هدف «امیدیه» اطلاع‌رسانی و انگیزه دادن به مردم است/ اتوکشیده اجرا نمی‌کنم

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، تلویزیون سال‌ها است که همراه با شعار سال که بالغ بر 12 سال است با محوریت مسائل اقتصادی مانند الگوی مصرف، اشتغال آفرینی، تولید، حمایت از تولیدات داخلی، رونق بازار و کسب‌وکارهای کوچک و فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان، نامگذاری می‌شود، به تولید برنامه‌های تلویزیونی با محتوای اقتصادی برای تحلیل و بررسی و البته دادن انگیزه به فعالان اقتصادی و تشویق جوان‌ها برای ایجاد کسب‌وکارهای تولیدمحور پرداخته است. برنامه‌هایی مانند «کارستون» شبکه نسیم، «پایش»، «جشنواره کارآفرینی»، «شتاب» و «اتم» شبکه یک، «میدان» و «شب آفتابی» شبکه سه به ترویج روحیه کارآفرینی، فعالیت اقتصادی دانش بنیان و تشویق فعالان اقتصادی به گسترش کسب‌وکارهای خود پرداخته اند.

«امیدیه» یکی از برنامه‌های اقتصادی شبکه یک سیما با اجرای کیاداود اسفندیاری و به تهیه کنندگی مصطفی هیودی در 90 قسمت تولید شده و از ابتدای اسفند 1400 روی آنتن این شبکه قرار گرفته و در آیتم‌های مختلف به تحلیل وضعیت کارآفرینی و اشتغال‌زایی در کشور و بررسی محصولات 90 کارآفرین پرداخته است و باتوجه به شعار سال 1401 «تولید؛ دانش بینان، اشتغال آفرینی» تمرکز خود را متفاوت‌تر از برنامه‌های قبلی روی مساله کسب و کارهای دانش‌ بنیان قرار داده است.

کیاداوود اسفندیاری مجری «امیدیه» و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره محتوای این برنامه تلویزیونی توضیح داد: برنامه «امیدیه» قبل از نام‌گذاری سال 1401 پیش تولید و تولید خود را آغاز کرده بود و به مدت یک ماه روی آنتن شبکه یک قرار گرفت، بعد از تعطیلات نوروز 1401 و بازگشت برنامه به آنتن شبکه تصمیم گرفتیم که توجه بیشتری به کسب‌وکارهای دانش بنیان داشته باشیم و با توجه به شعار سال فضای محتوایی برنامه را در بعضی از حوزه‌ها پررنگ‌تر کردیم.

وی ادامه داد: «امیدیه» قصد دارد به چند محور در طول برنامه بپردازد و محورهایی چون معرفی کسب‌وکارهای دانش بیان و محصولات و دستاوردهای آن‌ها، بررسی تاثیری که در حل مشکلات کشور داشته‌اند، روایت بخش از زندگی و چالش‌های فعالان اقتصادی و کارآفرینیان در مسیر تولید را در «امیدیه» مرور می‌کنیم.

مجری برنامه «حرف حساب» عنوان کرد: «امیدیه» قصد دارد با حضور کارشناس‌های حوزه کسب‌ و کار و کارآفرین‌های کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، برای مخاطبان این برنامه و حتی فعالان اقتصادی یک بستر آموزشی، انگیزشی و حمایتی را فراهم کند. به دلیل طرح مسائل اقتصادی در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکارهای دانش بنیان به زبان ساده، شرایط آموزش و استفاده دانشجویان از محتوای برنامه هم فراهم است، پس سعی کردیم برنامه را به شکلی تهیه و تولید کنیم که هر قشری از جامعه به اندازه نیاز خود از محتوای برنامه و هدفی که دارد، مطلع شود.

وی افزود: هدف دیگر برنامه شبکه‌سازی و اطلاع رسانی در حوزه کسب‌وکارها است تا مردم این تصور غلط را کنار بگذارند که در ایران تنها کسب‌وکارهای سنتی فعال هستند، زیرا کسب‌وکارهای دانش‌بنیان زیادی در سال‌های اخیر شکل گرفته اند و لامز است مردم ببینند که در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی کشور ما پیشرفت داشته است.

مجری برنامه تحلیلی «پایش» درباره نوع اجرای خود در برنامه «امیدیه» گفت: سال‌ها پیش به عنوان یک ژورنالیست در حوزه‌های اقتصادی فعالیت می‌کردم و در ادامه تحصیلات خودم را در حوزه اقتصاد ادامه دادم و به عنوان یک کارشناس و مشاور کسب‌وکار‌های اقتصادی وارد تلویزیون شدم. در «امیدیه» سعی کردم که اصلا اتوکشیده و خشک اجرا نکنم و سعی کردم از ماهیت مشاور اقتصادی بودن هم در برنامه بهره ببرم و به نوعی روند محتوایی برنامه را هم هدایت کنم.

وی ادامه داد: سعی کردم با زبان ساده محتوای برنامه را هدایت کنم و به پرسش‌هایی که در ذهن مردم شکل می‌گیرد، پاسخ دهم. در اجرای «امیدیه» فضای رسمی را شکستم و با زبان مردم کوچه‌وبازار و با استفاده از طنز با مخاطب برنامه ارتباط گرفتم.

اسفندیاری در پایان با اشاره به شرایط فعالیت اقتصادی و کارآفرینی در ایران گفت: کارآفرینی در ایران بسیار سخت است، شاید جالب باشد که بدانید ۱۲۰ کشور در دنیا شرایط مساعد‌تری برای فعالیت اقتصادی در مقایسه با ایران دارند. تمام کارآفرین‌های ایرانی به دلیل عرق و علاقه‌ای که به ایران دارند در کشور ما فعالیت اقتصادی می‌کنند و در این شرایط «امیدیه» و تلویزیون قصد دارد که فارغ از هرگونه تفکر سیاسی، از قدرت و ظرفیت کارآفرین‌ها برای پیشرفت کشور در حوزه اقتصاد از کسب‌وکارها حمایت کند.

برنامه «امیدیه» به تهیه کننده مصطفی هیودی و اجرای کیاداود اسفندیاری شنبه تا چهارشنبه از ساعت 18 به مدت 50 دقیقه، هر شب در قالب گفتگو با یک کارآفرین و کارشناس مسائل اقتصادی همراه با مخاطبان است و با زبان عامیانه و طنز از چالش‌های فعالیت اقتصادی در ایران می‌گوید.

سری جدید برنامه «پایش» با اجرای کیا داود اسفندیاری و به تهیه کنندگی هادی سلیم‌زاده  نیز در مرحله پیش تولید قرار دارد و به‌زودی با تغییراتی از جمله در حوزه مطالبه‌گری، اقتصاد کلان و شعار سال، تولید و از شبکه یک پخش خواهد شد.

همچنین همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برنامه «امیدیه» در هفته پیش‌رو میزبان فعالان حوزه کتاب است.

از روز شنبه ۲۴ ادیبهشت نمایشگاه کتاب، استودیوی برنامه «امیدیه» می‌شود و با اجرای کیاداود اسفندیاری، هربار با یکی از مولفان، ناشران و دست‌اندرکاران کتاب صحبت می‌شود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/