‌ها و در نتیجه موفقیت شما کمک کند.

مدیریت بحران

مدیریت انبار کالا و مواد غذایی مثل هر شغل دیگری بحران‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد. از آنجایی که امور انبارداری با متدهای مشخص و به طور سازماندهی شده پیش می‌روند، کوچکترین خطا و مشکلی در سیستم می‌تواند ایجاد بحران کند. در چنین شرایطی داشتن توانایی مدیریت بحران و تصمیم‌گیری در شرایط پر استرس می‌تواند به رفع سریع‌تر مشکلات و موانع کمک کند.

مهارت کار با رایانه

برای انجام امور انبارداری نیاز دارید تا با نرم افزارهای مختلفی کار کنید. هر چه توانایی بیشتری در کار با انواع نرم افزار حسابداری و همچین نرم افزار انبارداری داشته و سرعت یادگیری‌تان بالاتر باشد در این شغل موفق‌تر عمل خواهید کرد.

آشنایی با بازار و فرآیندها

از آنجایی که به عنوان یک انباردار مستقیما با فروشندگان و امور مربوط به خرید و فروش سر و کار دارید، هرچه دانش بیشتری در رابطه با قوانین بازار، نحوه صحیح خرید و فروش انواع کالا و به طور کلی نحوه داد و ستد و حمل و نقل کالا داشته باشید موفق‌تر عمل خواهید کرد.

انرژی فیزیکی

کار انبارداری شامل سرپا ماندن‌های طولانی و رفت و آمد مداوم است و می‌تواند از نظر فیزیکی شما را به شدت خسته کند؛ به همین دلیل داشتن انرژی فیزیکی زیاد در وهله اول و اهمیت دادن به سلامت جسمی‌تان (توجه به ورزش و داشتن تغذیه درست)، نقش مهمی در عملکرد بهترتان به عنوان انباردار دارد.

سخن آخر

انبارداری از مشاغل مهم و پیچیده‌ای است که موفقیت در آن نیازمند داشتن دانش کافی نسبت به کار و همچنین توانایی‌های فردی است. یک انباردار به طور مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت بهتر امور مربوط به خریداران، فروشندگان و باشگاه مشتریان کمک کرده و نقش بسیار مهمی در پیشرفت کلی یک کسب و کار کالا و محصول محور دارد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500