سی‌وسومین نمایشگاه کتاب افتتاح شد/ دولت پیگیر رفع مشکل کاغذ است

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونان و دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب و مهمانانی از دیگر کشورها در مصلی امام خمینی افتتاح شد.

این مراسم که ابتدا قرار بود با حضور رییس جمهوری برگزار شود با یک ساعت تاخیر در ساعت ۱۸ با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در ابتدای این آیین افتتاحیه یاسر احمدوند رییس سی‌سومین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: بابت تاخیر پیش آمده در اجرای این مراسم عذرخواهی می‌کنم. قرار بود در این جلسه میزبان رییس جمهوری باشیم اما به رغم اینکه علاقه داشتند حضور پیدا کنند به دلیل مشکلات موجود این امکان فراهم‌ نشد. به امید خدا در ایام نمایشگاه روزی میزبانی ایشان می‌شویم.

او ادامه داد: این دوره با حضور ۲۸۰۰ ناشر از فردا برگزار می‌شود. حدود ۱۷۰ ناشر خارجی کتاب‌های خود را ارائه می‌کنند.

معاون فرهنگی ارشاد تصریح کرد: برای تحقق شعار عدالت فرهنگی دولت مردمی برای نخستین‌بار این نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نشانه غلبه دانش، سلامت و زندگی بر مرگ و بیماری است و ناشران ما در سال گذشته با انتشار بیش از ۱۱۲ هزار کتاب چراغ فرهنگ را روشن نگه داستند. به امید خدا با برنامه‌های دولت جدید در آینده شاهد رونق صنعت نشر کشور باشیم.

احمدوند در پایان اظهار کرد: همچنین از کشور قطر که مهمان ویژه این نمایشگاه هستند تشکر می‌کنم و در آینده شاهد وزیر فرهنگ قطر در نمایشگاه خواهیم بود.

ادامه این برنامه با اجرای سرود و پخش ویدیویی از بازدید مقام معظم رهبری از ادوار گذشته نمایشگاه کتاب همراه بود.

در ادامه این برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: تبریک می‌گویم به همکارانم برای اینکه پس از دو سال موفق به برگزاری نمایشگاه کتاب شدند. زمانی که مشغول اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه کتاب از ستاد مقابله با ویروس کرونا بودیم مدام این پرسش و تردید جدی وجود داشت که آیا شرایط ویروس کرونا فضایی برای برگزاری نمایشگاه به ما می‌دهد یا خیر؟ به امید خدا و همت خواهران و برادران ما در بخش‌های مختلف امروز این ویروس به خفیف‌ترین شکل خود درآمده است و امکان برگزاری نمایشگاه کتاب نیز فراهم شد.

او ادامه داد: از حضور کشورهای دیگر و همکاری آن‌ها در این‌ نمایشگاه کمال تشکر را دارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امسال برای برگزاری نمایشگاه کتاب دوستان ما با زحمات زیاد و طاقت‌فرسایی مواجه بودند. اکنون که در آستانه افتتاح رسمی نمایشگاه هستیم بیش‌از ۹۰ هزار متر مربع فضا در اختیار این رویداد قرار دارد و تمام ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند. در نمایشگاه امسال بنای ما این بود که فصل ممیزه روشنی نسبت به دوره‌های قبل داشته باشیم.

او با اشاره به بخش مجازی نمایشگاه کتاب گفت: کرونا کنار تمام تلخی‌هایی که داشت تجربیاتی در اختیار ما قرار داد و یکی از آن‌ها برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بود. در این دوره نیز همچنان در کنار برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب، سامانه خرید کتاب فعال است و دیگر نیازی نیست که تمام هموطنان ما برای خرید کتاب به تهران مراجعه کنند. کتاب‌ها به همت اداره پست به صورت رایگان درب منزل تحویل داده می‌شود.

اسماعیلی اظهار کرد: ما فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را یکی از مهم‌ترین ابزارهای گسترش دیپلمایی فرهنگی می دانیم و نمایشگاه کتاب محل دوستی و مودت ما با دیگر کشورها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مشکل کاغذ در صنعت نشر کشور تشریح کرد: مهم‌ترین دغدعه ما در حوزه نشر کشور، موضوع کاغذ و تامین آن است. در دولت به صورت ویژه این موضوع را دنبال می‌کنیم و حتی امروز قبل از آمدن به نمایشگاه جلسه ای با معاون اول رییس جمهوری داشتیم و مصوباتی نیز در این زمینه تایین شد. با همکاری وزارتخانه‌های مختلف به زودی این مشکل را حل خواهیم کرد.

او اظهار کرد: از دیگر دغدغه‌های ما در حوزه فرهنگ موضوع کتابخانه‌های عمومی است و امروز بیش از ۳ هزار کتابخانه در سطح کشور فعال است. در هر استان مشغول اتمام یک مجوعه از کتابخانه‌ها هستیم و سیاست قطعی ما حمایت از توسعه کتابخانه‌های عمومی است زیرا به توسعه صنعت نشر و فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند.

اسماعیلی در پایان با بیان اهمیت کتابفروشی‌ها خاطرنشان کرد: کتابفروشی‌ها نماد فرهنگی شهرها هستند که متاسفانه امروزه در بسیاری از شهرها حال و روز خوشی ندارند. با سیاست روشن و منسجم دوستان ما در حال تلاش هستند تا در پایان دولت مردمی شاهد رشد کمی و کیفی کتابفروشی‌ها در تمام شهرهای کشور باشیم.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مسئولان و حاضران از شبستان مصلی امام خمینی بازدید کرد و سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت رسمی افتتاح شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/