وقتی مردم گرفتارند ما نباید جشن بگیریم/ «شب بازیگر» یا «شب موسیقی»؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴
در هفدهمین مراسم «شب بازیگر» مطرح شد؛

وقتی مردم گرفتارند ما نباید جشن بگیریم/ «شب بازیگر» یا «شب موسیقی»؟

هفدهمین مراسم «شب بازیگر» به ریاست ایرج راد و دبیری شهره سلطانی در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، هفدهمین مراسم «شب بازیگر» به ریاست ایرج راد و دبیری شهره سلطانی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

این مراسم ساعت ۱۹:۰۵ با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدای این مراسم رضا بابک و گلاب آدینه با شمع‌هایی وارد صحنه شدند و سپس امیر غفارمنش که اجرای مراسم امشب را برعهده داشت با کسب اجازه از تمام هنرمندان و پیشکسوتان روی صحنه آمد.

غفارمنش در ابتدای مراسم گفت: در این مدت کرونا باعث شد بیشتر فعالیت‌های سینما و به‌خصوص تئاتر تعطیل شود و ما هم عین کوه ثابت و ساکن نشسته بودیم و نمی‌توانستیم کاری کنیم. خداراشکر دوباره دور هم جمع شدیم و امیدوارم این مراسم هر ساله باشکوه برگزار شود.

با اعلام غفارمنش گروه رقص آذری روی صحنه آمدند و به اجرای خود پرداختند.

غفارمنش مجدد به صحنه آمد و از محمود انوشه دعوت کرد تا به صحنه بیاید.

سیدمحمود انوشه در ابتدای صحبت‌های خود شعری خواند و سپس گفت: مفتخرم که امشب در این جمع باشم، جمعی که شناسنامه فرهنگ ایران زمین است. ارادتمند تمام هنرمندان هستم از عبدالحسین نوشین تا سمندریان، شکیبایی، نصیریان، رشیدی و….

وی خاطرنشان کرد: انسان به سعادت نمی‌رسد مگر از در هنر. متاسفانه در این روزگار حقوق تئاتریان به غیر از تئاتریان می‌رسد. عده‌ای از مدیران ناکارآمد و نااهل آمد‌ه‌اند و جامعه امروز را با الگوی دیروز برای فردا راهبری می‌کنند که به جایی نمی‌رسد. خداکند که خداوند رستن از تقلید و پیوستن به تحقیق را به ما عطا کند.

در ادامه از شهرام شکوهی دعوت شد تا برای اجرای قطعه‌ای روی صحنه بیاید.

مجری این مراسم بیان کرد: گفته‌اند حتی وقتی ماکارونی ۷۰ درصد گرون بشه، نان گرون بشه، دستمزد بازیگر سرجاش می‌ماند البته اگر کم نشود. در این بین هم چقدر مظلوم هستند بازیگران روحوضی که مهجورترین هستند.

در ادامه از محمدرضا آزادفر برای نقالی دعوت شد تا به همراه سیاه به صحنه بیایند و قطعه نمایشی خود را اجرا کنند.

غفارمنش بیان کرد: دو سال و خرده‌ای سالن‌های ما خاک می‌خورد که این بسیار سخت و ناراحت کننده بود به خصوص برای کسانی که از این راه ارتزاق می‌کردند.

در ادامه این مراسم ایرج راد روی صحنه آمد و گفت: به مناسبت روز جهانی تئاتر این مراسم را برگزار کردیم تا به هنر تئاتر و هنرمندان آن احترام گذاشته باشیم. درود می‌فرستم به تمام کسانی که در این سال‌های درگیر کرونا با شهامت کامل در هر موقعیتی سعی کردند کار تئاتر کنند. خطر کردند و متاسفانه در این بین عزیزان و بزرگانی را از دست دادیم.

این هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: تئاتر کار کردن کار دشواری است که بعد از حداقل ۲ ماه تمرین، اگر مجوز هم بگیرد، آیا حمایتی مادی و معنوی از هنرمندان تئاتر انجام می‌شود؟ آیا حتی پول دکور و هزینه رفت و آمد خود را به دست می‌آورند؟

راد بیان کرد: در تمام دنیا هنرمندان تئاتر از وضعیت خوبی برخوردار هستند اما متاسفانه ما در اینجا بسته حمایتی می‌گیریم! چرا به یکباره همه حمایت‌ها بریده شد؟ سالن‌های دولتی ۲۰ درصد از فروش بلیت را برمی‌دارند و ۹ درصد ارزش افزوده برداشته می شود اما با تمام این حرف‌ها درود بر شما که تئاتر را زنده نگه‌داشتید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفیم که در طول دو سال کرونا این جشن صورت نگرفت. جا دارد فهرستی تهیه شود از تمام کسانی که در این ۲ سال با سختی‌های موجود کار تئاتر کردند تا نامشان در تاریخ تئاتر بماند. کسانی که از خودگذشتگی کردند و چه در فضای مجازی و چه روی صحنه از خود اجرا به نمایش گذاشتند که به نمایندگی از همه این عزیزان از دو هنرمند قدردانی می‌کنیم

در ادامه این مراسم نیز بیانیه انجمن صنفی بازیگران بیان شد.

در ادامه شهره سلطانی دبیر این دوره از جشن به صحنه آمد و متن نوشته شده خود را خواند که در آن با یاد کردن از تمام گذشتگان بیان کرد ما آماده‌ایم تا کنار هم بایستیم و برای صلح و خانه‌ای که بعد از ما نیز خواهد ماند، تلاش کنیم.

با دعوت شهره سلطانی، ایرج راد، محمود دولت آبادی، اکبر زنجان‌پور، علی نصیریان، سیاوش طهمورث، اسماعیل خلج، اصغر همت روی صحنه آمدند تا از تانیا جوهری تجلیل شود.

با اعلام ایرج راد، محمد ساربان نیز روی صحنه آمد و مورد تجلیل قرار گرفت.

اکبر زنجان‌پور نیز بیان کرد: آرزوی من است که برنامه ریزی و مسئولیت سالن‌های تئاتر به خانه تئاتر واگذار شود تا بتوان جلوی اهمال‌کاری‌ها گرفته شود.

با اضافه شدن گلاب آدینه، محمود عزیزی و ناصر آقایی به افراد حاضر در روی صحنه از بدرالسادات برنجانی تجلیل شد.

سلمان فارس صالح زهی که از پیشکسوتان تئاتر سیستان و بلوچستان است نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

علی نصیریان نیز در ادامه این مراسم گفت: شرکت من در چنین مجالسی از حوصله و روحیه من در این روزگار خارج است. نه تنها از حوصله من بلکه از حوصله مردم در این روزگار نیز خارج است. ما نباید جشن بگیریم. وقتی مردم در گرفتاری هستند ما نباید جشن بگیریم و موسیقی داشته باشیم. می‌توانستیم دورهم جمع شویم و راجع به بازیگر صحبت کنیم، بحث کنیم که چرا می‌گویند بازیگری یکی از سخت‌ترین کارها است؟ چون بازیگری خلاقیت، زایش است. هرچیزی جایی دارد الان که مردم گرفتارند، بهتر است فقط حرف می‌زدیم. من منتقد نیستم اما رقص و آواز ربطی به تئاتر ندارد، می‌دانم برای تنوع برنامه این‌ها را آوردید اما همان بخش بیانیه خیلی خوب بود که در آن دردها بیان شد.

ایرج راد نیز تصریح کرد: ما کلامی راجع به جشن چیزی نگفتیم و به عنوان شب بازیگر دورهم جمع شدیم تا حرف‌های خود را بزنیم. فکر کردیم به اندازه کافی غمگین بودیم و به سوگ نشسته‌ایم، بد نیست دقایقی را در لطافت کنار هم باشیم.

زنجان‌پور اظهار کرد: امشب و شب‌های دیگر همه ما داریم در شب زندگی می‌کنیم.

غلامرضا پودینه نیز که در روی صحنه تئاترشهر دچار حادثه شده بود با ولیچر روی صحنه آمد و مورد تجلیل قرار گرفت.

در ادامه این برنامه با توجه به صحبت‌های انجام شده نظم مراسم تا حدی بهم ریخت و برخی از هنرمندان از جمله علی نصیریان و بسیاری از حاضران سالن را ترک کردند.

امیر کربلایی‌زاده در ادامه این مراسم برای اجرای استندآپ روی صحنه آمد.

در ادامه نیز گروه موسیقی کردی روی صحنه آمد تا «شب بازیگر» بیشتر شبیه «شب موسیقی» باشد.

در ادامه این جلسه عبدالجبار کاکایی، مهدی موسوی و صابر قدیمی برای شعرخوانی روی صحنه آمدند.

شهره سلطانی قبل از شعرخوانی صابر قدیمی گفت: ما تئاتریان به نظم و انضباط معروف هستیم اما تعجب می‌کنم که چرا سالن انقدر بی‌نظم شده است. ما همچنان چند برنامه داریم که به خاطر شما از دوستان دعوت کرده‌ایم، بعضی از پیشکسوتان به دلیل شرایط جسمانی که داشتند مجبور بودند سالن را ترک کنند و ما برایشان ماشین گرفتیم اما نیاز نیست برای عکس گرفتن سالن را ترک کرد و همهمه ایجاد کرد. ممنونم که همراهی می‌کنید.

آزیتا حاجیان، رضا فیاضی، ایرج راد، سیدمحمود انوشه و جلیل فرجاد از جمله کسانی بودند که روی صحنه آمدند و از افشین هاشمی و مونا فرجاد برای فعالیت در روزهای کرونا تجلیل کردند.

آزیتا حاجیان اظهار کرد: ما همدرد مردم هستیم اما این لبخندهای اندک و شادی‌های کوتاه هم نیاز است.

در ادامه نیز گروه موسیقی از بوشهر به صحنه آمد.

در ادامه باز موسیقی و این بار نیز گروهی از تربت جام روی صحنه آمد و در سالنی که جای خالی زیادی در آن دیده می‌شد، اجرای خود را انجام داد.

انوشه در پایان گفت: در مقابل استاد نصیریان سر تعظیم فرود می‌آورم اما اگر قرار است فضای جامعه بغضی داشته باشه و من هم به عنوان هنرمند بغض را نگه دارم، رسالت هنر من مخدوش شده است. اگر بغض گلوی من را گرفته است، هنر من این است که بیایم و در شادی همراهی کنم.

در انتها نیز با حضور حاضران در سالن عکس یادگاری گرفته شد و مراسم هفدهمین «شب بازیگر» به پایان رسید.

در این مراسم هنرمندانی چون محمود دولت آبادی، علی نصیریان، گلاب آدینه، افشین هاشمی، اکبر زنجان‌پور، رضا بابک، جلیل فرجاد، آزیتا حاجیان، اصغر همت، مونا فرجاد، ایرج راد، شهره سلطانی، سید محمود انوشه، فرزین محدث، مریم کاظمی، آتش تقی پور و… حضور داشتند.

محمد زکی‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است