برای زبان پارسی سنگ‌تمام بگذارید/ دشمنان ایران دشمن زبان فارسی هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۳
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

برای زبان پارسی سنگ‌تمام بگذارید/ دشمنان ایران دشمن زبان فارسی هستند

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از همه رسانه ها خواست برای زبان پارسی سنگ تمام بگذارند.

به گزارش صبا، نشست رسانه ای روز «پاسداشت زبان فارسی» چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با حضور غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی تقوی عضو هیات علمی فرهنگستان هنر، امیرسعید کرمی معاون گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در خارج از کشور، مهدی نجفی مدیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری «روز پاسداشت زبان فارسی» برپا شد.

مجتبی حسینی در ابتدای نشست اعلام کرد: مرکز نشر دانشگاهی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگستان هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سازمان صداوسیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و بنیاد سعدی از دست‌اندکاران برگزاری این رویداد هستند.

غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی گفت: چندسالی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ اردیبهشت‌ماه به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی نامیده شده است. در دوسال گذشته که امکان برگزاری اجتماعات ممکن نبود، این روز را به‌صورت دیگری جشن گرفتیم اما امسال که امکان برگزاری مجلسی فراهم شده، ستادی تشکیل دادیم و از وزارتخانه‌های مختلف دعوت کردیم تا این روز باشکوه‌تر برگزار شود.

او افزود: زبان فارسی رکن اصلی هویت ملی ایرانیان است و این زبان چندین‌هزار سال است که در ایران استمرار داشته است. این زبان که زبان ملی ایرانی‌ها است، زبان دوم جهان اسلام نیز هست؛ بسیاری از معارف اسلامی به این زبان نوشته شده و گنجینه‌ای از معارف اسلامی و فرهنگ اسلامی نیز به این زبان به نگارش درآمده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سپس با بیان این‌که ایران را در جهان از طریق ادبیات فارسی می‌شناسند، اظهار کرد: دشمنان ایران هم که در پی ایجاد تفرقه هستند، دشمن زبان فارسی هستند و شاهد تحریکات رسانه‌ای آن‌ها در سال‌های اخیر بوده‌ایم. بنابراین پاسداری از زبان فارسی یک وظیفه اصلی است.

حداد عادل همچنین روز ۲۵ اردیبهشت را متعلق به همه ملت ایران دانست و یادآور شد که فردوسی با سرودن شاهنامه، حق بزرگی بر احیای زبان فارسی دارد.

به گفته حداد عادل، در همایش روز «پاسداشت زبان فارسی»، استادانی از ایران و خارج از ایران سخنرانی خواهند کرد، همچنین از جلد سوم «فرهنگ جامع زبان فارسی» رونمایی خواهد شد؛ او در توضیح بیشتر در این خصوص گفت: این کتاب حاصل یک طرح جامع ملی است که نزدیک به ۲۵ سال است برای آن برنامه‌ریزی شده. پیش‌بینی می‌شود این فرهنگ در ۳۷ جلد ۷۰۰، ۸۰۰ صفحه‌ای منتشر شود. انتشار جلد دوم این فرهنگ به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاد.

رییس فرهنگستان زبان ادامه داد: تصور می‌کنم فرهنگ جامع زبان فارسی یکی از چند کتاب شاخص در نمایشگاه کتاب امسال است که یک کتاب معمولی نیست. جلد سوم فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان نیز در همایش پیش رو رونمایی می‌شود.

او با اشاره به بخشی دیگر از برنامه‌های فرهنگستان زبان برای همایش روز «پاسداشت زبان فارسی» بیان کرد: ما در روز ۲۵ اردیبهشت دسترسی عمومی پژوهشگران را به پیکره فرهنگ‌نویسی آزاد می‌کنیم.

زنگ تمام مدارس کشور به عنوان «زنگ پاسداشت زبان فارسی» نواخته شود

حداد عادل سپس به تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش، در حدود یک ماه پیش مصوب شد روز ۲۵ اردیبهشت زنگ تمام مدارس کشور به عنوان «زنگ پاسداشت زبان فارسی» نواخته شود.

او همچنین با توضیح درخصوص دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای پاسداشت زبان فارسی و فردوسی در ۲۵ اردیبهشت گفت: در برنامه «شاد» پیام‌های مناسب پخش می‌شود، همچنین پویشی ویژه فردوسی و شاهنامه در همین شبکه اجرا خواهد شد. در آرامگاه فردوسی نیز سرودی توسط دانش‌آموزان خوانده خواهد شد و از معلمان فردوسی‌پژوه نیز در سراسر کشور تقدیر می‌شود.

در ادامه محمود شالویی درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای روز «پاسداشت زبان فارسی» گفت: امسال چند برنامه خاص در نظر گرفته‌ایم؛ یکی این‌که چهار نشان فرهنگی و هنری به این مناسبت میمون و مبارک اهدا خواهد شد؛ نشان حماسه‌پژوهشی، حماسه‌ساز، حماسه‌سرا و نشان بین‌الملل. همچنین همایش علمی پژوهشی «پیام شاهنامه» در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ همچنین بیان کرد: دو پویش مهم خواهیم داشت؛ پویش «حکیم» که با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و دیگری «خان هشتم» است.

وی همچنین از دیگر برنامه‌های روز «پاسداشت زبان فارسی» به گلباران آرامگاه فردوسی توسط نیروی هوانیروز ارتش، رونمایی از کتاب «شاهنامه» ترجمه‌شده به زبان اسپانیایی با حضور سفیر اسپانیا در تهران، اجرای برنامه‌های بین‌المللی توسط ۴۰ رایزنی فرهنگی و… اشاره کرد.

مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به توضیح برنامه‌های این نهاد برای این روز پرداخت و از جمله آن‌ها به برنامه‌هایی همچون نقالی اشاره کرد.

در ادامه امیرسعید کرمی به برنامه‌های وزارت علوم برای روز پاسداشت زبان فارسی پرداخت که از جمله آن‌ها می‌توان به بزرگداشت فردوسی و برنامه‌هایی درخصوص شاهنامه که هم‌اکنون نیز در خارج از کشور در حال برگزاری است اشاره کرد.

پس از او، علی تقوی نیز به مرور برنامه‌های گذشته و ارائه برنامه‌های فرهنگستان هنر در زمینه کار روی پیوند متون فاخر ادبی با هنر پرداخت که از جمله آن‌ها می‌توان به آماده‌سازی و تدوین شاهنامه فرهنگستان هنر و همچنین خوشنویسی ابیات «شاهنامه» اشاره کرد.

غلامعلی حداد عادل در پاسخ به خبرنگاری درباره رویکرد مستقیم ستاد برگزاری «پاسداشت زبان فارسی» برای مواجهه با موج‌هایی مثل «هشتگ منوفارسی» که اخیرا شاهد بودیم، گفت: زبان فارسی به عنوان یک عامل نیرومند همبستگی ملت ایران، نشانه و آماج توطئه بیگانگان هم هست. می‌بینیم از سوی کشورهایی که سابقه تفرقه‌افکنی در ایران را دارند، چطور سعی شده که اختلافاتی در موضوع زبان در ایران ایجاد کنند. اما خوشبختانه قبل از این‌که لازم شود فرهنگستان زبان و ادب فارسی یا وزارت ارشاد یا هر دستگاه دولتی دیگری اقدام کند، خود مردم ایران پاسخ این توطئه‌ها را داده‌اند. به‌طوری که در دوسه‌ماه پیش که زمزمه‌ای برای ایجاد فتنه‌ای از سوی خارجی‌ها و دشمنان ایران شنیده شد، قبل از این‌که دستگاه‌ها بخواهند پاسخ رسمی بدهند، خود اهل زبان، اهل ادب و مردم غیرت‌مند ایران آن‌چنان به میدان آمدند که آن رسانه‌ها عقب‌نشینی و حتی به‌نوعی عذرخواهی کردند. پاسدار زبان فارسی، در درجه اول مردم ایران هستند و جمهوری اسلامی هم به نمایندگی از این مردم به پاسداشت زبان فارسی اهتمام دارد.

محمود شالویی نیز در پاسخ به پرسشی درباره هم‌زمانی برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران با برنامه ۲۵ اردیبهشت، آیا برنامه‌ای برای «پاسداشت زبان فارسی» در نمایشگاه کتاب وجود دارد و همچنین این‌که چرا رویداد مربوطه در یکی از تالارهای نمایشگاه که مخاطب بیشتری خواهد داشت برگزار نشده است، گفت: مسئولان برگزاری نمایشگاه برای این موضوع برنامه‌هایی دارند که هم برای روز یکشنبه و هم در طول برگزاری یکی از مناسبت‌هایی باشد که در آن‌جا گرامی می‌دارند.

حداد عادل در همین رابطه اعلام کرد که از هر دو ظرفیت استفاده می‌شود؛ هم در نمایشگاه و هم در بیرون از نمایشگاه.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری روز پاسداشت زبان فارسی و همچنین اصحاب رسانه درخواست کرد که برای زبان فارسی سنگ تمام بگذارید.

مراسم روز «پاسداشت زبان فارسی»، یکشنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است