تئاتر فقط به یک قشر خاص تعلق دارد/ رونمایی از ۱۱ نمایشنامه و حضور ۴۰۰ مربی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۵
در نشست خبری رویداد آموزشی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مطرح شد:

تئاتر فقط به یک قشر خاص تعلق دارد/ رونمایی از ۱۱ نمایشنامه و حضور ۴۰۰ مربی

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست خبری اعلام کرد که هدف تئاتر مردمی بچه‌های مسجد کشف استعدادهای علاقه‌مندان نوجوان و جوان در سطح کشور است.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت سالن امیرحسین فردی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حجت‌الله ناظری معاون مرکز و سید مصطفی موتورچی رییس دفتر بچه‌های میزبان برگزاری نشست خبری نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ویژه مربیان مساجد شد.

زارعی در ابتدای این نشست درباره هدف تئاتر مردمی بچه‌های مسجد توضیح داد: شرایطی را فراهم کردیم که استعدادهای نوجوان و جوان در سراسر کشور نبوغ خود را نشان دهند. تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ۵ سال است که در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فعالیت خود را به صورت جدی انجام می‌دهد و اتفاقات خوبی هم افتاده است.

وی متذکر شد: سال‌هاست در تئاتر ایران شعار «تئاتر برای همه» را سر می‌دهند ولی این شعار عملی نشده و تئاتر برای همه نیست و فقط به قشر خاصی تعلق دارد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: ما سعی کردیم در تئاتر مساجد تئاتر را به تمام اقشار جامعه تعمیم دهیم. ما سال گذشته تئاتر روستایی بچه‌های مسجد را در یکی از روستاهای استان هرمزگان برگزار کردیم. تولیدات ما فقط مختص مراکز استان‌ها نیست بلکه روستاییان نیز جامعه هدف ما هستند. گسترش تئاتر برای همه اقشار جامعه باعث توسعه فرهنگی می‌شود.

تئاتر بچه‌های مسجد آینده تئاتر ایران خواهد بود

این هنرمند عرصه تئاتر ادامه داد: ما فقط به دنبال تربیت نیروی حرفه‌ای تئاتر نیستیم بلکه به دنبال تربیت مدیران فرهنگی نیز هستیم. ما پیرو اهداف بزرگی هستیم و چشم‌انداز ۹ ساله‌ای را تعریف کرده‌ایم. بر اساس این سند که به ۳ دوره ۳ ساله تقسیم می‌شود، جریان بچه‌های مسجد آینده و جریان تئاتری کشور را رقم خواهد زد.

وی تأکید کرد: ما با تئاتر بچه‌های مسجد برای آینده تئاتر ایران و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی پیش برویم.

سند پژوهشی و نقشه راه تئاتر بچه‌های مسجد تدوین شده است

سپس حجت‌الله ناظری نیز درباره شکل‌گیری سند تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، توضیح داد: ما به دستور آقای زارعی شروع به نوشتن سندی برای تئاتر بچه‌های مسجد کردیم. مطالبه گروه‌های تئاتری مساجد و نبود چشم‌اندازی بلندمدت برای اندازه‌گیری حمایت و برخوردهای مدیران با تئاتر بچه‌های مسجد، باعث شکل‌گیری این سند شد. تئاتر بچه‌های مسجد پیشینه‌ای طولانی دارد و ما نیازمند پژوهی هستیم که این پیشینه را برای ادامه راه در آینده مورد استفاده قرار دهیم. این سند نقشه راهی برای مدیران و فعالان تئاتری در عرصه تئاتر بچه‌های مسجد است.

وی افزود: بر اساس این سند تبیین این ماجرا که چقدر تئاتر می‌تواند در سطح جامعه مؤثر باشد در دوره ۳ ساله اول، کشف استعداد در ۳ ساله دوم و ترویج تئاتر بچه‌های مسجد در ۳ ساله سوم انجام می‌شود.

کوروش زارعی در این بخش از نشست یادآور شد: در ۳ ساله سوم استعدادهای پرورش یافته در دوره دوم، وارد عرصه تئاتر حرفه‌ای و رویدادهای مهم تئاتری می‌شوند و حتی در عرصه بین‌المللی اجرا حضور پیدا خواهند کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: تئاتر از دین و مذهب جدا نیست زیرا تئاتر راجع به انسان و اخلاق و مسائل انسانی است. لذا در تئاتر بچه‌های مسجد آثار با موضوعات مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی و آثار طنز نیز حضور خواهند داشت البته با در نظر گرفتن جایگاه مسجد. تئاتر چیزی جز اخلاق نیست.

دومین جشنواره روستایی تئاتر بچه‌های مسجد برگزار خواهد شد

در بخش دیگری از این نشست سید مصطفی موتورچی نیز درباره رویدادهای مختلف در نظر گرفته شده تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در سال ۱۴۰۱ سخن گفت و توضیح داد: در ۶ ماهه اول سال اختتامیه‌های همایش‌های سلسله رویداد ۱ را داریم که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و طی آن بیش ۲ هزار و ۲۴۸۰ اجرا در مساجد کشور داشتیم. برنامه دوم برگزاری سلسله رویداد آموزشی مربیان و سومین رویداد برگزاری کارگاه آموزشی برای برگزیدگان رویداد گلدسته‌های ۱ و ۲ است. بعد از این رویدادها، همایش پیاده‌روی اربعین حسینی را خواهیم داشت. در ۶ ماهه دوم نیز سلسله رویداد آموزشی برای بخش‌های تخصصی تئاتر و پس از آن انتشار فراخوان سلسله رویداد تولیدات و خروجی رویدادها را داریم که قرار است در هفته هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ در قالب جشنواره‌ای سراسری برگزار شود. در آذرماه سال جاری نیز دومین جشنواره روستایی تئاتر بچه‌های مسجد را برگزار خواهیم کرد.

وی درباره برگزاری رویداد آموزشی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ویژه مربیان مساجد نیز گفت: ما با ۳۰۰ مربی کار را شروع کردیم و حالا به ۴۰۰ مربی رسیده‌ایم. طبق منطقه‌بندی انجام شده قرار است این رویداد در اردیبهشت از استان قم شروع و در استان‌های مازندران، قزوین، اصفهان، آذربایجان غربی و تهران ادامه پیدا کند و در نهایت در استان خراسان رضوی به کار خود پایان دهد.

زارعی نیز در این بخش از نشست یادآور شد: آموزش در این مرحله بر مبنای تئاتر خلاق است. این مربیان به حال خود رها نمی‌شوند و در دوره ۳ ساله با ما هستند و حمایت می‌شوند تا در شهرها و روستاها و محلات مختلف مدرس تربیت کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان سخنان این نشست اعلام کرد: امسال چهلمین سالروز فتح خرمشهر را پیش‌رو داریم. قرار است همزمان با ایام فتح خرمشهر از ۱۱ نمایشنامه رویداد گلدسته‌های یک، در مسجد جامع خرمشهر رونمایی کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است