تجلیل از تانیا جوهری در هفدهمین «شب بازیگر»/بخش داوری امسال حذف شد

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی سراسری بازیگران تئاتر، پوستر دوره هفدهم «شب بازیگر» و بزرگداشت روز جهانی تئاتر با طراحی بهرام شادانفر روز گذشته 18 اردیبهشت ماه در محل خانه تئاتر با حضور ایرج راد رییس هیات مدیره انجمن و رییس این دوره شب بازیگر، شهره سلطانی دبیر و فرزانه نشاط خواه مدیر اجرایی مراسم «شب بازیگر» رونمایی شد.

در این مراسم ایرج راد گفت: هر ساله خانه تئاتر هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر را در روزهای 7 تا 14 اردیبهشت برگزار می‌کرد. یک شب هم شب بازیگر بود که انجمن بازیگران برنامه های خودش را داشت. هیات مدیره انجمن بازیگران وقتی تبدیل به انجمن صنفی سراسری شد تصمیم گرفت امسال نیز با وجود وقت کم  و امکانات مالی محدود، همچون سال های گذشته این مراسم را برگزار کند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی سراسری بازیگران تئاتر افزود: نظر هیات مدیره بر آن بود که مساله تئاتر در هر موقعیتی باید مطرح شود، راجع به تئاتر باید صحبت شود. بنابر این شهره سلطانی به اتفاق آرا برای دبیری شب بازیگر انتخاب شد. ایشان برنامه‌هایی را پیشنهاد کردند، در جلسه هیات مدیره مطرح شد، توضیحاتی داده و اظهار نظراتی شد تا به شکل نهایی درآمد.

وی درباره انتخاب مدیر اجرایی این مراسم نیز توضیح داد: اجرای این برنامه در فرصت کم و فشرده کار راحتی نبود. خانم نشاط خواه قبول مسئولیت کردند که به عنوان مدیر اجرایی کارها را دنبال کنند.

ایرج راد در پایان تصریح کرد: آنچه درباره هزینه های این مراسم است تماما از از طریق اسپانسر در نظر گرفته شده است. نه هزینه ای برای خانه تئاتر داشته است و نه هزینه ای در ارتباط با انجمن صنفی. اسپانسرها را هم شهره سلطانی معرفی کرده است. درباره اسپانسرها در جلسه صحبت شده، رای داده شده، اسپانسرهای زیادی بودند که می‌خواستند در «شب بازیگر» حضور داشته باشند، اما انتخابمان اسپانسرهایی بود که در شان خانه تئاتر، انجمن صنفی بازیگران و شب بازیگر باشد.

شهره سلطانی دبیر هفدهمین «شب بازیگر» نیز درباره مراسم 24 اردیبهشت گفت: ویژگی «شب بازیگر» امسال این است که برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری این رویداد داوری ندارد. هر چند لطف «شب بازیگر» و نگاه همه بازیگر ها این بوده که در این شب دیده شوند، داوری شوند و منتخبی داشته باشیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: زمانی تصمیم به برگزاری این رویداد گرفته شد که تب کرونا اندکی فروکش کرده و اجازه داشتیم دور هم جمع شویم. هنوز هم نمی‌دانستیم که سویه های کرونا آینده را به چه شکل رقم خواهد زد.

وی اظهار کرد: امسال اگر با این نگاه که همه آدم هایی که از یک قبیله هستیم، همه کسانی که خودمان را متعلق به تئاتر می‌دانیم، بعد از دو سال دوری باتمام اتفاقات تلخ پیش آمده می‌خواهیم یک شب دور هم باشیم، بدور از قضاوت و هرگونه مسائل شخصی ساعاتی را خوب و خوش بگذرانیم، این جشن توجیه پیدا می‌کند. امسال یک دورهمی داریم با تاکید بر این که امسال یک موفقیت داشتیم و توانستیم صنف شویم.

فرزانه نشاط خواه مدیر اجرایی «شب بازیگر» نیز در ادامه توضیح داد: هیات مدیره از نیمه سال منتخب شد و کارش را از ابتدای مهر ماه شروع کرد بنابر این زمینه داوری وجود نداشت. به ویژه که در صدد بودیم آیین نامه جدید داوری تدوین کنیم، چون نیمی از سال شامل بازیگرانی که اجرا داشتند نمی‌شد تصمیم گرفته شد امسال داوری نداشته باشیم.

سلطانی نیز با اشاره به این که خیلی از دوستان طی دو سال گذشته تمرینات و اجرایشان را به هر ترتیب با سلامت پشت سر گذاشته اند و توقع داوری دارند توضیح داد: هر طور که شرایط را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم کسانی که فرصت اجرا داشته اند را با کسانی که به دلایل متعدد روی صحنه نرفته اند و یا اجرایشان نیمه کاره مانده را در شرایط برابر ارزیابی کنیم.

شهره سلطانی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: امسال همچون رسم سال‌های گذشته بزرگداشت چهار پیشکسوت تئاتر را در برنامه داریم و یک سوپرایز که در روز مراسم شاهد خواهید بود.

وی عنوان کرد: در مراسم امسال بزرگداشت تانیا جوهری و محمد ساربان، بدرالسادات برنجانی و سلمان فارسی صالحزهی برگزار می‌کنیم. دو بازیگر پیشکسوت از تهران و دو بازیگر پیشکسوت از شهرهای اهواز و زاهدان هستند.

کارگردان «شب بازیگر» با اشاره به اینکه تصمیم داریم شب با نشاطی برای همه دوستان ایجاد کنیم، توضیح داد: در برنامه‌های این شب علاوه بر اجرای چند گروه موسیقی، شعرخوانی، قطعه نمایشی، حرکات موزون محلی، استندآپ و… خواهیم داشت. تمام تلاشمان این است که شبی نورانی و در عین حال جدی داشته باشیم. این برنامه‌ها فرصتی برای گردهمایی و دیدار دوباره است که نباید از دست داد.

شهره سلطانی در پایان عنوان کرد: ما همیشه کار تیمی انجام داده‌ایم و شاید بسیاری از دوستان اینجا نباشند اما هر یک از دوستان هیات مدیره و حتی بازرسان گوشه ای از کار را گرفته‌اند و برای من جای خوشحالی دارد. اعتقاد من در زندگی همیشه بر اساس صلح و دوستی بوده و شاید به همین دلیل است که  این کنار هم بودن برایم اهمیت بسیاری دارد. همین کنار هم بودن ها، همین دوستی‌ها سازنده و زیباست.

ایرج راد در پایان این مراسم تاکید کرد: طی دو سال بسیاری از دوستانمان را از دست دادیم که همواره یادشان با ماست اما این مراسم برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر برگزار می‌شود. اگر جریانی مخالف تئاتر است و می‌خواهند تئاتر را خوار و خفیف کند، برای ما ارزشمند است و برای بزرگداشت تئاتر و روز جهانی تئاتر است که گردهم می‌آییم.

انتهای پیام/