چگونه هوشمندانه و با کار کمتر کسب درآمد کنیم؟

به گزارش واحد بازرگانی صبا،  ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در دوران مدرسه یا دانشجویی زمان زیادی را برای خواندن یک امتحان صرف کرده باشید، اما دیدن نتیجه امتحان دوست‌تان که نسبت به شما زمان کمتری درس خوانده شگفت‌زده‌‌تان کند. این سؤالات مطمئناً به ذهن‌تان رسیده و با خود گفته‌اید: «چرا من که این‌همه ساعت درس خواندم باید نمره‌ام از او کمتر باشد؛ حتماً او از من باهوش‌تر است؟ اصلاً مگر امکان دارد؟» بله امکان‌پذیر است. یک دلیل مهم می‌تواند این باشد که دوست‌تان هوشمندانه درس خوانده است و شما صرفاً فقط زیادتر خوانده‌اید.

در گذشته مفهوم سخت کار کردن بسیار جاافتاده بود و برای انجام هر کاری پیشنهاد می‌شد که سخت کار کنید، اما در حال حاضر مفهوم آن با «هوشمندانه کار کردن» جایگزین شده است. هوشمندانه کار کردن را می‌توان به «مؤثرتر بودن» معنا کرد. مثالی دیگر در باب مؤثرتر بودن و هوشمندانه کار کردن می‌تواند به درک این مفهوم کمک کند. دو دوچرخه را در نظر بگیرید، یکی با چرخ‌های مربع‌شکل و دیگری با چرخ‌های دایره‌شکل، خب به نظرتان کدام یک از این دو سریع‌تر و بهتر حرکت می‌کند؟

در این مقاله قصد داریم شما را با ۵ روش برای انجام دادن کارها به صورت هوشمندانه آشنا سازیم.

این روش‌ها را یاد بگیرید و هوشمندانه کار کنید

هوشمندانه‌ کار کردن یعنی سخت کارکردن در کنار داشتن هدف و برنامه‌ریزی و این موفقیت شما را تضمین می‌کند.

کارها را اولویت‌بندی کنید

کارهایتان را براساس درجۀ اهمیت اولویت‌بندی کنید. براساس لیست جلو بروید. کارهایی را که اولویت کمتری دارند  یا  زمان زیادی نیز می‌برند برون‌سپاری کنید و به افراد دیگر بسپارید. در این صورت اثربخشی و کارایی شما افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، اگر شما برای کسب‌وکارتان یک وب سایت دارید، می‌توانید برای بخش مقاله‌نویسی کسی را استخدام نمایید. به این ترتیب شما وقت‌تان را تنها برای تائید و انتشار مقالات صرف می‌نمایید.

قانون 20/80 را رعایت کنید

قانون پارتو و یا همان قانون 20/80 به این صورت است که 80 درصد موفقیت شما حاصل 20 درصد از تلاش شماست. سعی کنید بنای کار و فعالیت‌ خود را بر روی این 20 درصد بگذارید. براساس اصل پارتو،  از یک لیستی که شامل ده مورد کار است، احتمالاً تنها دو مورد است که انجامش دارای ارزش و اولویت بیشتری است. متأسفانه اکثر مردم از این 20 درصدِ حیاتی غافل می‌شوند و زمان خود را با آن 80 درصدی که ممکن است چندان ارزشی نداشته باشد هدر می‌دهند.

عادات خوب بسازید

به قول ارسطو «ما همان چیزی هستیم که مکررا انجام می‎‌دهیم». اگر قصد دارید هوشمندانه پول به دست آورید، راز طلایی آن در تغییر عادات قدیم و ایجاد عادات جدید و مثبت است. به زندگینامه افراد موفق و ثروتمند جهان سری بزنید و ببینید آن‌ها چگونه زمان خود را سپری می‌کنند و مشغول چه کارهایی هستند. بهترین راهکار این است که خود را ترغیب کنید که هر روز تنها یک کار مثبت را انجام دهید. کاری کنید که کنترل زمان در دست شما باشد، نه اینکه زمان شما را به سیطره خود درآورد.

شجاع و ریسک پذیر باشید

ریسک‌پذیر بودن در زندگی به معنی افزایش اعتمادبه‌نفس است. هنگامی که به خود و توانایی رهبری خود ایمان داشته باشید، با شجاعت و اعتمادبه‌نفسِ تمام در مسیر اهداف و انتخاب‌های خود گام برمی‎‌دارید و با تصمیمات جدید خطر می‌کنید. برای این‌کار از خود بپرسید که آیا ارزشش را دارد که با خطر نکردن از اهدافم دست بردارم. برای مطالعه بیشتر ریسک پذیری چیست؟ به مقاله‌ای تهیه شده توسط تیم بوکاپو مراجعه نمایید.

قانون 2 دقیقه را رعایت کنید

در ابتدای روز، کارهای زیر دو دقیقه خود را مشخص کنید و بدون هیچ فکر  یا برنامه‌ریزی‌ای آن‌ها را انجام دهید.  سپس به سراغ تقسیم‌بندی کردن کارهای بزرگ‌تر بروید و هر قسمت آن را طی 2 دقیقه انجام دهید. با این کار شما تبدیل به فردی عمل‌گرا می‌شوید. گاهی اوقات برخی از کارها بیشتر از دو دقیقه زمان نیاز دارند، اشکالی ندارد و تنها کافی است در طول روز بارها با خود تکرار کنید: «همین الان انجامش بده.»

معرفی کتاب اثر مرکب

در کتاب اثر مرکب، دارن هاردی، مربی انگیزشی، نویسنده و فردی موفق در حوزه کسب‌و‌کار، از یکی از رازهای جذاب رسیدن به موفقیت در زندگی پرده برمی‌دارد. دارن هاردی در این کتاب معتقد است تا زمانی که یک فرد تغییری را در امور روزانه‌ و آنچه که به صورت روزمره انجام می‌پذیرد اعمال نکند، قادر به تغییر زندگی خود نیست. بنابراین بر اساس باورهای کتابِ اثر مرکب، کلید موفقیت هر فرد را می‌توان در کارهای روزمره او پیدا کرد. با مطالعه این کتاب می‌آموزید چگونه با انجام تغییرات کوچک و مستمر در طول روزهای خود در مسیر رسیدن به اهداف و ارتقا سطح زندگی‌تان حرکت کنید. اگر از آن دسته  افرادی هستید که فرصت کافی برای مطالعه کتاب را ندارند، مطالعۀ نسخه صوتی یا نوشتاری خلاصه کتاب اثر مرکب را در بوکاپو از دست ندهید.

معرفی کتاب عادت های اتمی

کتاب عادت های اتمی مانند یک نقشه راهنما به ما کمک می‌کند که چگونه عادت‌های کوچک خود را بشناسیم و با مدیریت آن‌ها بتوانیم هر روز تنها یک درصد پیشرفت کنیم و بهتر شویم. با روزی یک درصد رشد، شما چیزی معادل سالی 37 برابر نسبت به منِ قبلی‌تان بهتر شده‌اید! و این یعنی معجزه زمان و اثر مرکب! در این کتاب می‌خوانید اگر در تغییر یک عادت کوچک مشکل دارید، این مشکل از شما نیست، بلکه ریشه در سیستمی دارد که شما بر پایه آن رفتار می‌کنید. جمیز کلیر، نویسنده کتاب،  معتقد است که همین عادت‌های به ظاهر کوچک و بی‌ارزش هستند که جایگاه شخص و میزان موفقیت و شکست او را در پنج سال آینده مشخص می‌کنند.