برگزیدگان جشن کارگردانان سینمای ایران معرفی شدند/ از اصغر فرهادی تا تینا پاکروان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
صبا گزارش می‌دهد؛

برگزیدگان جشن کارگردانان سینمای ایران معرفی شدند/ از اصغر فرهادی تا تینا پاکروان

با برگزاری مراسم اولین جشن کارگردانان سینمای ایران به دبیری مصطفی کیایی، برگزیده‌های بخش های مختلف معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مراسم اولین جشن بزرگ کارگردانان ایران به دبیری مصطفی کیایی امروز ۱۸ اردیبهشت در هتل استقلال برگزار شد و برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند.

این مراسم با ۴۰ دقیقه تاخیر پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران با اجرای منصور ضابطیان آغاز شد.

ضابطیان در ابتدای این مراسم گفت: این جشن یک پیشینه دارد که این مساله را دبیر جشن که خود از فیلمسازان خوب ایران هست، توضیح خواهد داد.

در ادامه مصطفی کیایی دبیر این جشن توضیح داد: ضمن خیرمقدم به همه عزیزان، خوشحالم که به همت همه دوستان پس از وقفه دو ساله و گذر از روزهای سخت کرونا می‌توانیم گردهمایی داشته باشیم. ما تلاش کردیم و چهره این جشن را به روزتر کردیم و ارتقای کیفی آثار هدف اصلی ما بوده است. می‌دانیم که قطعا در اولین دوره برگزاری جشن کم و کاستی‌های وجود داشته است. سینمای ما در این روزهای سخت نیاز به اتحاد و هم‌بستگی دارد تا بتواند با خلق آثار درخشان خود را به مخاطبان نزدیک کند.

در ادامه و با اعلام مجری برنامه، با احترام به فریدون گله و واروژان گروه زنده موسیقی، آهنگی اجرا کردند.

محسن امیریوسفی با حضور در صحنه جشن عنوان کرد: ما در این جشن فیلم‌های اکران شده در دو سال گذشته را داوری کردیم. فیلم‌هایی که هنوز موفق به اکران نشده‌اند مانند فیلم «قاتل و وحشی» را نتوانستیم داوری کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روز گذشته نیز آقای محمد خزاعی مطلبی بیان کردند که ضمن تشکر از ایشان امیدواریم تمام فیلم‌ها بدون مشکل بتوانند اکران خوبی داشته باشند. متاسفانه عوامل محدودکننده اجازه نمی‌دهند که فیلمسازها و به خصوص فیلم اولی ها به راحتی فیلم بسازند. ما سینماگران در این روزها بیش از هر روز دیگر به همبستگی و ارایه حال خوب به همدیگر نیاز داریم. در نهایت امیدواریم که آقای خزاعی شرایط صدور مجوزها و وضعیت معیشت هنرمندان را بهبود ببخشند و نگاه ویژه‌ای به این مسایل داشته باشند.

احمد امینی درباره کتاب «سی سال کانون کارگردانان سینمای ایران» نوشته احمد طالبی نژاد تصریح کرد: در اسفند سال ۹۶ دنبال کم و کسری‌های موجود در کانون کارگردانان بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها تاریخچه مکتوب است. متاسفانه با از بین رفتن هاردی که اطلاعات داخل آن بود، بخشی از اطلاعات ما از بین رفت و این بود که تصمیم گرفتیم تا یک کتاب به عنوان تاریخچه کانون کارگردان تهیه و تقدیم کنیم. این کتاب بعد از دو سال کار دشوار به سرانجام رسید. این کتاب مراحل نهایی چاپ را طی می‌کند و به زودی منتشر خواهد شد.

سپس محسن امیریوسفی و همایون اسعدیان و نجفی برای آیین رونمایی از کتاب به صحنه آمدند.

در ادامه ویدیویی از بزرگان سینما ازجمله عباس کیارستمی، ایرج کریمی، حمید لبخنده، خسرو سینایی و… که دیگر بین ما نیستند، پخش شد.

با اعلام مجری این جشن، پرهام طبرسی پزشکی که در دوران کرونا در کنار هنرمندان بوده است، به صحنه آمد و سخنانی کوتاه بیان کرد.

ضابطیان اشاره کرد که تندیس های این جشن یک ویژگی جذاب دارد و آن این است که داخل هر تندیس یک فریم از فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارد. در ادامه به گفته ضابطیان به دکتر طبرسی یک فریم از فیلم «گوزن‌ها» اهدا خواهد شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با حضور در صحنه عنوان کرد: متاسفانه این روزها شامل رواج جنسی از بی اخلاقی هستیم که اهل فرهنگ و هنر باید خود را در مقابل آن‌ها بیمه کنند و این امر جز با روش‌های اخلاقی ممکن نیست. امیدوارم تمام لحظه‌هایمان سرشار از مهربانی باشد.

مجری برنامه ضمن اعلام این خبر که امشب از سه خانم کارگردان موفق تجلیل خواهد شد، گفت: یکی از آنها از فیلم‌های کوتاه پله پله کار خود را آغاز کرد و حالا به قله‌های بالایی رسیده است و این کارگردان موفق آیدا پناهنده است.

هوتن شکیبا برای تقدیم تندیس آیدا پناهنده به صحنه آمد و گفت: جدا از حرف‌های جنسیت زده که یک دوره بسیار باب بود، یک سری از خانم‌های کارگردان کاری کردند که این بحث‌ها را فراموش کردیم و قطعا یکی از آنها آیدا پناهنده است. قطعا کار کردن با پناهنده بسیار سخت است و با این وجود امیدوارم که باز اتفاق همکاری برایم فراهم شود.

در ادامه آیدا پناهنده با تشویق حاضران روی صحنه آمد و بیان کرد: از تمام استادان و کانون کارگردانان سپاسگزارم. خود را لایق این تندیس نمی‌دانم و از همه شما ممنونم.

در ادامه فریمی از فیلم «دونده» امیر نادری به آیدا پناهنده اهدا شد.

هوتن شکیبا مجدد پشت میکروفون آمد و گفت: نمی شود اسم آیدا را آورد و در کنار او اسم ارسلان امیری را نیاورد. این زوج واقعا بی‌نظیر هستند.

نیکی کریمی دومین خانم کارگردانی بود که برای تجلیل در این جشن معرفی شد. کریمی برای اکران فیلم «آتابای» در لندن است و به همین دلیل ویدیویی ارسال کرد که در مراسم پخش شد.

در ادامه نیز منیژه حکمت به عنوان سومین نفر از خانم‌های کارگردان موفق معرفی شد.

پوریا عالمی برای تقدیم تندیس منیژه حکمت روی صحنه آمد و گفت: درباره خانم حکمت صحبت کردن کار بسیار سختی است. خانم منیژه حکمت رودخانه دغدغه‌مند است که اهل آسایش نیست و برایش مهم است که در تکاپو و تلاش باشد. پشت خیلی‌ها ایستاده و برای کارها و دغدغه‌هایش نیز بسیار هزینه داده است.

منیژه حکمت نیز با اعلام مجری برنامه به صحنه آمد و اظهار کرد: یادی کنم از استادان سینمای ایران جناب آقای ناصر تقوایی، آقای بهرام بیضایی، آقای کاهانی، آقای قبادی و تمام کسانی که الان در اینجا حضور ندارند.

وی خاطرنشان کرد: دیر یا زود یادی از ما روی پرده خواهد رفت، فراموش نکنیم که ما متعهد به هنر، سینما، مردم و جامعه هستیم. تقاضا می‌کنم درون پول‌های آلوده و نامحرمان نغلطیم. متاسفانه روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذاریم و پول‌هایی وارد سینما شده‌ است که اجازه ساخت فیلم را به همه نمی‌دهد. امیدوارم روزهای خوب برسد.

فریمی از فیلم «دونده» امیر نادری به او اهدا شد.

ابوالحسن داوودی برای قرائت بیانیه هیات داوران به صحنه آمد.

در ادامه برنامه ویدیو معرفی نامزدهای بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی پخش شد.

محمد مهدی عسگرپور برای اعلام برگزیده این بخش روی صحنه آمد.

در بخش بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی تینا پاکروان برای سریال «خاتون» به عنوان برگزیده انتخاب شد.

هومن سیدی برای سریال «قورباغه»، محمدحسین مهدویان برای سریال «زخم کاری»، شهرام شاه حسینی برای سریال «می خواهم زنده بمانم» و کیارش اسدی زاده برای سریال «کرگدن» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

تینا پاکروان پس از دریافت جایزه تصریح کرد: از یکی از مهم‌ترین مراسم‌ها این جایزه را دریافت می‌کنم و از این بابت بسیار خوشحالم.

با پخش ویدیویی نامزدهای بخش کارگردان‌های فیلم اولی معرفی شدند.

علیرضا داوود نژاد برای اعلام این بخش به صحنه آمد.

در بخش بهترین کارگردان فیلم اولی جشن بزرگ کارگردانان ایران بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» به عنوان برگزیده اعلام شدند.

احمد بهرامی برای فیلم «دشت خاموش»، سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص»، کاوه مظاهری برای فیلم «بوتاکس» و محمد کارت برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

در ادامه ویدیو معرفی نامزدهای بهترین کارگردانی سینما پخش شد.

در بخش بهترین کارگردانی سینمایی اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد. حمید نعمت الله این جایزه را اعلام کرد.

شهرام مکری برای فیلم «جنایت بی دقت»، اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان»، محسن قرایی برای فیلم «بی همه چیز»، مرتضی فرشباف برای فیلم «تومان» و نیکی کریمی برای فیلم «آتابای» دیگر نامزدهای بخش بهترین کارگردانی سینمایی اولین جشن کارگردانان سینمای ایران بودند.

محسن تنابنده برای دریافت این تندیس روی صحنه آمد.

اصغر فرهادی نیز که در ایران نبود با تماس تصویری با حاضران صحبت کرد.

اصغر فرهادی گفت: دوست دارم از سه نفر که برای من خیلی تاثیرگذار بودند به عنوان نمونه‌ای از جمع بزرگان یاد و قدردانی کنم؛ یکی از آن‌ها آقای پرویز کیمیاوی است که سال‌هاست دور از ایران است. دلم می‌خواهد از علیرضا داوودنژاد یاد کنم که با فیلم «نیاز» یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها را ساخته‌اند و دوست دارم از کیومرث پوراحمد نیز نام ببرم.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نیز در پایان برنامه به صحنه آمد و بیان کرد: من جزو کنداکتور برنامه هم نبودم و آمدم که بیشتر شنونده باشم تا بتوانیم در آینده برای سینمای ایران تصمیم‌های مهم و موثر بگیریم. خوشحالم که این بستر فراهم شده است تا این گفتمان‌ها برقرار شود.

در این مراسم هنرمندانی چون مصطفی کیایی، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، فریدون شهبازیان، مازیار میری، فاطمه معتمد آریا، منصور ضابطیان، هوتن شکیبا، نگار جواهریان، محسن تنابنده، ارسلان امیری، آیدا پناهنده، ابوالحسن داوودی، تینا پاکروان، مجید برزگر، شهرام شاه حسینی، هوشنگ گلمکانی، بهرنگ دزفولی زاده، حسین نمازی، محمد متوسلانی، حجت قاسم‌زاده اصل، محمد کارت و… حضور داشتند.

محمد زکی‌زاده

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است