کتاب‌های تخصصی مخاطب و فروش محدودی دارند/ مجازی در نمایشگاه کتاب هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
مدیر مسئول نشر لوگوس در گفتگو با صبا:

کتاب‌های تخصصی مخاطب و فروش محدودی دارند/ مجازی در نمایشگاه کتاب هستیم

مدیر مسئول نشر لوگوس به بیان انتقادها و پیشنهادهای خود نسبت به سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخت.

علی‌اصغر سلطانی مدیر مسئول نشر لوگوس همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا گفت: نشر لوگوس امسال فقط به صورت مجازی در نمایشگاه کتاب حضور دارد به دو دلیل؛ یک اینکه سویه جدید کرونا در حال گسترش است و دوم اینکه به لحاظ شرایط مالی و امکانات برای ما به صرفه نبود که به صورت حضوری در نمایشگاه حاضر شویم.

این ناشر با اشاره به تخصیص ۳ درصد از فروش‌ ناشران غیرحضوری نمایشگاه کتاب به ستاد برگزاری، بیان کرد: اوضاع کتاب و صنعت نشر به اندازه کافی بد است و وزارت ارشاد نیز در این شرایط به جای اینکه مشکل کاغذ را مرتفع کند، هزینه‌ای هم روی دوش ناشران گذاشته است. در نمایشگاه حضوری سال‌های قبل تخفیف روی کتاب‌ها در احتیار ناشران بود اما در نمایشگاه مجازی ستاد برگزاری ناگزیر تخفیفی روی همه کتاب‌ها اعمال می‌کند. ما به دلیل مشکلات مالی در بخش حضوری نمایشگاه حاضر نشدیم و قطعا این هزینه اضافه به ضرر ما خواهد بود.

او درباره کتاب‌های جدید این انتشارات در نمایشگاه کتاب بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ ما حدود ۵۰ عنوان کتاب جدید در موضوعات مختلف منتشر کردیم.

این ناشر اظهار کرد: پیش‌بینی من این است که به دلیل اینکه دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب اواخر سال ۱۴۰۰ برگزار شد، فروش فابل توجهی نداشته باشیم. ازطرفی متاسفانه به دلیل افزایش قیمت‌ها هزینه تولید و عرضه کتاب بسیار بالا رفته است و این عوامل می‌تواند استقبال مخاطبان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

سلطانی در پایان با بیان اینکه کتاب‌های تخصصی مخاطبان محدودی دارند، تصریح کرد: مخاطب کتاب‌های تخصصی نسبت به عناوین دیگر کم‌تر است اما عرضه آن‌ها برای همان مخاطبان حدود بسیار ضرورت دارد به همین دلیل ناشران به سمت کتاب‌های عمومی‌تر یا به نوعی کتاب‌های زرد رفته‌اند. تمرکز ما نیز در نشر لوگوس روی کتاب‌های تخصصی و روش‌شناسی است و در همین ۴-۵ سال با اینکه عناوین زیادی به چاپ رساندیم اما همچنان نتوانستیم به لحاظ مالی به استقلال برسیم.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است