مردم هنوز نمایشگاه کتاب را دوست دارند/ خبرنگاران نه کارت دارند نه جای استقرار | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۰
گزارش صبا از چهارمین روز نمایشگاه کتاب؛

مردم هنوز نمایشگاه کتاب را دوست دارند/ خبرنگاران نه کارت دارند نه جای استقرار

نمایشگاه کتاب تهران به چهارمین روز خود رسید اما همچنان خبری از استقبال قابل توجه مخاطبان نیست و در این میان تخلفاتی میان ناشران نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، از ایستگاه مترو شهید بهشتی در مرکز تهران که پیاده می‌شوی از تابلوهای راهنما تا کیسه خرید کتاب در دست مردم می‌توان متوجه شد که به نمایشگاه کتاب نزدیک شده‌ایم. علی‌رغم خبری که پیش‌تر اعلام شده بود، در دو ایستگاه مصلی تهران و شهید بهشتی که نزدیک‌ترین ایستگاه به محل برگزاری نمایشگاه کتاب هستند، تبلیغات محیطی زیادی به چشم نمی‌خورد و تنها روی پله‌های خروجی مترو نام کتاب‌ها و نویسندگان شاخص ایرانی نوشته شده است.

به سمت نمایشگاه کتاب که حرکت می‌کنیم در مسیر شوروشوق مخاطبانی که به صورت گروهی با دوستان یا خانواده به این مکان آمده‌اند جلب توجه می‌کند. برخی گوشه‌ای در زیر سایه مشغول مطالعه کتاب‌های خریده هستند، عده‌ای مشغول خوش‌وبش و خوردن خوراکی، اما در این میان دستفروشانی هم حضور دارند که خارج از محیط نمایشگاه کتاب برای فروش وسایل خود آمده‌اند، گرچه به گفته سخنگوی نمایشگاه، این دستفروشان در کمال احترام جمع‌آوری خواهند شد.

نمایشگاه کتاب تهران روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با توجه به اینکه تعطیلات آخر هفته را پشت سر گذاشته بود، روز نسبتا آرام و کم‌جمعیتی را سپری کرد. طبق روال هرسال شبستان مصلی شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بخش نمایشگاه است. در میان بازدیدکنندگان مادر و دختر نوجوانی را می‌بینیم که مشغول سامان دادن به خریدهای خود هستند. مادر به خبرنگار صبا گفت: ما هر سال به نمایشگاه کتاب می‌آییم و امسال هم سعی کردیم روزهای اول برای خرید بیاییم زیرا تجربه این را نشان داده است که روزهای پایانی نمایشگاه بسیار شلوغ می‌شود و در این شرایط کرونایی صلاح نیست در چنین وضعیتی خرید کردن.

در ادامه درباره خریدهای دختر نوجوان خود اظهار کرد: دختر من کم کم به سن بلوغ می‌رسد و با هم تصمیم گرفتیم که کتاب‌های روانشناسی بخریم تا راحت‌تر این مسیر را طی کنیم.

در طرف دیگری از نمایشگاه پسر جوانی که به نظر سردرگم می‌رسد، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه پس از دو سال اتفاق خوبی بود اما فکر می‌کنم باتوجه به اینکه تقریبا به اواسط برگزاری این رویداد رسیدیم اما استقبال خیلی خوبی نشده است. راهنمایی غرفه‌ها بسیار ضعیف است و چند دقیقه است که مشغول پیدا کردن ناشر موردنظر هستم.

ناشران و غرفه‌داران نیز سعی دارند در این روزها امکانی فراهم کنند تا مولفان، مترجمان، شاعران در غرفه آن‌ها حضور پیدا کنند و جشن امضا یا نشست‌های رودررویی با حضور مخاطبان شکل بگیرد.

تهویه هوا در شبستان اصلی خوب است و یک مامور در طول روز چندین بار دما و تهویه هوا را چک می‌کند اما به نظر می‌رسد که این حساسیت در راهروها و بخش‌های دیگر وجود ندارد که البته نسبتا خلوت‌تر هستند و گذر جمعیت کم‌تری به این بخش‌ها می‌افتد و جای مناسب و چیدمان جالب‌توجهی ندارند.

هنوز هم پس از گذشت چهار روز از نمایشگاه کتاب حضور غرفه‌های خالی به چشم می‌خورد و حتی گاهی غرفه‌ها عملا فعالیت زیادی ندارند و روزهای خلوتی را سپری می‌کنند، اما در این میان شاهد چند تخلف هم بوده‌ایم ازجمله تخفیف‌های بیشتر از حد مجاز نمایشگاه و فروش محصولات غیرمرتبط با کتاب که به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب در نشست خبری روزانه با این تخلفات برخورد و غرفه آن‌ها تعطیل شده است.

اگر از مصائب خبرنگار بودن در نمایشگاه کتاب بخواهیم بگوییم، اینکه کارت‌های مخصوص خبرنگاران همچنان پس از گذشت چهار روز از نمایشگاه آماده نیست و مسئولان برگزاری نمایشگاه کمیته حراست را مسئول این امر می‌دانند. در این میان محل مناسب حضور خبرنگاران با میز و صندلی برای کار پیش‌بینی نشده است و این بحث‌ها و انتقادها همواره میان خبرنگارانی که غرفه مستقر در نمایشگاه ندارند، وجود دارد.

در این میان غرفه کودک و نوجوان از حال‌وهوای متفاوت‌تری برخوردار است. غرفه‌داران باتوجه به مخاطبان کودک و نوجوان خود سعی دارند در چیدمان غرفه از رنگ‌های شاد استفاده کنند، همچنین به هر طرف که نگاه می‌کنی در دست هر کودکی یک بادکنک یا کاردستی وجود دارد که از ناشران هدیه گرفته‌اند.

در بخش کودک و نوجوان همچنین در برخی غرفه‌ها که این فضا و امکان وجود داشته است تا صندلی‌ها و وسایلی تهیه کنندگان تا کودکان لحظاتی را در آنجا به بازی و استراحت بگذرانند.

یکی از غرفه‌داران بخش کودک گفت: کار کردن در بخش کودک بسایر سخت است اما دیدن بچه‌ها و حرف زدن با آن‌ها بسیار شیرین و لذتبخش است.

یک ناشر دیگر عنوان کرد: در انتخاب کتاب برای کودکان و نوجوانان ما سعی می‌کنیم تنها آن‌ها را راهنمایی کنیم اما حق انتخاب باید با خودشان باشد.

نمایشگاه کتاب در سی‌وسومین دوره خود تقریبا به اواسط راه می‌رسد و امیدواریم تا در آینده روهای پرشور و البته در سلامتی را در پیش‌رو داشته باشد، روزهایی که با تخلفات مختلف و ناهماهنگی همراه نباشد.

چهارمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بازدید علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما به پایان رسید.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلی امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000