با نحوه کار سردخانه میوه آشنا شوید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۹

با نحوه کار سردخانه میوه آشنا شوید

نحوه کار سردخانه با کنترل ویژگی های هوای سردخانه انجام می شود.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، نحوه کار سردخانه میوه به این صورت می باشد که با کنترل شرایط محیطی مانند دما، رطوبت، نور و درصد گازهای موجود در هوا مدت زمان نگهداری میوه ها را افزایش دهد و امکان ارائه این محصولات را در طول سال فراهم آورد.

دمای سردخانه های میوه معمولا بالای صفر می باشد مگر اینکه میوه فرآوری شده باشد و بخواهیم آن را در دمای زیر صفر نگهداری نماییم ولی در حالت کلی دمای سردخانه میوه بین ۰ الی ۱۲ درجه سانتی گراد می باشد که برای محصولات مختلف متفاوت می باشد.

نحوه کار سردخانه میوه

همانطور که در بالا اشاره کردیم نحوه کار سردخانه با کنترل ویژگی های هوای سردخانه انجام می شود که در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم.

نحوه کار سردخانه میوه : کنترل رطوبت

جهت نگهداری طولانی مدت میوه و حفظ کیفیت میوه ها باید رطوبت سردخانه حفظ شود و معمولا بیشتر سردخانه های میوه نیاز به رطوبت بالایی دارند که این رطوبت ممکن است توسط تجهیزات برودتی کاهش یابد که باید به نحوی این رطوبت را کنترل نماییم.

در ساخت سردخانه از دستگاهی به نام اواپراتور استفاده می شود که درون سردخانه نصب می باشد و وظیفه کاهش دمای سردخانه را بر عهده دارد این دستگاه شامل یک کویل و تعدادی فن می باشد.

کویل اواپراتور تشکیل شده از تعدادی لوله که بر روی آن ورق های نازک آلومینیومی قرار گرفته است و درون لوله ها اواپراتور گاز مبرد جریان دارد و با عبور هوای سردخانه از روی کویل اواپراتور رطوبت موجود در هوا به یخ تبدیل می شود و بر روی سطح کویل باقی می ماند و سپس توسط سیستم دیفراست اواپراتور این یخ ها آب می شوند و از محیط سردخانه خارج می شود و سبب کاهش رطوبت محیط سردخانه می شود.

انتخاب اواپراتور مناسب سردخانه میوه با فاصله فین و نوع فن مناسب در میزان رطوبت و کیفیت نگهداری محصول بسیار مهم و مواثر می باشد.

در برخی از سردخانه ها به رطوبت زیادی نیاز داریم تا کیفیت محصول حفظ شود و معمولا در این نوع سردخانه ها از دستگاه های مه پاش و رطوبت زن استفاده می شود.

جهت دریافت اطلاعات کامل در زمینه سردخانه های میوه و استعلام هزینه ساخت سردخانه به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه قیمت سردخانه میوه مراجعه نمایید.

نحوه کار سردخانه میوه : کنترل روشنایی

برخی از محصولات سردخانه ای نیاز به نور و روشنایی دارند تا بتوان آنها را مدت زمان طولانی نگهداری نمود مانند سیب زمینی که در سردخانه های سیب زمینی باید روشنایی مناسبی در کل سطح سردخانه وجود داشته باشد تا محصولات شروع به جوانه زدن نکنند و مدت زمان نگهداری آن افزایش یابد.

نحوه کار سردخانه میوه : کنترل اتمسفر

در برخی از سردخانه های میوه جهت افزایش مدت زمان نگهداری گاز های محیط سردخانه را توسط تجهیزات دقیقی اندازه گیری و کنترل می نمایند که به این سردخانه ها، سردخانه کنترل اتمسفر می گویند و در سردخانه های معمولی این کنترل گاز به وسیله باز کردن درهای سردخانه و یا روش های دیگر انجام می شود ولی در سردخانه های کنترل اتمسفر این کار با دقت بیشتر توسط تجهیزات حرفه ای انجام می شود.

نحوه کار سردخانه میوه : کنترل دما

محیط سردخانه یک سالن عایق شده می باشد و سعی شده است تا هوای داخل با خارج هیچگونه تبادلی نداشته باشد و سردخانه ها مجهز به سیستم تبرید می باشند که می تواند دمای سردخانه را به میزان لازم کاهش دهد و آن را ثابت نگهدارند.

تجهیزات برودتی نصب شده در سردخانه بر اساس دمای مورد نظر، ابعاد و ظرفیت سردخانه، شرایط اقلیمی محل احداث سردخانه و چند معیار دیگر انتخاب و نصب می شوند که این کار باید با دقت بالایی انجام شود تا عملکرد سردخانه شما با مشکل مواجه نشود.

کنترل دما مهمترین فاکتور تاثیر گذار در افزایش مدت زمان نگهداری محصولات می باشد که با رعایت دیگر معیار های ذکر شده در بالا علاوه بر افزایش مدت زمان نگهداری، کیفیت محصول نیز حفظ می شود.

تجهیزات ساخت سردخانه میوه

در ساخت سردخانه از تجهیزات و قطعات مختلفی استفاده می شود که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم یکی از این قطعات را در قسمت کنترل رطوبت برای شما شرح دادیم و در اینجا به دیگر تجهیزات اشاره می نماییم.

کمپرسور سردخانه میوه

کمپرسور مهمترین بخش سردخانه می باشد که مبرد را در سیکل تبرید فشرده و آن را به حرکت در می آورد کمپرسور ها دارای مدل های مختلفی چون اسکرو، اسکرال، پیستونی و غیره می باشند که دو مدل اسکرو و پیستونی معمولا طراحی سمی هرمیتک دارند و قابل تعمیر می باشند ولی کمپرسور اسکرال طراحی هرمتیک دارد و معمولا غیر قابل تعمیر می باشد.

انتخاب کمپرسور از برندهای معروف مانند بیتزر، کوپلند، دانفوس و دورین سبب می شود که ضریب اطمینان سردخانه افزایش یابد و مشکلاتی چون نوسان دما در سردخانه نداشته باشیم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمپرسور های سردخانه به صفحه کمپرسور بیتزر مراجعه نمایید.

کندانسور سردخانه میوه

کندانسور از دیگر قطعات مهم سردخانه می باشد که در نحوه کار سردخانه میوه تاثیر گذار می باشد این دستگاه وظیفه دفع گرمای سردخانه به محیط بیرون را بر عهده دارد و دارای ۳ مدل کلی هوایی، آبی و تبخیری می باشد که در شرایط آب و هوایی مختلف راندمان های متفاوتی دارند و انتخاب آن باید با دقت انجام شود.

ساندویچ پانل سردخانه میوه

ساندویچ پانل ها جهت ساخت سازه سردخانه استفاده می شوند این محصول با ضخامت های مختلف در دو مدل دیواری و سقفی تولید می شود و پرت دمایی ناچیزی دارد که با افزایش ضخامت میزان پرت حرارت کاهش می یابد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این محصول و استعلام قیمت آن به صفحه قیمت ساندویچ پانل سقفی مراجعه نمایید.

جمع بندی

در اینجا به برخی از عوامل تاثیر گذار در مدت زمان نگهداری میوه در سردخانه اشاره نمودیم که بسیار کلی می باشند و معیار دیگری هم وجود دارد که برای میوه های مختلف نیاز به رعایت آنها می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه کار سردخانه میوه صنایع برودتی نوری را در گوگل جستجو نمایید و به بخش مقالات آن مراجعه نمایید.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000