تصویربرداری «نجلا ۲» در بیش از ۲۵۰ لوکیشن/ شباهت‌ها با «زیر خاکی» اتفاقی بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۲
در نشست خبری سریال «نجلا 2» مطرح شد:

تصویربرداری «نجلا ۲» در بیش از ۲۵۰ لوکیشن/ شباهت‌ها با «زیر خاکی» اتفاقی بود

نشست خبری فصل دوم سریال نوروزی و ماه رمضانی «نجلا» به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور با حضور در اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، عوامل سریال «نجلا ۲» ظهر امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور در اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با مخاطبان این سریال تلویزیونی در واحد امور مخاطبان صداوسیما گفتگو کردند.

مسعود کریمی خضرا مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما، خیرالله تقیانی‌پور کارگردان، سید حسین امیرجهانی نویسنده به همراه آرش ظلی‌پور، محمد شهبازی، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، محیا دهقانی بازیگران فصل دوم سریال «نجلا» در واحد امور مخاطبان صداوسیما (۱۶۲) حضور یافتند و پای صحبت‌های تماس گیرندگان نشستند و پاسخگوی سوالات آنان بودند.

پس از گفتگو با مخاطبان، نشست خبری عوامل این سریال با حضور خبرنگاران آغاز شد.

خیرالله تقیانی‌پور کارگردان سریال «نجلا ۲» در ابتدای این نشست خبری عنوان کرد: در ابتدا به تمام عوامل سریال «نجلا ۲» خسته نباشید می‌گویم که به من کمک کردند تا این سریال برای ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۱ آماده پخش شود. این حجم تماس‌ تلفنی از سوی مخاطبان نشان داد که ما توانستیم وظیفه خودمان را به خوبی انجام دهیم. ما با وجود تمام سختی‌ها، کمبودها، شرایط سخت آب و هوایی توانستیم کار را پیش ببریم و این اتفاق بدون کمک عوامل سریال انجام‌پذیر نبود.

قرار نیست در نوروز فقط سریال طنز پخش شود

کارگردان «نجلا ۲» در پاسخ به اینکه آیا انتخاب این سریال برای نوروز و ماه رمضان مناسب بود، گفت: اینکه تصور کنیم همیشه برای عید نوروز باید سریال طنز پخش شود و در ماه رمضان خانواده‌های درون سریال حتما باید روزه بگیرند و دور سفره افطار جمع شوند، اشتباه است. شبکه سه با ریسکی که در انتخاب سریال نوروزی و رمضانی خود داشت، از نظر فرم و محتوا سبد انتخاب مردم را در این بازه زمانی گسترده‌تر کرد. ما باید انتخاب را برای مخاطب راحت کنیم. درست است که مردم در عید نوروز با سریال «پایتخت» ارتباط گرفتند که من امیدوار هستم بار دیگر شاهد حضور این سریال در قاب تلویزیون باشیم اما موفقیت سریال طنز «پایتخت» دلیل نمی‌شود که مخاطب در مناسبت‌های مختلف فقط یک سبک سریال خاص و ژانر تکراری تماشا کند.

تقیانی‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا مبنی بر اینکه چرا لوکیشن‌های مختلفی را برای تصویر برداری انتخاب کرده‌اند، توضیح داد: تنوع لوکیشن‌ها در فیلمنامه مشخص شده بود اما اتفاقاتی که باعث شد لوکیشن‌ها را تغییر دهیم، سکانس‌های پایانی سریال بود که به دلیل شرایط جوی و گرمای شدید، نمی توانستیم در جنوب کشور تصویربرداری کنیم و این اتفاق را در بندر انزلی رقم زدیم. شروع ماه اردیبهشت و باران‌های این ماه هم شرایط را به حدی برای ما سخت کرد که تصور می‌کردیم سکانس‌های پایانی را نمی‌توانیم به موقع تصویربرداری کنیم و کار را به سرانجام برسانیم.

وی در پایان بیان کرد: برای تصویربرداری دنبال لوکیشن‌های متفاوت و بکر بودیم. من به شخصه آبادان و خرمشهر را بسیار برای پیدا کردن یک لوکیشن بکر و متفاوت گشتم زیرا شرایط حضور در عراق و به خصوص بغداد و بصره برای ما فراهم نبود. شرایط تصویربرداری سخت‌تر شده بود و در تمام ۱۰ ماه بازه زمانی تولید برنامه بیش از ۲۵۰ لوکیشن را تجربه کردیم.

سیدحسین امیرجهانی نویسنده سریال «نجلا» در ادامه با بیان این نکته که بالغ بر ۱۳۱ مخاطب در گفتگو با عوامل سریال از رضایت و علاقه خود به «نجلا» خبر دادند، گفت: مخاطبان از سنین مختلف از شهرهای گوناگون با ما تماس گرفتند. این اتفاق و سطح رضایت برای من که به صورت مستقیم با مخاطب‌ها ارتباط برقرار کردم، جالب بود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من شروع فصل دوم سریال آن هم زمانی که سریال بازیگر نقش اصلی خودش را در اختیار ندارد، ریسک بزرگی بود اما ریسک بزرگ‌تر را محیا دهقانی انجام داد که در سریال پرمخاطب «نجلا»  به عنوان بازیگر نقش اصلی حاضر شد. از ابتدا می‌دانستیم که چه کار دشواری در پیش داریم ولی از این مساله مطمئن بودیم که فصل دوم از فصل اول بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد.

امیرجهانی با تایید صحبت‌های خیرالله تقیانی‌پور که تنوع در سبد سریال‌های نوروزی و رمضانی نیاز است و سریال «نجلا» توانست این اتفاق را تا حدی رقم بزند، اظهار کرد: شباهت سوژه و بازه زمانی سریال «زیرخاکی» و «نجلا» در چند قسمت ابتدایی این نقد را به هر دو سریال وارد می‌کند، اما باید توجه کنید که نگارش فیلمنامه سریال «نجلا ۲» از سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و این شباهت اتفاقی است. این را هم باید ذکر کنم که نگارش و بازنویسی فیلمنامه سریال در زمان تولید و حتی پخش آن ادامه داشت و چندین بار جریان‌های جزئی سریال به اجبار تغییر کرد.

نویسنده سریال «نجلا» درباره زمان پخش این سریال عنوان کرد: زمان پخش سریال در دست ما نبود و حقوق معنوی سریال در دست شبکه سه است  و آن‌ها تصمیم‌گیرنده بودند. ما هم براساس تصمیم آن‌ها سعی کردیم در زمان مناسب کار را تحویل دهیم.

بالغ بر ۱۰۰ دقیقه از سریال «نجلا ۲» حذف شد

وی اظهار کرد: به نقاط ضعف کار واقف هستیم و می‌دانیم که با مخاطب باهوش مواجهه‎‌ایم و این شرایط به همراه تمام سختی‌هایی که تولید سریال داشت، کار را برای ما سخت کرد. نکته اصلی اینجاست که مخاطبان باید بدانند ما قصد داشتیم بیشتر از این برای آن‌ها تلاش کنیم ولی شرایط و محدودیت زمانی و مکانی اجازه نداد که این اتفاق بیفتد. متاسفانه بالغ بر۱۰۰ دقیقه از فیلمنامه حذف شد تا سریال به زمان پخش برسد و این نکته برای من و کارگردان خوشایند نبود.

آرش ظلی‌پور بازیگر سریال نیز مطرح کرد: پرتکرار ترین چیزی که در تماس‌های امروز از مخاطبان شنیدم این بود که «نجلا ۳» ساخته می‌شود یا نه؟

وی بیان کرد: ما در ماه رمضان یا عید نوروز برای مخاطب کمدی ساختیم و او را عادت دادیم که کمدی ببیند پس وقتی سریالی مانند «نجلا ۲» در این ایام دیده می‌شود یعنی خلا آن احساس می‌شده است.

سوگل طهماسبی دیگر بازیگر این سریال با بیان اینکه ۱۰ ماه کار طاقت فرسا در این پروژه داشته است، مطرح کرد: کار کردن در این سریال با تمام سختی هایی که داشت برای من شیرین بود و امروز از مخاطبان ۵ ساله گرفته تا خانم ۷۰ ساله تماس داشتم. افتخار می کنم که اهل جنوب هستم و در ۲ فصل این سریال با لهجه خوزستانی صحبت کردم. سکانس‌های این سریال را به خوبی حس می کردم زیرا با خاطرات مادربزرگم از جنگ بزرگ شده‌ام. در مجموع فکر می کنم «نجلا» توانست ۳۰ تا ۴۰ درصد از رنج و محرومیت استان من را نشان دهد. مردم خوزستان مانند نخل‌هایشان سرپا ایستاده‌اند.

محیا دهقانی در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا درباره چالش‌های پذیرش ایفای نقش در این سریال اظهار کرد: صبر ما جواب داد و خوشحالم که در این سریال در کنار دوستان حضور پیدا کردم. هر بازیگری وقتی جایگزین بازیگر دیگر می‌شود برایش ریسک است. من برای ایفای این نقش چهارشنبه قرارداد بستم و یکشنبه جلوی دوربین رفتم و با لهجه جنوبی هم اصلا آشنایی نداشتم. حتی «نجلا ۱» را هم ندیده بودم اما در این مسیر هوش و خلاقیت کارگردان بسیار بالا بود و اتفاقات خوبی رخ داد. بار روانی برخی سکانس ها انقدر بالا بود که هنوز هم گاهی آن‌ها را احساس می‌کنم.

مصطفی ساسانی دیگر بازیگر پروژه نیز عنوان کرد: برایم جالب بود که تماشاگران درباره جزئی‌ترین سکانس‌های این سریال نیز صحبت و آن را نقد می‌کردند و این‌ باعث می‌شود ما باانگیزه مضاعف کار کنیم.

محمد شهبازی بازیگر «نجلا ۲» بیان کرد: من هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان دستیار کارگردان در «نجلا ۲» حضور داشتم. امیدوارم که اینگونه مجموعه ها دوباره تولید شوند و مخاطبان آن‌ها را دنبال کنند.

مسعود کریمی خضرا سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سه در سخنانی گفت: نزدیک به چهار ماه از تولید این سریال گذشته بود که من با دوستان آشنا شدم. واقعا مراحل تولید سختی را پشت سر گذاشتند. با توجه به نگاه دقیق نویسنده و اجرای جسورانه کارگردان در این سریال نگاه نویی به روزهای آغازین جنگ اتفاق افتاد. ۴۰ روز ابتدایی جنگ و تقریب بین خانواده ها و تاثیر این نزدیکی ها در فرایند جنگ که برداشتی آزادانه از سمت آقای امیر جهانی از واقعیت تاریخی این مرز و بوم بود. همچنین رگه‌هایی از واقعیت در سریال وجود داشت و نکات محتوایی جدی داشت که یک عاشقانه قوی با هنرمندی دوستان رقم زد و باعث شد مخاطبان از آن استقبال کنند.

وی درباره کاهش مخاطبان صداوسیما اظهار کرد: مدیریت حرفه ای رسانه ایجاب می‌کند. در مجموع کاهش رضایت و تغییر ذائقه مخاطبان در کنار ظهور رسانه نمایش خانگی و اینترنت و محدودیت‌های صداوسیم به لحاظ مالی و محتوایی باعث شده است مخاطبان این رسانه کاهش پیدا کنند.

خضرا در پایان خاطرنشان کرد: سعی مان بر این است با پشتوانه آقای رمضان نژاد و معاون سیما در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری کار عید نوروز و ماه رمضان سال دیگر را جمع‌بندی کنیم و تایید متن‌ها آغاز شده است.

سریال «نجلا ۲» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از ابتدای نوروز ۱۴۰۱ تا پایان ماه رمضان⁩ هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما قرار داشت.

این سریال در شهرهای بندرانزلی، آبادان و تهران در ایران و نجف و کربلا در عراق تصویربرداری شده بود.

بازیگران سریال «نجلا ۲» عبارتند از حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، مرتضی شاه‌کرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، حسین شفیعی، تورج فرامرزیان، وحید نفر، جمال بیات، ابراهیم گله‌ دارزاده، رستا رضوی، مهدی ملاک، سیامک توده‌ فلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادی، امیر دهلکی، سامان خلیلیان و با هنرمندی هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان.

عرفان طهماسبی خواننده جوان موسیقی تلفیقی و محلی، تیتراژ این سریال را خوانده بود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است