«بزم و رزم» هنرمندان نوگرای ایران که از هنر سنتی و نگارگری ایران بهره بردند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۸

«بزم و رزم» هنرمندان نوگرای ایران که از هنر سنتی و نگارگری ایران بهره بردند

نمایشگاه گروهی «بزم و رزم» از 26 اردیبهشت تا 6 خرداد ماه در گالری جاوید برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه گروهی «بزم و رزم» با کیوریتوری شایان شعبان جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه در گالری جاوید افتتاح می‌شود.

هنرمندان حاضر در این نمایشگاه عبارتند از فریدون آو، مهدی احمدی، فرح اصولی، ناصر اویسی، افشین باقری، صادق تبریزی، بهرام دبیری، علی زعیم، یزدان سعدی، امیرحسین شایگان، محمدهادی فدوی، میترا کاویان، محمد مستان‌دهی و اکبر نیکان‌پور.

مجید ملانوروزی پژوهشگر هنر در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «چندین دهه است که عمومی سازی مدرنیسم و در پی آن پروژه جهانی شدن که افزایش شمار پیوندها و ارتباطات و تاثیرات متقابل فرهنگی را در پی داشته است؛ حضور تکنولوژی در زندگی امروزه در همه مجامع، انسان معاصر را ناگزیر به سوی شبکه ها و زیبایی شناسی جهانی سوق داده است که دیگر بسیاری از مفاهیم در قالب لوکال و محلی در این دیالوگ و گفتگو سخت شده است.

کشورهایی با تمدن های کهن و هویت های ساختارگرا مانند ایران، ایتالیا،‌ یونان و بسیاری از کشور های شرقی این دشواری و بحران را بیشتر و عمیق تر درک می کنند زیرا هم ناگزیر به رویکرد و استفاده از بیان جهانی هستند و هم به دشواری می توانند خاطرات و میراث کهن خود را به فراموشی بسپارند.

رویکرد ادبیات و شعر نو به استفاده از هنرهای مدرن و معاصر در نقاشی ایرانی از همین دست است. در سال‌های اخیر حضور مکت سقاخانه در ایران و بهره‌گیری از میراث نگارگری و هنر ایرانی، خوشنویسی و نگارگری با بیان و زبان نو نتیجه این فرایند است، زبانی که می‌خواهد در پروژه جهانی با کلیدواژه‌ها و لهجه بومی و سنتی و میراث کهن خود به گفتگو بنشیند و در عین حال بتواند زبان جهانی را نیز با خود همراه داشته باشد. نمایشگاه بزم و رزم مروری بر آثار این هنرمندان نو گراست که از هنر سنتی و فرهنگ نگارگری ایران استفاده کرده و بهره برده اند.

مجید ملانوروزی بهار ۱۴۰۱»

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۶ خرداد ماه برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک ۱۷، واحد ۴ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است