اجرای قطعه برای ایران در دبی تصمیم شخصی بود/ همه‌چیز در دنیای هنر تغییر کرده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۷
همایون شجریان در مراسم رونمایی از آلبوم «گاهِ فراموشی» عنوان کرد:

اجرای قطعه برای ایران در دبی تصمیم شخصی بود/ همه‌چیز در دنیای هنر تغییر کرده است

آلبوم «گاهِ فراموشی» تازه‌ترین اثر همایون شجریان با ترانه‌سرایی و آهنگسازی فردین خلعتبری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، تالار وحدت تهران امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت شاهد رونمایی سی‌وهشتیمن آلبوم موسیقی همایون شجریان خواننده موسیقی دستگاهی و تلفیقی بود، آلبومی به نام «گاهِ فراموشی» با شعر و آهنگسازی فردین خلعتبری در هشت قطعه به نام های «در شب بی تو»، «گاه فراموشی»، «مشتاق توام»، «پی در پی»، «خواب خاکی»، «با تو مست»، «نشان» و «محرم به اسرار» طی حدود دو سال تولید شده است.

همایون شجریان و فردین خلعتبری طی سال‌های اخیر آثاری در قالب آلبوم موسیقی منتشر کرده‌اند و آخرین همکاری آن‌ها در سال ۱۳۹۸ و با آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» براساس اشعار زنده یاد افشین یداللهی منتشر شده بود.

آلبوم «گاه فراموشی» پس از آخرین آلبوم همایون شجریان، آلبوم «افسانه چشمهایت» که با هم‌صدایی همایون شجریان و علیرضا قربانی و با آهنگسازی مهیار علیزاده و سروده‌هایی از نیما یوشیج، احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی و سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی منتشر شده بود، دومین همکاری همایون شجریان با مجموعه مادیران است و پیش‌تر هر دو طرف اعلام کرده‌اند که این همکاری استمرار خواهد داشت.

نشست با تاخیر آغاز شد و شلوغی سالن و همهمه عکاس‌ها باعث شد که خبرنگارها نتوانند به خوبی سوال‌های خود را بپرسند و این مساله باعث ایجاد چالش‌هایی شد.

خبرنگاری در ابتدای این نشست خبری از فردین خلعتبری تهیه کننده، شاعر و آهنگساز آلبوم «گاه فراموشی» سوال کرد که دلیل استفاده از نوازنده‌های غیرایرانی در آلبوم چیست و چرا از نوازنده‌های ایرانی در آخرین اثر همایون شجریان استفاده نشده است؟

خلعتبری در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه آلبوم قرار بود خیلی زودتر منتشر شود، گفت: «گاه فراموشی» چهارمین همکاری من با شجریان است. این اثر یک اثر مبتنی بر موسیقی نواحی و البته بداهه نوازی در سبک موسیقی ایرانی و جاز است که به حضور نوازنده‌های خاصی نیاز داشت، «گاه فراموشی» یک آنسامیل کوآرتتاست که برای تولید این اثر با بداهه نوازی و گونه خاص موسیقی که دارد، از حضور بیورن مه‌یر نوازنده معروف اتریشی استفاده کردم و امیدوارم که مخاطبان این آلبوم هم از این همکاری لذت ببرند و بتوانند با موسیقی ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: آلبوم «گاه فراموشی» یک اثری است با چهار نوازنده به همراه یک خواننده و البته با همراهی یک شاعر و ترانه‌سرا که سعی دارد با کمترین تعداد عوامل تولید، آثار متفاوت و ماندگاری را به مخاطبان موسیقی هدیه دهد.

اجرای کنسرت در آینده

در ادامه همایون شجریان درباره کلیات این آلبوم بیان کرد: آلبوم «گاه فراموشی» هم‌آمیزی موسیقی ایرانی و موسیقی جاز است، نکته مشخص این دو سبک از موسیقی بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی در آن‌ها است که سعی کردیم این دو مساله را در این آلبوم در نظر داشته باشیم. نکته قابل توجه این آلبوم ساخت شعر و موسیقی توسط فردین خلعتبری مانند آثار عارف قزوینی است که این کار به خوبی انجام شده است و به قوام و یکپارچگی آلبوم کمک کرده است.

همایون شجریان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار درباره اینکه آیا کنسرت‌هایی برای این آلبوم درنظر دارد، توضیح داد: کنسرت‌هایی از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای در ماه‌های آینده باید روی صحنه اجرا کنم، پس از این کنسرت‌ها حتما برای برگزاری کنسرت‌های آلبوم «گاه فراموشی» اقدام خواهم کرد.

در ادامه خبرنگار صبا از همایون شجریان درباره قطعه‌ای که برای ایران در آخرین کنسرت خود در دبی اجرا کرد و اینکه آیا از صحبت‌های محمد اصفهانی درباره خواننده‌هایی مانند ابراهیم حامدی و شادمهر عقیلی باخبر بود و اجرای قطعه‌ای برای ایران در ادامه آن صحبت‌ها بوده است، پرسید که این خواننده در ادامه توضیح داد: من در جریان اتفاقات بودم و کار درست را با تصمیم خودم انجام دادم و در کنسرت دبی قطعه‌ای با تمام وجودم برای ایران اجرا کردم و این تصمیم کاملا شخصی بود و اینکه هیچ مسئول عربی در اجراها، من را محدود نکرده بود و فکر نکنم دیگر هنرمندان را هم در اجرای قطعه‌ای برای ایران محدود کنند؛ هیچ فشاری در رابطه با اجرای قطعه‌هایی از ایران برای من به شخصه اتفاق نیفتاده بود.

همایون شجریان در جواب سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اینکه به چه صورتی می‌خواهد عنوان میراث‌داری موسیقی دستگاهی ایرانی و سنتی را حفظ کند، توضیح داد: ما خواننده‌های بسیاری در ایران داریم که می‌توانند میراث‌دار موسیقی سنتی و دستگاهی ایران باشند و من هم در کنار آن‌ها برای موسیقی و هنر ایران تلاش می‌کنم.

شاید دیگر آلبوم سازوآواز منتشر نکنم

وی ادامه داد: تغییر نسلی که در سال‌های پیش رخ داد و تغییر سلیقه موسیقایی و شنیداری مردم ایران درکنار شرایطی که کرونا در فضای موسیقی ایران ایجاد کرده است، باعث شده که دیگر کمتر کسی مخاطب آلبوم‌ها و کاست‌های ۶۰ دقیقه‌ای است.

شجریان درباره اینکه در زمان کرونا تصمیم گرفته بود بیشتر به سمت انتشار تک قطعه برود، گفت: کرونا باعث شد که من هم تک قطعه منتشر کنم و کمتر به فکر تولید آلبوم باشم، به هر حال جامعه ما تغییر کرده است و من هم به عنوان هنرمند سعی می‌کنم خود را با نیاز و تغییر جامعه همراه کنم.

خواننده آلبوم «گاه فراموشی» عنوان کرد: نوع موسیقی‌های که من تولید می‌کنم به موضوع آلبوم و تشنگی من برای تجربه سبک‌ها و فضاهای متفاوت موسیقایی بستگی دارد و فکر می‌کنم دیگر شاهد یک آلبوم کامل سازوآواز از من نباشید؛ همه چیز در دنیای هنر تغییر کرده است.

خبرنگاری دیگر در این نشست خبری درباره نقش فعالیت‌های هنری و وظیفه‌ای که رضا موسوی مدیر هنری این آلبوم برعهده داشت، پرسید و موسوی پاسخ داد: اولین موضوعی که در این آلبوم وجود دارد، این است که من به آلبوم اضافه شدم که در حد توان خودم به آن کمک کنم. هر روز که از همکاری من با همایون شجریان می‌گذشت از شناختی که او از فضای هنر و جلوه‌های بصری دارد، شگفت زده می‌شدم و لازم است بدانید که برخی از ایده‌های تصویری و هنری در این آلبوم، ایده خود همایون شجریان است.

اگر افشین یدالله زنده بود حتما مجدد با هم همکاری می‌کردیم

همایون شجریان در ادامه درباره آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» که در گذشته با همکاری فردین خلعتبری ساخته است، گفت: من آلبوم «امشب کنار غزل‌های من بخواب» را بسیار دوست دارم ولی معتقدم که آلبوم «گاه فراموشی» پخته‌تر از «امشب کنار غزل‌های من بخواب» است، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن آلبوم حضور زنده‌یاد افشین یدالهی به عنوان شاعر قطعه‌ها بود. اگر امروز افشین زنده بود، حتما در بین ما حضور داشت و در آلبوم «گاه فراموشی» هم از سروده‌های او استفاده می‌کردیم.

وی افزود: فردین خلعتبری اشعار آلبوم را در سال‌های متعددی سروده است و در کنار اشعار آهنگسازی آن‌ها را انجام داده است، فهم اشعار این آلبوم گاهی اوقات برای خود من هم ثقیل بود ولی مطمئن باشید که موسیقی در فهم اشعار خلعتبری بسیار به مخاطبان و شنوندگان کمک می‌کند.

برنامه‌ای برای همکاری با صداوسیما ندارم

شجریان در ادامه درباره کنسرت‌های او در ایران و همکاری با صداوسیما عنوان کرد: تور کنسرت‌هایی را در تیر ماه ۱۴۰۱ به احتمال زیاد در ایران و تهران روی صحنه خواهیم برد که به‌زودی اطلاع‌رسانی‌های آن انجام می‌شود و درباره همکاری با صداوسیما باید بگویم که هیچ برنامه‌ای برای همکاری با صداوسیما ندارم.

شجریان در ادامه درباره گرانی بلیت‌های کنسرت گفت: درباره گرانی‌ها به خصوص گرانی بلیت کنسرت چیزی نگویم بهتر است. من سعی می‌کنم در کنسرت‌هایی که در ایران روی صحنه می‌برم، حداقل‌ترین هزینه‌ها را در نظر بگیرم و مشکلی به مشکل مردم اضافه نکنم.

وی افزود: متاسفانه گرانی بلیت کنسرت به خیلی از عوامل مانند گران شدن سالن‌های اجرا بستگی دارد. سالن‌های کنسرت در حال حاضر برای هر شب اجرا از کنسرت‌گذار ۲۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که با این حساب و در کنار دیگر هزینه‌ها واقعا اجرای کنسرت به راحتی و با هزینه کم صورت پذیر نیست، اما من همیشه سعی می‌کنم متعادل‌ترین هزینه‌ها را برای بلیت کنسرت در نظر بگیرم.

برگزاری ۱۰ شب اجرای رایگان

بابک ثقفی مدیر عامل شرکت صنعتی «ایکس ویژن» در ادامه از برگزاری ۱۰ شب کنسرت رایگان همایون شجریان در ایران که شهر آن هنوز مشخص نیست و به احتمال زیاد در تهران است، خبر داد.

شجریان در ادامه درباره وعده‌ای که به مردم داده بود و عملی نشد، توضیح داد: سه سال قبل پیشنهاد دادم که حاضرم کنسرت رایگان اجرا کنم، البته بدون محدودیت و نظارت‌های امنیتی تا تمام افرادی که تا به حال کنسرتی ندیده‌اند و یا شرایط حضور در سالن کنسرت را به دلیل مسائل مالی ندارند، در کنسرت من به راحتی حاضر شوند و از موسیقی زنده لذت ببرند. من به نوبه خودم در جایگاه اجتماعی و هنری که هستم خواستم برای قشر ضعیف جامعه چنین شرایطی را فراهم کنم که متاسفانه امکان پذیر نبود و امیدوارم در ادامه این شرایط فراهم شود و این ۱۰ شب می‌تواند مقدمه‌ای برای اجراهای رایگان برای تمام مردم موسیقی دوست ایران باشد.

فردین خلعتبری در ادامه این نشست درباره تاثیر موسیقی نواحی و مقامی در آلبوم «گاه فراموشی» گفت: این مجموعه بر پایه ریشه‌های موسیقی مقامی و نواحی بنا شده و از موسیقی جاز هم برای انتقال بهتر فضای موسیقایی بهره برداری شده است و من همیشه دوست داشتم برای موسیقی نواحی آثاری را تولید کنم.

شجریان در پایان عنوان کرد: این آلبوم سال‌ها پیش قرار بود در یک استودیو ضبط و مانند یک کنسرت اجرا و ضبط شود که به دلیل شرایط کرونایی و دور بودن نوازنده‌ها از ایران، این قطعه در ۲ استودیو در ایران و اتریش ضبط شد. موسیقی نت‌برداری و بداهه‌نوازی شده است و این سبک از موسیقی سلایق متفاوتی را در برمی‌گرد. قطعا همه با این آلبوم ارتباط برقرار نمی‌کنند و پیشنهاد من به دوستان این است که فضای شعر و ملودی را در کنار هم گوش کنند و توجه بیشتری در هم‌آمیزی این دو با هم داشته باشند.

در انتها قطعه‌های این آلبوم در سالن تالار وحدت اجرا شد و این مراسم رونمایی با حضور چهره‌هایی مانند سحر دولتشاهی، نیما رییسی، محمد رحمانیان و مهیار علیزاده همراه بود.

حضور رویا نونهالی بازیگر سینما و تلویزیون در آلبوم «گاه فراموشی» یکی از نکته‌های جالب این آلبوم بودکه این هنرپیشه به عنوان بازیگر در موزیک ویدیوی قطعه «گاه فراموشی» از این آلبوم به نقش آفرینی پرداخته است که این اثر نیز به‌زودی در اختیار دوستداران موسیقی قرار می‌گیرد.

رامین صدیقی، رضا موسوی، کاوه عابدین و سحر فروزان از عوامل تولید این اثر هستند و بیورن مه‌یر، کلاوس گزینگ، کارلو نیدرهاوزر و فردریک ژیل نوازندگان این آلبوم بوده‌اند.

این اثر در استودیوهای «صبا» که در ایران و «ویوگاردن» در کشور اتریش ضبط شده است و صاحب امتیازی آلبوم «گاه فراموشی» برعهده موسسه هنری ۱۴۰۰ آریا است.

علاقه‌مندان می‌توانند نسخه دیجیتال این اثر را انحصارا از طریق سایت بیپ تونز و نسخه فیزیکی آن را که با تیراژ محدود منتشر خواهد شد از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرکت مادیران و با همکاری نشر و پخش جوان از فروشگاه‌های معتبر موسیقی، شهرکتاب‌ها و فروشگاه اینترنتی لورکا تهیه کنند.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است