بهترین‌های صد سال ورزش ایران معرفی شدند/ از گل قرن خداداد عزیزی تا افتخارات تختی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۷
صبا گزارش می‌دهد؛

بهترین‌های صد سال ورزش ایران معرفی شدند/ از گل قرن خداداد عزیزی تا افتخارات تختی

اختتامیه جشنواره «بهترین‌های صد سال ورزش ایران» با حضور مدیران سازمان صداوسیما، مدیران ارشد ورزش و بزرگان ورزش کشور، امشب چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، اختتامیه جشنواره «یکصد» شامگاه چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و بزرگان و پیشکسوتان عرصه ورزش مانند حسین رضازاده، خداد عزیزی، پرویز مظلومی، سیروس دین محمدی، حسن یزدانی، حسین فرکی، حمید استیلی و احسان قائم مقامی برای معرفی و قدردانی از نفرات برگزیده این جشنواره در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

جشنواره بهترین‌های صد سال ورزش ایران، در قالب برنامه تلویزیونی «یکصد» بود که در ایام نوروز ۱۴۰۱ هر روز از ساعت ۱۴ در شبکه ورزش سیما با اجرای محمدرضا احمدی میزبان چهره‌های مختلفی از خانواده ورزش بود.

با اتمام مهلت نظرسنجی مردمی برای انتخاب بهترین‌های صد سال ورزش ایران، در پایان این نظرسنجی و در طول یک ماه، بیش از ۲/۴ میلیون رای مردمی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که نامزدهای برگزیده در هر بخش در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.

این جشنواره در هفت عنوان «صحنه ماندگار»، «مدال ماندگار»، «گل قرن»، «تیم قرن»، «مربی قرن»، «یار مظلوم» و «رفتار جوانمردانه» به نظرسنجی مردمی گذاشته شد و در این اختتامیه نفرات برگزیده معرفی شدند و از بهترین‌ها ورزش ایران در صد سال اخیر قدردانی شد.

مراسم اختتامیه با سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم ساعت ۲۱ با ۳۰ دقیقه تاخیر نسبت به زمان اعلام شده آغاز شده و محمدرضا احمدی مجری برنامه تلویزیونی «یکصد» و اختتامیه جشنواره بهترین‌های صد سال ورزش ایران درباره همراهی گسترده مردم در این جشنواره گفت و از سینا معتضدی رییس شبکه ورزش سیما دعوت کرد که برای ارائه گزارش عملکرد روی صحنه حاضر شود.

معتضدی با اشاره به افتخارات بزرگان و پیشکسوتان عرصه ورزش در صد سال گذشته و تاثیراتی که این قهرمانان در ذهن و یاد مردم و ورزش ایران گذاشته است، گفت: جشنواره بهترین‌های صد سال ورزش ایران حدود چندین ماه قبل از شروع برنامه با جلسه‌های متعدد با رییس سازمان صداوسیما، وزیر ورزش و جوانان و رییس‌های فدراسیون‌های ورزشی آغاز شد و بهترین گزینه ها برای قرار گرفتن در نظرسنجی عمومی انتخاب شدند که در نهایت با تولید ۷۰ سال برنامه تولیدی روی آنتن شبکه ورزش سیما بهترین‌های ورزش ایران در صد سال گذشته به ارزیابی گذاشته شدند.

۵۰۰ مدال بین‌المللی در ۸ ماه اخیر کسب کردیم

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در ادامه با حضور در صحنه درباره این اختتامیه عنوان کرد: به خاطر دارم بالغ بر یک دهه پیش با حضور جمعی از حاضران در سالن مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما مانند استاد مسعود اسکویی گوینده و گزارشگر پیشکسوت ورزشی و  در همین سالن، مراسم افتتاحیه شبکه رادیویی ورزش را برگزار کردیم.

وی قرن سیزدهم شمسی را به عنوان قرن ظهور و بروز ورزش ایران یاد کرد و به ورزش‌هایی مانند کشتی، کاراته، وزنه برداری، فوتسال، فوتبال ساحلی، دوومیدانی و حتی فوتبال اشاره کرد که ایران در این ورزش‌ها در جمع کشورهای برتر دنیا قرار دارد.

وزیر ورزش و جوانان افزود: توانسته‌ایم در هشت ماه فعالیت مدیریت جدید وزارت ورزش و جوانان بیش از ۵۰۰ مدال طلا، نقره و برنز را در حوزه‌های مختلف ورزشی کسب کنیم.

سجادی در پایان عنوان کرد: امیدواری ما به پیشرفت‌های ورزشی در سال‌های پیش‌رو بیش از سال‌های اخیر است و امیدوار هستم که این جشنواره که با همکاری سازمان صداوسیما انجام شد به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست یابیم و پرچم مقدس ایران در قله‌های مختلف ورزشی و غیر ورزشی به احتزاز درآید.

قسمت بعدی این اختتامیه حضور محمد معتمدی خواننده موسیقی دستگاهی و تلفیقی روی صحنه بود که این خواننده قطعه «مژده باران» را برای قهرمانان، پیشکسوتان و حاضران در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما اجرا کرد.

در اولین قسمت از قدردانی از برگزیدگان ورزش در صد سال گذشته، یاد و نام شهدای فوتبالیست باشگاه چوار ایلام، مربی شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری و ورزشکار شهید طوقانی با حضور سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سینا معتضدی رییس شبکه ورزش، محسن برمهانی معاون سیما و برادر شهید ابراهیم هادی بزرگ داشته شد.

در ادامه این مراسم زنده‌یاد سید حسن شجاعت مشهور به حسن رزاز قهرمان کشتی فرنگی ایران به عنوان پهلوان قرن شناخته شد.

محمد انصاری جوانمردترین ورزشکار قرن شد

«رفتار جوانمردانه» اولین بخش اصلی این جشنواره ورزشی سازمان صداوسیما بود که محمد انصاری بازیکن باشگاه مس رفسنجان و بازیکن سابق تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس تهران در این بخش با رای مردم جوانمردترین ورزشکار قرن شناخته شد.

انصاری در این بخش با اشاره به اینکه الگوی اخلاقی او شهید ابراهیم هادی است، عنوان کرد: قطعا بزرگان و ورزشکاران خوش اخلاق بسیار زیادی وجود دارندک ه باید در جایگاه من حضور داشته باشند، من برای این جایگاه شاید گزینه مناسبی نباشم و لطف مردم و طرفداران باشگاه پرطرفدار پرسپولیس تهران باعث شد که من این جایزه را دریافت کنم.

علیرضا جهانبخش یار مظلوم قرن شناخته شد

در بخش دیگر مراسم علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن تیم «فاینورد» لیگ اردیویسه هلند به عنوان ورزشکاری که در حوزه‌های مختلفی زندگی خود اعم از ورزش و فعالیت‌های اجتماعی یاریگر مظلومان بوده و در بالاترین سطح از رقابت‌های فوتبال اروپا مقابل نماینده رژیم صهیونیستی حاضر نشد.

جهانبخش که یکی از لژینورهای حاضر در فوتبال اروپا است، با ارسال یک ویدیو از انتخاب مردم قدردانی کرد و وعده موفقیت‌های تیم ملی و شخصی خود را در سطح اول فوتبال ایران داد و ابراز امیدواری کرد که بتواند به عنوان یکی از الگوهای مناسب جوانان ایرانی باشد.

محسن برمهانی معاون سیما در ادامه به عنوان اولین صحبت‌های رسمی خود به عنوان معاون سیما درباره جشنواره بهترین‌های صد سال ورزش ایران گفت: حضور در بین پیشکسوتان و بزرگان ورزش ایران برای من بسیار مبارک است. جشنواره «یکصد» حاصل همکاری موفق سازمان صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان است که امیدوار هستم این اتفاقات در مدیریت جدید سازمان صداوسیما ادامه‌دار باشد.

در ادامه گروه زورخانه‌ای «ایران زمین» که در گذشته در فصل دوم برنامه استعدادیابی «عصر جدید» حاضر شده بودند، روی صحنه آمدند و به حرکات نمایشی و زورخانه‌ای پرداختند.

در ادامه بخش دیگری از برگزیدگان جشنواره «یکصد» با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، وحید جلیلی قائم مقام فرهنگی رییس سازمان صداوسیما معرفی شدند.

محمدرضا یزدانی خرم به عنوان خادم ورزش ایران در این جشنواره شناخته شد.

محمود خسروی وفا در ادامه به عنوان برترین مدیر ورزشی ایران معرفی شد که این مربی پیشکسوت جایزه خود را به موزه کمیته ملی المپیک و پارا المپیک اهدا کرد.

بنا مربی تیم ملی کشتی فرنگی برترین مربی قرن ایران شد

«مربی قرن» دیگر بخش این جشنواره بود که در ادامه برگزیده خود را شناخت و محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در دوره‌های مختلف و مربی فعلی ایران، به عنوان برترین مربی قرن ورزش ایران شناخته شد.

تیم ملی والیبال نشسته ایران در بخش دیگر این جشنواره به عنوان تیم قابل تحسین قرن ایران شناخته شد.

حمید استیلی مربی سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان ایران و بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ به عنوان نماینده این تیم روی صحنه حاضر شد تا به عنوان نماینده تیم ملی فوتبال ۹۸ ایران به عنوان «تیم قرن» ایران در صد سال اخیر، از فعالیت‌های نسل طلایی فوتبال ایران قدردانی شود.

در این مراسم از یاد و خاطره قوی‌ترین مرد جهان زنده‌یاد سیامند رحمان گرامی داشته شد.

سپس پیمان جبلی ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در حضور در جمع بزرگان و پیشکسوتان ورزش ایران گفت: ما در راه فتح فله‌هایی هستیم که در عرصه‌های مختلف فتح خواهیم کرد. ورزشکاران ایران جزو مهم‌ترین افراد در تاریخ شفاهی ایران هستند؛ به عزیزانی مانند غلامرضا تختی و دیگر پهلوانان ایران افتخار می‌کنیم و همیشه در تاریخ ورزش ما با روحیه جوانمردی همراه بوده است.

وی افزود: اگر ما در رسانه ملی هویت بخشی و تحول را در دست گرفته‌ایم، باید به عنوان فعالان رسانه‌ای قهرمانان و افتخارآفرینان ورزشی را در راه هویت بخشی در حوزه‌های مختلف ملی و تحولاتی که ایجاد کرده‌اند، اقتدا کنیم

رییس سازمان صداوسیما در پایان تصریح کرد: قهرمانان ما نماد بزرگی ملت ایران هستند و افتخار می‌کنیم که برنامه «یکصد» را با مشارکت وزارت ورزش و جوانان برای قدردانی از بخش کوچکی از زحمات و تلاش‌های ورزشکاران و نماینده‌های ایران باشیم و سازمان صداوسیما در ادامه بیش از پیش در کنار مردم و نماینده‌های آن‌ها قرار بگیرد.

محمد معتمدی در پایان قطعه «جان ایران» را اجرا کرد.

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، علی فروغی رییس شبکه سه، محمود خسروی وفا مربی پیشکسوت در بخش پایانی قدردانی از وزرشکاران برتر قرن روی صحنه حاضر شدند و در ابتدا از زهرا نعمتی مدال‌آور بازی‌های آسیایی، المپیکی و پاراالمپیکی به عنوان مدال‌آور شایسته تقدیر معرفی شد.

احسان قائم مقامی اولین استاد بزرگ شطرنج تاریخ ایران دیگر ورزشکاری بود که در این مراسم از ۲۶ سال فعالیت ورزشی‌ او قدردانی شد.

مدال غلامرضا تختی برترین مدال قرن ورزش ایران شد

مردم با رای به مدال جهان پهلوان غلامرضا تختی مدال المپیک این کشتی گیر را به عنوان برترین مدال قرن ایران در صد سال گذشته معرفی کردند.

پیروزی حسن یزدانی در مسابقات جهانی کشتی در سال ۲۰۲۱ به عنوان برترین ورزشی قرن شناخته شد.

در پایان خداداد عزیزی زننده گل صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ به عنوان برترین زننده «گل قرن» فوتبال ایران شناخته شد.

پخش زنده برنامه اختتامیه جشنواره «یکصد» چهارشنبه شب ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه ورزش و شبکه سه سیما قرار گرفت.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است