قوانین نمایشگاه کتاب برای همه یکسان است/ بررسی ۱۷ پرونده در هیات رسیدگی به تخلفات

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وسومین‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز ۲۶ اردیبهشت ماه مصادف با ششمین روز نمایشگاه برگزار شد.

علی رمضانی در ابتدای این نشست درباره حضور نداشتن انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل تخلفات در نمایشگاه امسال توضیح داد: ناراحتیم که نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نتوانستند در این دوره حاضر شوند، با اینکه برسی‌های قانونی برای رفع مشکل تخلفات انجام‌ شد اما متاسفانه این امر محقق نشد.

او ادامه داد: چه کانون باشد و چه ناشران دیگری که در آخرین دوره نمایشگاه کتاب دچار تخلف شدند و رای قطعی داشتند، نتوانستیم در این دوره در خدمتشان باشیم و این نشان از پایبندی مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب و مجریان قانون است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره بررسی ۱۷ پرونده تخلف اظهار کرد: اکنون هم هیات رسیدگی به تخلفات ناشران به طور مفصل گزارش‌ها را بررسی می‌کنند و در آخرین جلسه‌ای که روز گذشته در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران برگزار شد، ۱۷ پرونده بررسی شد که ۷ پرونده مربوط به ناشران خارجی و ۱۰ پرونده مربوط به ناشر داخلی بود.

او درباره جزئیات احکام صادر شده گفت: احکام پس از قطعی شدن اعلام می‌شوند و برخی از تخلفات که قطعی شده‌اند شامل این موارد بودند که یک غرفه چند ساعت یا یک روز بسته بوده است. برخی احکام هم قابل تجدیدنظر هستند و به ناشران اعلام‌ می‌شود.

رمضانی اضافه کرد: ما به نظم نمایشگاه پایبند هستیم اما هیات رسیدگی به تخلفات تنها یکی از ابزارهای ما است و برخی مسائل پیش از رسیدن به هیات با گفتگو حل می‌شود.

او درباره حضور چند ناشر در یک غرفه اظهار کرد: مجموعه ناشران داخلی و خارجی می توانند برای حضور در نمایشگاه به ناشران دیگر نمایندگی بدهند، بدین ترتیب ما اکنون ۱۷۸ ناشر خارجی داریم که در ۶۸ غرفه جانمایی شده‌اند. پیش‌تر ۱۷۰ ناشر اعلام شده بود اما در میانه نمایشگاه برخی ناشران درخواست حضور و حتی افزایش متراژ غرفه‌ داستند و به صورت حداکثری هم با این درخواست‌ها موافقت شد و بین ۵ تا ۷ متر افزایش غرفه داشتیم.

سخنگوی نمایشگاه همچنین درباره تمدید نمایشگاه گفت: در نمایشگاه حضوری احتمال کمی برای تمدید مهلت برگزاری وجود دارد و ۳۱ اردیبهشت ماه ۲ بخش مجازی و حضوری به پایان می‌رسند.

رمضانی در پایان اطلاعاتی درباره میزان فروش نمایشگاه تا پنجمین روز ارائه کرد: تا پایان ساعت ۲۰ شب گذشته ۲۵ اردیبهشت ماه مجموعه فروش بیش از ۶۷ میلیارد تومان بود که ۲۷ میلیارد مربوط به بخش مجازی و ۴۰ میلیارد مربوط به بخش حضوری بود.