جدیدترین جزییات از دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰

جدیدترین جزییات از دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران از حضور و اجرای غنی‌ترین رپرتوارهای موسیقی نواحی ایران و راويان اصيل و خنياگران توانمند اقوام در این جشنواره خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، دامون شش بلوکی دبیر علمی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران درباره چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره گفت: اولین دوره این جشنواره قبل از شیوع ویروس کرونا به همت موسسه فرهنگی هنری آوای هنر در شهر شیراز برگزار شد که آن دوره عمدتا با تمرکز بر جنبه‌های اجرا در قالب‌های مختلف صحنه‌ای گروه‌های حاضر بود که به همراه استادانی چون محمدرضا درویشی در بخش‌هایی از آن حضور یافتیم.

وی افزود: اینکه بخش خصوصی در قالب یک موسسه فرهنگی هنری اقدام به برگزاری چنین برنامه‌ای در سطح وسیع ملی کرده، بسیار ارزشمند است چراکه عموما موسسات خصوصی در موضوعی وارد می‌شوند که حداقل بتواند برایش بازگشت سرمایه داشته باشد که در بخش موسیقی تنها نوعی که می‌تواند این مساله را تامین کند، موسیقی پاپ است، اما موسسه آوای هنر با پذیرش این مساله دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران را برگزار می‌کند.

دامون شش بلوکی گفت: زمانی که پیشنهاد دبیری این جشنواره را به من دادند با در نظرگرفتن شرایط موجود احساس کردم که این اتفاق می‌تواند سرآغازی شود تا استان‌ها و مراکز دیگر باتوجه به ظرفیت و پتانسیل بالایی که موسیقی نواحی ایران دارد، ده‌ها و صدها فسیتوال در طول سال برگزار کنند. از طرفی برای این دوره پیشنهاد کردم که جنبه‌های پژوهشی‌ برای جشنواره در نظر بگیریم و تا جایی که امکان دارد از مسائل تکراری در دیگر جشنوارها دوری کنیم تا بتوانیم با تفاوت قائل شدن در انتخاب راویان و استادان موسیقی مناطق و مباحث اجرایی، خروجی مثبتی از این جشنواره داشته باشیم.

این پژوهشگر موسیقی درباره موضوع اجرایی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران بیان کرد: در این دوره هر منطقه رپرتوار خودش را که در آن تواناتر و غنی‌تر است چه به لحاظ مقام‌های خاص و چه به لحاظ ملودی‌سازی و چه آوازی ارائه می‌کند، به عنوان مثال در حوزه اقوام ترک ایران بدنه اصلی موسیقی آنها «عاشیق» است و یا منطقه بلوچستان توانمندترین رپرتوارش در سبک‌های «زار و گواتی»، «شاعری» یا «قلندری» است. به طور کلی اقوامی که در این دوره حضور دارند گل سرسبد فرهنگ موسیقایی خود را در این جشنواره اجرا می‌کنند.

شش بلوکی افزود: نکته دیگر این دوره، تفاوت زمان اجراها با سایر فستیوال‌های موسیقی نواحی است، چراکه در بسیاری از جشنواره‌ها وقت محدودی برای هر اجرا و منطقه در نظر گرفته می‌شود، اما ما در جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران یک سانس کامل را برای موسیقی هر قوم اختصاص داده‌ایم.

دبیر علمی جشنواره درباره اولویت انتخاب گروه‌های حاضر در جشنواره توضیح داد: از آنجایی که برای برگزاری این جشنواره با محدودیت زمان مواجه بودیم و فرصت اعلام فراخوان نداشتیم درنتیجه براساس مطالعات و تجربیات سالیان گذشته و مشورت با پژوهشگران، یکی از شاخصه‌هایمان حضور کسانی بود که کمتر در جشنواره‌ها حاضر بودند یا اصلا حضور نداشته‌اند. از طرفی دیگر از استادانی که چندین سال از جشنواره‌های نواحی دور بودند مانند عاشیق حسن اسکندری که شناسنامه موسیقی آذربایجان است، برای حضور در دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران دعوت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باتوجه به در نظر گرفتن مهم‌ترین و غنی‌ترین رپرتوار موسیقی هر منطقه گروه‌هایی از آن منطقه که توانمندتر و اعضایشان مسلط و دارای درجه کیفی بالا در اجرا باشند، برای حضور در جشنواره برگزیدم. در واقع انتخاب‌هایمان را بر این اساس صورت دادیم که هم به نوعی افراد تکراری نباشد و هم باتوجه به مرتبه استادی و چهره بودن، تسلط کافی در رپرتوار اصلی منطقه خود داشته باشند. در کنار این اتفاق‌ها در بخش صحنه‌ای نیز برای مخاطب غیرتخصصی جذابیت‌هایی را ایجاد کردیم تا بتوانیم گامی در ایجاد مخاطب با جامعه هدف گسترده‌تر برای این بخش مهم از موسیقی کهن ایران برداریم.

شش بلوکی در پایان عنوان کرد: در کنار اجرای گروه‌های حاضر در جشنواره، بخش‌های پژوهشی را نیز در نظر گرفتیم و قرار است طی روزهای برگزاری جشنواره این نشست‌ها را برگزار کنیم.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران به دبیری علمی دامون شش بلوکی و دبیری اجرایی آرش صفری ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است