میلگرد اصفهان بهتر است یا میلگرد میانه؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴

میلگرد اصفهان بهتر است یا میلگرد میانه؟

این مقاله نیز می‌تواند یک راهنمای مفید برای خرید میلگرد باشد، مخصوصاً اگر پروژه شما در مرکز و شمال غرب کشور قرار دارد.


به گزارش واحد بازرگانی صبا ، مهم‌ترین منبع اطلاعاتی شما برای خرید میلگرد چیست؟ آیا تنها به تجارب خرید قبلی خود اتکا می‌کنید یا از متخصصین امر، دوستان و آشنایان و تحقیق و جستجو کمک می‌گیرید؟ رویکردهای تولیدکننده‌ها و مشتریان در بازار آهن‌آلات در حال تغییر و به‌روز شدن است و در حال حاضر شما با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توانید در کنار قیمت روز میلگرد، به اطلاعات موردنیاز در مورد انواع میلگرد و تولیدکنندگان آن دست پیدا کنید.

این مقاله نیز می‌تواند یک راهنمای مفید برای خرید میلگرد باشد، مخصوصاً اگر پروژه شما در مرکز و شمال غرب کشور قرار دارد. در ادامه متن، مشخصات مختلف میلگرد تولیدشده توسط کارخانه فولاد میانه از شمال غرب کشور و میلگرد کارخانه ذوب‌آهن از استان اصفهان، با یکدیگر مقایسه شده است:

کدام‌یک شناخته‌شده‌تر است؟ میلگرد اصفهان یا میلگرد میانه؟

کارخانه ذوب‌آهن شناخته‌شده‌ترین کارخانه فولادی کشور است و علت آن هم به تأسیس این کارخانه در قبل از انقلاب و قدمت بالای آن باز می‌گردد. نخستین محصولات ذوب‌آهن در دهه ۵۰ شمسی وارد بازار شدند و شهرت آن به خارج از مرزهای ایران نیز می‌رسد تا آنجا که بر اساس کاتالوگ این شرکت، از محصولات ذوب‌آهن در ساخت ورزشگاه المپیک آتن در کشور یونان، استفاده شده است.

کارخانه میانه نیز از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در کشور است. این کارخانه در سال ۱۳۷۹ تأسیس شده و از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی (به‌خصوص میلگرد) در شمال غرب کشور به شمار می‌رود. محصولات فولاد میانه نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

در جدول زیر، مشخصات مهم کارخانه‌های فولاد میانه و ذوب‌آهن اصفهان در مقایسه با یکدیگر، قرار دارد:

 

مقایسه مشخصات کارخانه‌های میانه و ذوب‌آهن
ردیف نام کارخانه سال تأسیس ظرفیت تولید میلگرد محدوده جغرافیایی
۱ ذوب‌آهن اصفهان ۱۳۵۱ ۶۰۰٫۰۰۰ تن در سال جنوب غربی شهر اصفهان
۲ فولاد میانه ۱۳۷۹ ۵۵۰٫۰۰۰ تن در سال جنوب شهر میانه

 

کارخانه فولاد میانه در مجاورت ایستگاه راه‌آهن این شهر قرار دارد و علاوه بر آن، دارای یک جاده اختصاصی است که به جاده‌های بین‌المللی و شریان‌های ارتباطی اصلی کشور، دسترسی دارد. همین موضوع باعث شده که خرید میلگرد میانه از درب کارخانه برای مناطق دور از شهرستان میانه نیز مقرون به‌صرفه باشد. البته مناسب بودن قیمت میلگرد میانه امروز نیز در این موضوع بی‌تأثیر نیست.

میلگرد میانه و میلگرد اصفهان چقدر تنوع سایز دارند؟

استاندارد روسی GOST 5781، قدیمی‌ترین استاندارد تولید میلگرد در کشور است که به‌عنوان مرجع اصلی برای دسته‌بندی میلگرد در بازار شناخته می‌شود و اگر قصد خرید میلگرد را دارید، باید با گرید بندی میلگرد بر اساس این استاندارد، آشنا شوید. در این استاندارد، میلگردها در ۴ گرید A1، A2، A3 و A4 دسته‌بندی می‌شوند که از میان آن‌ها، گرید A1 اشاره به میلگرد ساده داشته و سایر گریدها مربوط به میلگردهای آجدار است که نوع آج، خواص شیمیایی و مکانیکی هر گرید با دیگری تفاوت دارد.

در استاندارد ملی تولید میلگرد ایران نیز یک دسته‌بندی برای انواع میلگرد وجود دارد که معمولاً از آن در پلاک مشخصات میلگرد استفاده می‌کنند. در جدول زیر، انواع سایز و گرید میلگرد اصفهان و میلگرد میانه بر اساس استانداردهای GOST 5781 و استاندارد ملی ISIRI 3132، با یکدیگر مقایسه شده است:

 

مقایسه انواع میلگرد اصفهان و میلگرد میانه

ردیف کارخانه گریدهای میلگرد تولیدی بر اساس استاندارد GOST گریدهای میلگرد تولیدی بر اساس استاندارد ایران سایز

(میلی‌متر)

۱ ذوب‌آهن اصفهان A2 آج ۳۴۰ ۱۰ و ۱۲
A3 آج ۴۰۰ ۱۰ تا ۳۲
۲ فولاد میانه A1 س ۲۴۰ ۱۴ تا ۵۰
A2 آج ۴۰۰ و آج ۴۲۰ ۸ و ۱۰
A3 ۱۰ تا ۳۲

 

بر اساس جدول بالا، تنوع سایز میلگرد میانه بیشتر است و اگر قصد خرید میلگرد سایز پایین مناسب برای خم‌کاری را دارید، میلگرد میانه انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. البته این موضوع به این معنا نیست که کیفیت میلگرد اصفهان به کار پروژه شما نمی‌آید.

میلگرد اصفهان سنگین‌تر است یا میلگرد میانه؟

وزن میلگرد مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده میلگرد نیست؛ اما قطعاً مهم‌ترین فاکتور در این زمینه به شمار می‌رود. میلگرد سنگین‌تر، استحکام بیشتری را برای پروژه شما به ارمغان می‌آورد و استحکام کششی سازه و فونداسیون شما را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، اکثر خریداران متخصص میلگرد، پیش از خرید، وزن میلگرد موردنظرشان را با وزن جدول اشتال مقایسه می‌کنند. در جدول زیر نیز وزن سایزهای مختلف هر ۲ میلگرد اصفهان و میانه آورده شده و به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید:

 

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد میانه

سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد اصفهان میلگرد میانه جدول اشتال
۱۰ ۷٫۴ ۸ ۷٫۵
۱۲ ۱۱ ۱۱ ۱۰٫۷
۱۴ ۱۵ ۱۴٫۵ ۱۴٫۶
۱۶ ۱۹ ۱۹ ۱۸٫۹
۱۸ ۲۴ ۲۴ ۲۴
۲۰ ۳۰ ۲۹٫۵ ۲۹٫۷
۲۲ ۳۶ ۳۶ ۳۵٫۶
۲۵ ۴۷ ۴۶٫۵ ۴۶٫۲
۲۸ ۵۸ ۵۸ ۵۸
۳۲ ۷۵ ۷۵ ۷۵٫۸

 

جدول بالا به شما نشان می‌دهد که وزن میلگرد میانه، شباهت زیادی به وزن میلگرد اصفهان و وزن استاندارد جدول اشتال دارد. قیمت میلگرد میانه معمولاً نسبت به قیمت میلگرد اصفهان بالاتر است و در این رقابت، احتمالاً قدمت و کیفیت مثال‌زدنی میلگرد اصفهان می‌تواند کفه ترازو را به نفع آن سنگین کند.

 

تشخیص اصالت میلگرد میانه و میلگرد اصفهان چگونه ممکن است؟

تشخیص اصالت میلگرد، مقوله‌ای است که با توجه به وجود میلگردهای تقلبی در بازار، ضرورت زیادی دارد. این فرایند با توجه به علامت حک شده روی بدنه میلگرد امکان‌پذیر است. علامت برجسته موجود روی هر شاخه میلگرد، معمولاً ترکیبی از نام کارخانه سازنده و روش تولید میلگرد است. تشخیص اصالت میلگرد اصفهان و میلگرد میانه، با توجه به علائم اختصاری زیر امکان‌پذیر است:

 

  • علامت ESCO برای تشخیص اصالت میلگرد ذوب‌آهن
  • ۲ حرف F رو به روی هم برای تشخیص اصالت میلگرد میانه

 

 

برای خرید میلگرد میانه یا میلگرد اصفهان، بهترین راه مراجعه به سایت‌های فروش آنلاین آهن‌آلات است. قیمت روز انواع مقاطع فولادی در سایت‌هایی مثل سایت آسرون، در دسته‌بندی‌های مختلف و به تفکیک نوع، سایز و تولیدکننده درج شده و به شما امکان مقایسه محصولات کارخانه‌های مختلف را می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مقاطع نیز می‌توانید به بلاگ و دانشنامه‌های آسرون مراجعه کنید تا با اطلاعات بیشتر و دید بازتر، اقدام به خرید انواع میلگرد کنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است