ایرانی‌ها فیلم و سریال ایرانی دوست دارند/ محبوبیت معنادار «پایتخت» و آثار سعید روستایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۰

ایرانی‌ها فیلم و سریال ایرانی دوست دارند/ محبوبیت معنادار «پایتخت» و آثار سعید روستایی

براساس یافته‌های پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان محصولات ساخت ایران در صدر علاقمندی‌های سینمایی و تلویزیونی مخاطبان ایرانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مطابق آنچه که در گزارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از نتایج یافته‌های پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان آمده است، محصولات ساخت ایران در صدر علاقمندی‌های سینمایی و تلویزیونی ایرانیان قرار دارد.

بر اساس نتایج این پیمایش که تیرماه ۱۴۰۰ اجرا و اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شده، ۵۸٫۱ درصد مخاطبان فیلم‌بین ایرانی، بیشتر علاقمند تماشای فیلم‌های سینمایی ایرانی‌اند و ۲۱٫۷ درصد آن‌ها فیلم‌های سینمایی خارجی را ترجیح می‌دهند. برای ۱۶٫۶ درصد فیلم‌بین‌ها نیز کشور سازنده فیلم اهمیتی ندارد. تنها ۳٫۶ درصد نیز به کلی فیلم تماشا نمی‌کنند و فقط سریال می‌بینند.

در میان فیلم‌های سینمایی خارجی، محصولات آمریکایی با ۵۴٫۴ درصد بیشترین طرفدار را دارد و محصولات سینمای ترکیه با ۲۲٫۳ درصد رتبه دوم را در اختیار دارد.

این الگو با شدت بیشتری درباره سریال‌ها نیز صادق است؛ چنان که ۷۳٫۹ درصد فیلم‌بین‌ها از ترجیح خود نسبت به تماشای سریال‌های ایرانی گفته‌اند و تنها ۱۴٫۲ درصد علاقه بیشتری به تماشای سریال‌های خارجی نشان داده‌اند. ۱٫۷ درصد نیز اعلام کرده‌اند که سریال‌های ایرانی و خارجی برایشان تفاوتی ندارد.

مانند فیلم‌های آمریکایی، سریال‌های این کشور نیز با ۴۱ درصد محبوبیت، از محصولات دیگر کشورها محبوب‌تر است. با این تفاوت که محصولات تلویزیونی ساخت کشور ترکیه نیز با ۳۳٫۴ درصد، از محبوبیت چشمگیری برخوردارند.

مطابق نتایج این نظرسنجی، مردان در مقایسه با زنان فیلم‌های سینمایی خارجی را بیشتر تماشا می‌کنند. در حالی که زنان بیشتر تماشاکننده سریال‌های خارجی‌اند.

در میان فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی که از پاسخگویان این پیمایش پرسش شده، تنها مجموعه تلویزیونی «پایتخت» ساخته سیروس مقدم است که با محبوبیت زیاد، جزو انتخاب‌های جمعیت فیلم‌بین ایرانی بوده و انتخاب آن از سوی پاسخگویان، معنادار و نشان‌دهنده علاقه آن‌ها به آن است. همان‌طور که در تحلیل این نظرسنجی آمده، باقی محصولات ایرانی و خارجی همزمان با اجرای پیمایش، در حال انتشار بوده‌اند یا زمان کمی از انتشار آن گذشته است. به همین علت انتخاب این فیلم‌ها و سریال‌ها لزوما به معنای اثرگذاری آن‌ها بر مخاطبان نیست.

بر اساس این نظرسنجی همچنین فیلم‌های کمدی ایرانی از بیشترین محبوبیت در میان ایرانیان برخوردارند، هرچند حضور دو فیلم از آثار سعید روستایی در میان فیلم‌هایی که پاسخگویان به عنوان آثار محبوب خود ذکر کرده‌اند، جالب توجه است.

بیشتر بخوانید

ایرانیان از چه راهی فیلم و سریال می‌بینند/ صداوسیما انتخاب نخست فیلم‌بین‌های ایرانی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است