مجری «زندگی پس از زندگی»: برنامه ما ۷۳۴۰ نفر را از خودکشی منصرف کرد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، فصل سوم «زندگی پس از زندگی» که ایام ماه رمضان 1401 هر شب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه چهار پخش می‌شد، براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون برنامه‌های سیما در رمضان ۱۴۰۱ با ۱۴ درصد بیننده و ۸۹٫۷ درصد رضایت زیاد در صدر برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در این بازه زمانی قرار دارد.

براساس آمار بازدید تلویزیون تعاملی تلوبیون هم این برنامه در میان برنامه‌های تلویزیونی ویژه‌ ماه رمضان در سال ۱۴۰۱، برای دومین سال متوالی رکورددار پربازدیدترین برنامه غیرنمایشی تلوبیون در ماه رمضان شد و قسمت‌های اصلی این برنامه ۵,۲۹۲,۸۱۶ مرتبه بازدید داشت.

عباس موزون مجری و تهیه‌کننده برنامه «زندگی پس از زندگی» در صفحه شخصی خود از آمار و ارقامی براساس نظرسنجی انجام شده در صفحه شخصی خود خبر داد که طبق این آمار 7340 نفر از مخاطبان این برنامه تلویزیونی بعد از تماشای این فصل از «زندگی پس از زندگی» از خودکشی منصرف شدند.

موزون با طرح این پرسش که «زندگی پس از زندگی باعث انصراف کسی از خودکشی شده؟» از مخاطبان خود خواسته بود که از تاثیر «زندگی پس از زندگی» بگویند.

پرسش چهار گزینه داشت که متن گزینه اول «بله خودم هستم»، گزینه دو «بله فردی هست که او را می‌شناسم»، گزینه سه «بله خبر موثق از فردی از غیرآشنایان دارم» و گزینه چهار «نه خودم هستم و نه خبری از کسی دارم» بود.

مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» اعلام کرد که ۱۵۳۰۹۲ نفر این نظرسنجی را دیده‌اند و ۶۱۲۶۸ نفر هم در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

طبق این نظرسنجی، آمار تاثیر برنامه بر انصراف افراد از خودکشی به شرح زیر است:

آمار گزینه 1: 7340
آمار گزینه 2: 3737
آمار گزینه 3: 4038
آمار گزینه 4: 46153

آمار به دست آمده از این نظرسنجی می‌گوید که 7340 نفر از خودکشی منصرف شده و در مجموع 15115 نفر هم باواسطه و یا مستقیم انصراف از خودکشی را تاثیر برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» دانستند.

موزون در یادداشت کوتاهی تحلیل خود را از این اتفاق، اینگونه نوشت: «این آمار فقط متعلق به شصت و یک هزار نفری است که در نظرسنجی شرکت کرده و فرم را پر کرده‌اند. بنابراین این آمار می‌بایست به جامعه کامل مخاطبان برنامه تعمیم و توسعه یابد که به مراتب بیش از این‌ها خواهد بود.

طبق آمار رسمی اعلام شده در ایران سالانه حدود صدهزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند. توصیه می‌شود سازمان‌های مسئول‌ اینک و پس از پخش برنامه «زندگی پس از زندگی» مجدداً آمارهای خودکشی را احصا و با آمار قبل از پخش این برنامه مقایسه فرمایند.»

محمد کفیلی

انتهای پیام/