ایرانیان از چه راهی فیلم و سریال می‌بینند/ صداوسیما انتخاب نخست فیلم‌بین‌های ایرانی

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، بر اساس نتایج پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان که 19 اردیبهشت ماه از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد، 81.7 درصد از مردم ایران فیلم و سریال می‌بینند و 18.3 درصد مردم ایران سالانه هیچ فیلمی تماشا نمی‌کنند یا حداکثر یک فیلم می‌بینند.

بر اساس یافته‌های این پیمایش که در تیرماه 1400 برگزار شده، 50.3 درصد از مردم ایران روزانه حداقل یک فیلم یا سریال تماشا می‌کنند که رقم قابل توجهی است.

جالب آن که در میان رایج‌ترین شیوه‌های تماشای فیلم و سریال، تلویزیون ایران با 86.4 درصد و با اختلافی چشمگیر، رتبه نخست را در اختیار دارد.

استفاده از سالن‌های سینما برای تماشای فیلم (پیش از شیوع کرونا) نیز با 36 درصد رتبه دوم را داراست و دانلود فیلم از اینترنت با 34.5 درصد سوم است.

تماشای فیلم‌ها از طریق ماهواره و پلتفرم‌های آنلاین مثل فیلیمو و نماوا به ترتیب با 32.6 و 25.7 درصد در رتبه‌های بعد قرار دارد.

این در حالی است که آرشیو فیلم‌های شخصی، انتخاب 24 درصد از فیلم‌بین‌ها و امانت گرفتن از دوستان و اطرافیان با 20.3 درصد و خرید دی‌وی‌دی، سی‌دی یا استفاده از فلش با 18.3 درصد دیگر شیوه‌های کم‌طرفدارتر برای تماشای فیلم و سریال است.

نکته‌ای که در این پیمایش اعلام شده، بالا بودن آمار تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره، در استان‌های مرزنشین آذربایجان شرقی و غربی و خوزستان است.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/