درخواست داده‌ایم جشنواره پانتومیم به نام استان زنجان ثبت شود/ به تقویم می‌رویم!

ساسان قجرساسان قجر دبیر جشنواره ملی پانتومیم در گفتگو با خبرنگار سینما و تئاتر صبا درباره شرایط فعلی این رویداد گفت: به صورت رسمی این دوره، اولین دوره ملی جشنواره پانتومیم به حساب می آید. در گذشته استان های دیگر جشنواره ها و مسابقه های استانی داشتند اما به صورت ملی و سراسری این برای اولین بار است که اتفاق می افتد. امیدوارم با این حرکت و برگزاری این جشنواره ها بتوانیم زمینه خوبی برای این هنر مظلوم واقع شده که زبان بین المللی و مادر هنر نمایشی است، فراهم کنیم.

به گفته وی، پانتومیم می تواند با ظرفیت هایی که دارد تمام فاکتورها و المان های دینی، ملی، بومی و… را در بر بگیرد و با تمام مردم ارتباط برقرار کند اما با وجود این قابلیت های بزرگ مهجور مانده است.

استقبال قابل توجه از اولین دوره جشنواره پانتومیم

قجر درباره کیفیت آثار جشنواره ملی پانتومیم گفت: 41 اثر از 19 استان ارسال شد که در نهایت 12 اثر از 9 استان برای حضور در جشنواره انتخاب شدند. این عدد و استقبال برای اولین دوره از جشنواره بسیار دلگرم کننده و خوب است اما درباره کیفیت آثار باید بگویم متاسفانه در ایران به صورت علمی و درست به این حوزه نمی پردازیم و آموزش داده نمی شود. در واقع هر کس با برداشت خود و فیلم هایی که دیده است، کاری را آماده می کند درنهایت ما تلاش کردیم آثاری را انتخاب کنیم که تا حدودی خود را به مفهوم پانتومیم نزدیک کرده اند.

اضافه شدن بخش بین الملل به جشنواره

کارگردان و بازیگر نمایش «شکار» درباره حضور آثار خارجی بیان کرد: در ابتدا قرار بود که بخش مهمان جشنواره هم داشته باشیم و 17 اثر از کشورهای خارجی نیز در این بخش شرکت کردند اما به دلیل شرایطی که کرونا به وجود آورد مجبور شدیم تا این بخش را حذف کنیم اما به امید خدا در دوره بعد با قدرت بیشتری در کنار بخش ملی، بخش بین المللی هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در نشستی که با دکتر نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور داشتیم نیز درخواست کردیم که جشنواره پانتومیم در تقویم جشنواره‌های رسمی اداره کل هنرهای نمایشی و به نام استان زنجان ثبت شود که قول همکاری در این بخش را به ما دادند تا به امید خدا در دوره بعدی جشنواره بخش ملی و بین الملل داشته باشیم.

برگزاری ورکشاپ و افتتاح خانه پانتومیم

دبیر اولین دوره جشنواره ملی پانتومیم گفت: در این دوره یک ورکشاپ تخصصی هم برای کارگردان های این حوزه در نظر گرفته ایم و همچنین افتتاح خانه پانتومیم ایران در زنجان را در دستور کار داریم.

ساسان قجر در پایان گفت: 8 سال برای برگزاری جشنواره پانتومیم تلاش کردیم که متاسفانه با موانع زیادی مواجه شدیم که یکی از آنها جابجایی مدیران بود. امیدوارم برگزاری این جشنواره ها باعث خیر و برکت برای هنر پانتومیم شود.

جشنواره ملی پانتومیم ایران از ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت ماه امسال با ریاست امرالله حسنی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و دبیری ساسان قجر هنرمند پیشکسوت پانتومیم توسط موسسه تئاتر بهاران در استان زنجان برگزار است.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/