نگرش جدید در بازاریابی انیمیشن ایجاد می‌کنیم/ ضرورت ورود به بازارهای جهانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۹
محمد حمیدی مقدم اعلام کرد:

نگرش جدید در بازاریابی انیمیشن ایجاد می‌کنیم/ ضرورت ورود به بازارهای جهانی

مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از ایجاد نگرش تازه در تولید و بازاریابی انیمیشن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اولین نشست مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران عصر چهارشنبه ۳ مهرماه برگزار شد که در این نشست، محمد حمیدی‌مقدم (مدیرعامل مرکز)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام)، امیرمحمد دهستانی (معاون انیمیشن)، امیر سحرخیز (رییس هیات مدیره صنف انیمیشن)، علیرضا گلپایگانی، معین صمدی، علی نوری اسکویی، فرخ یکدانه (اعضای صنف انیمیشن)، شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی مرکز) و رسول نبی‌ابهری (کارشناس بخش انیمیشن مرکز) حضور داشتند و درباره ساخت و عرضه‌ فیلم‌های انیمیشن در دو زمینه‌ انیمیشن‌های کوتاه هنری و فیلم‌های سینمایی انیمیشن بحث و تبادل‌نظر شد.

در ابتدای این نشست، امیر سحرخیز اظهار کرد: هدف ما در انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران به جز امور مربوط به بیمه و مالیات و حقوق صنفی اعضا، وضع قراردادهای استاندارد و تعرفه قیمت و همچنین تعریف مشاغل مرتبط با تولید انیمیشن، ساماندهی و تقسیم‌بندی اعضای صنف با تخصص‌های گوناگون است.

وی در ادامه گفت: مرکز گسترش در زمینه‌ تولید انیمیشن‌های کوتاه هنری جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و از سایر سازمان‌های دیگر که متولی انیمیشن هم بودند، فاصله گرفته که جای تقدیر دارد.

علیرضا گلپایگانی هم در این جلسه با اشاره به نیاز سینمای انیمیشن به حمایت تصریح کرد: یکی از بهترین فعالیت‌های مرکز گسترش، حمایت از تولیدات دانشجویی بوده که در قالب فیلم تجربی و به عنوان یک نوآوری جلوه کرده است.

وی ادامه داد: به صراحت از «مرکز گسترش» در مقام پایگاه رسمی حمایت از سینمای انیمیشن ایران درخواست می‌کنم نگاه حمایتی خود به جامعه انیمیشن ایران را افزون کند.

فرخ یکدانه نیز در این نشست گفت: در این «مرکز» یکسری تجربه‌ها باید اتفاق بیفتد که این تجربه‌ها زمان‌بر است و دستمزد مناسبی را می‌طلبد.

وی یادآور شد: دغدغه‌ کیفی نزد فیلمسازان انیمیشن همیشه وجود داشته و مرکز گسترش جایی است که باید با دست بازتر عمل کند تا انیماتورها فرصت تجربه‌ جدیدی پیدا کنند.

در ادامه این نشست، علی نوری اسکویی هم در سخنانی اظهار کرد: نگاهی که به انیمیشن در سیاستگذاری کلان کشور وجود دارد، نگاهی ترکیبی از پدیده‌ای است که هم جدید و قابل احترام و هم پیچیده و مورد احتیاط است.

وی افزود: وجود یک جریان تقلبی انیمیشن هم باعث ایجاد اختلافات ضد و نقیضی در این گونه‌‎ سینمای ایران شده که یکی از موارد مهم در این زمینه، شفاف‌سازی در انیمیشن ایران است.

اسکویی تاکید کرد: امروزه اگر صنف انیمیشن در کنار شریان‌های اصلی سیاستگذار که متولی آن در وزارت ارشاد «مرکز گسترش» است، بتواند این پایه‌ها را محکم و درست کند، انیمیشن از فضای غبارآلود خود خارج شده و اطلاعات درستی از آن منتشر می‌شود.

وی یادآور شد: ما در نقطه حساسی قرار داریم و یکی از مهمترین اتفاقات، تبادل‌نظر و برنامه‌ریزی جدی صنف انیمیشن و مرکز گسترش است تا شفافیت ایجاد کنیم. به عبارت دیگر نزدیک شدن صنف و مرکز در مسائل ساختاری می‌تواند فریادرس آینده‌ میان‌مدت انیمیشن باشد.

مرتضی رزاق‌کریمی هم در سخنانی، به ضرورت ایجاد چرخه‌ اقتصادی فیلم انیمیشن و ارتباط با مخاطب اشاره کرد و گفت: باید انیمیشن ایران به سمت استقلال اقتصادی حرکت کند، در این صورت انیمیشن ما رشد پایدار خواهد داشت، نه رشد ناگهانی.

وی تاکید کرد: حمایت باید هدفمند و مبتنی بر یک استراتژی باشد که چگونه سینمای انیمیشن می‌تواند مخاطب ثابت و رو به رشد پیدا کند.

رزاق‌کریمی افزود: مسئله دیگر، نیاز انیمیشن به نظام تولید تهیه‌کننده‌ محور است تا به جریان پس از تولید هم فکر شود.

محمد حمیدی مقدم نیز در سخنانی اظهار کرد: من به عنوان یک علاقه مند، یک همکار و همراه جدید با یک سوال مواجه هستم که انیمیشن کوتاه برای چه تولید می‌شود؟ پاسخ کمی سخت است اما توجه به این سوال می‌تواند مسیر و آینده‌ حمایت از تولید انیمیشن‌های تجربی و کوتاه را متحول کند.

وی افزود: هدف ما در «مرکز» این است که یک تغییر ایجاد کنیم؛ یک نگرش جدید در حوزه ساخت و بازاریابی و در مجموع صنعتی شدن هنر انیمیشن. اینجا تعامل با صنف مفهوم پیدا می‌کند تا پروسه تولید را آموزش بدهد. همه‌ این سال‌ها «مرکز» با پروسه ارائه‌ حمایت بدون برگشت و عرضه فیلم به مخاطب مواجه بوده است که این چرخه باید اصلاح شود. امیدواریم با وضعیت جدید بتوانیم این زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

حمیدی‌مقدم تاکید کرد: تولید فیلم انیمیشن بلند و ورود به بازارهای جهانی به ویژه در کشورهای همگرا و هم‌اندیشه، یکی از اهداف بلند‌مدت مرکز گسترش است.

وی با اشاره به معرفی چهره‌ها و ارائه‌ ایده‌های درخشان توسط صنف انیمیشن به «مرکز» یادآور شد: ما در حوزه‌ کار زیبایی‌شناسانه تاثیرگذار و تجربی، طرح‌های خاص را دنبال و انتخاب می‌کنیم و از همراهی و همفکری گروه‌های فعال در حوزه انیمیشن مانند انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران و آسیفا جهت تحول در چرخه‌ عرضه و نمایش فیلم انیمیشن استقبال می‌کنیم تا این آثار به شکل منظم برای مخاطبان به نمایش گذاشته شوند.

حمیدی‌مقدم در پایان گفت: در شکل جدید، مرکز گسترش به عنوان یک حمایت‌کننده در تولید انیمیشن و شتاب دهنده در این بخش عمل کرده و سعی می‌کنیم سهم کمتری در سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا فیلمساز انگیزه بیشتری برای مرحله‌ پس از تولید فیلم خود داشته باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است