«تار مجنون، موی لیلی» طنین‌ انداخت/ یک اعتراض خاص به مجوز ندادن به قطعه ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۸
گزارش صبا از کنسرت علی قمصری و گروهش؛

«تار مجنون، موی لیلی» طنین‌ انداخت/ یک اعتراض خاص به مجوز ندادن به قطعه ایران

علی قمصری دومین اجرای کنسرت «تار مجنون، موی لیلی» را به همراه گروه نوازندگی خود و با صدای سهیل رجب و محمد رضازاده روی صحنه برد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، شب گذشته ۱۳ اردیبهشت تالار وحدت تهران میزبان دومین شب از اجرای علی قمصری همراه با گروه نوازندگی و نمایشی او بود؛ اجرایی که با محوریت «ساز تار» و منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی با عنوان «تار مجنون، موی لیلی» روی صحنه رفت.

این کنسرت به سرپرستی و نوازندگی تار علی قمصری و گروه نوازندگی شامل همایون نصیری پرکاشن، حمیدرضا یوسفی پرکاشن، اشکان مرادی کمانچه، علیرضا عقیقی تار، مهدی مرتضایی سنتور، پانیذ مجاهدنیا بم تار و تینا لاجوردیان عود و گروه کوارتت آوازی «کانتات» همراه با فرزاد امیدی، محمد حقیقیری، شیوا سروش و ماهگل صفدری همراه مخاطبان خود شد.

علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار بالغ بر یک سال است پروژه «تار ایرانی» را برای ترویج موسیقی ایرانی، حفظ و توجه به میراث هنری و ادبی ایران آغاز کرده است. این نوازنده در قالب پروژه «تار ایرانی» در سال ۱۴۰۰ به شهرهای مختلفی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، مهاباد، زابل، سیستان، چابهار، بیرجند، سبزوار، تالش، گنبد کاووس، زنجان، کاشمر، شوشتر، بندرعباس، قم، مشهد، جلفا، قشم، کرمان، رفسنجان، بم، بابل، یزد، میبد و رشت، رفت و به اجرای موسیقی ایرانی و نواحی پرداخت.

بعد از یک سال تجربه اجرا در شهرهای مختلف و بین نوازندگان و هنرمندان موسیقی نواحی کشور، علی قمصری اولین کنسرت رسمی خود را در تالار وحدت روی صحنه برد؛ کنسرتی که با دو موضوع تار و «لیلی و مجنون» حکیم نظامی در بخش‌های مختلف تقسیم بندی شده بود.

کنسرت با تک‌نوازی تار علی قمصری در شرایطی آغاز شد که تمام نورهای سالن خاموش بودند و تنها نور متمرکز تالار وحدت، شمعی بود که مقابل نوازنده تار قرار داشت. همچنین صحنه تالار وحدت کمی متفاوت‌تر از شب‌های دیگر بود و نوازنده در نزدیک‌ترین جایگاه مقابل مردم نشسته بود و ساز می‌نواخت.

بعد از حدود ۱۰ دقیقه اجرا قمصری شمع را فوت کرد و پرده تالار وحدت باز شد و همراه با دو نوازنده خود همایون نصیری و حمیدرضا یوسفی نوازنده‌های پرکاشن برای بخش دوم کنسرت آماه شدند. قمصری در این بخش از اجرا با مخاطبان حاضر در سالن گفت: هر بار که شمع را فوت می‌کنم، احساس می‌کنم که بعد از ساز زدن بار دیگر متولد شده‌ام. من برای اینکه مقابل شما قرار بگیرم و بتوانم در شهرهای مختلف کشور اجرا داشته باشم، بالغ بر چهار سال است که تمرین می‌کنم و به خودم قول داده بودم که در اولین اجرای رسمی در کمترین فاصله با مردم، مانند پروژه «تار ایرانی» ساز بزنم.

بخش بعدی با تک نوازی هر کدام از نوازنده‌های روی صحنه ادامه داشت و قمصری همراه با نصیری و یوسفی در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی به اجرا پرداختند. نکته قابل توجه این بخش از اجرا، خواندن دو بیت از اشعار هوشنگ ابتهاج توسط علی قمصری بود.

متن دو بیت از غزل «سایه سرگردان» که توسط قمصری اجرا شد:

گاهم از نای دل خویش نوایی برسان
که جز این ناله جانسوز تو، دمسازم نیست

در گلو می‌شکند ناله‌ام از رقت دل
قصه‌ها هست ولی طاقت ابرازم نیست

بخش سوم و بخش نهایی این کنسرت با حضور دیگر نوازنده‌ها و گروه کوارتت آوازی «کانتات» آغاز شد و بخش‌های مهمی از منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی با تنظیم و آهنگسازی علی قمصری و با صدای دو خواننده جوان سهیل رجب و محمد رضازاده اجرا شد.

همراهی دو پرفورمر در نقش لیلی و مجنون، یکی از ویژگی‌های این اجرا بود که کنسرت «نار لیلی، موی مجنون» را به یک اجرای نمایشی موزیکال با محوریت ساز و آواز ایرانی تبدیل کرده بود.

اجراهای نمایشی و پرفورمنس، نورپردازی‌ها و حرکات خواننده‌ها و نوازنده‌ها روی صحنه، تک‌نوازی‌ها و اجرای گروه کُر همگی به خوبی برنامه ریزی شده بود تا مخاطبان شاهد یک کنسرت باکیفیت ایرانی در تالار وحدت تهران باشند.

کارگردانی تمامی صحنه‌های نمایشی این کنسرت برعهده رضا موسوی بود.

دو شب کنسرت علی قمصری تا حدی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که شب گذشته ۱۳ اردیبهشت، این اجرا برای ۱۹ اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰ تمدید شد.

کنسرت بعد از دو ساعت اجرا به اتمام رسید و آخرین بخش این اجرا، اتفاقی عجیب بود که قمصری رقم زد. او به همراه گروه خود قطعه‌ای که با شعری از احسان افشاری برای ایران ساخته شده بود، اجرا کرد و خواننده‌ها تنها با اجرای «لای لالا لای» به جای وزن ابیات شعر، این قطعه را خواندند و تنها ردیف‌های این شعر که با نام «ایران» همراه بود، خوانده می‌شد.

قمصری دلیل این نوع از اجرا را مجوز ندادن به این ترانه و قطعه اعلام کرد که اجرای آن به این سبک، خودش یک نوع اعتراض موسیقایی در مقابل ممیزی‌ها در موسیقی محسوب می‌شد.

ویژه‌ترین مهمان این کنسرت فردین خلعتبری موسیقیدان و آهنگساز بود؛ آهنگسازی که موسیقی بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، ۲۰ سریال تلویزیونی، ۱۰ قطعه و هفت آلبوم را ساخته است و در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود، ترانه و موسیقی آلبوم «گاه فراموشی» را با صدای همایون شجریان آماده کرده است که ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ رونمایی می‌شود.

عکس ها از امین آهویی عکاس خبرگزاری تسنیم است.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است