بویلر | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰

بویلر

بویلر یا دیگ فولادی محفظه ای است که در آن حرارت تولید شده از مصرف سوخت، به سیال منتقل می شود.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، بویلر یک کلمه انگلیسی به معناب جوش آورنده یا جوشاننده است. در واقع بویلر یک مخزن دربسته ای است که وظیفه ان گرم کردن یا جوشاندن هر نوع سیالی را برعهده دارد. بویلرها از نظر نوع سیال گرم شونده به انواع معروف بویلر بخار، بویلر آبگرم، بویلر روغن داغ و … تقسیم بندی می شوند.

بویلر بخار: بویلری است که در آن، آب به کمک یک منبع گرمایی به بخار آب تبدیل می شود.

بویلر آبگرم: بویلری است که در آن، آب به کمک یک منبع گرمایی به آبگرم یا داغ تبدیل می شود.

بویلر روغن داغ: بویلری است که در آن، روغن به کمک یک منبع گرمایی به روغن داغ تبدیل می شود.

یکی از مهم ترین اهداف دیگ بخار تبدیل کردن انرژی شیمیایی (سوخت) به انرژی حرارتی است که برای تولید بخار مورد نظر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است منبع گرمایی می تواند انرژی خود را از سوخت جامد، گاز، مایع و یا گازهای احتراقی برگشتی تامین نماید.

 دیگ بخار

دیگ بخار بویلری است که در آن، آب به کمک یک منبع گرمایی به بخار آب تبدیل می شود. سوخت منبع گرمایی می تواند سوخت جامد، گاز، مایع و…. باشد.

دیگ بخار شامل انواع مختلفی است که از لحاظ ظاهر تقسیم بندی شده است: دیگ بخار فولادی، دیگ بخار برنجی، دیگ بخار دوپاس (بخار هایی که حاصل از احتراق مسیر دیگ را دو مرتبه طی می شود و سپس وارد دودکش می شود.)

دیگهای بخار از جنبه های مختلف تقسیم بندی می شوند و از نظر ساختار درونی (محل تولید بخار) به دو دسته دیگهای بخار لوله آتشی و لوله آبی تقسیم می شوند.

تفاوت بویلر و دیگ بخار

دیگ بخار یک نوع از انواع بویلر می باشد پس می توان به طور خلاصه گفت که هر دیگ بخاری یک بویلر است اما هر بویلری نمی تواند دیگ بخار باشد.

 

 

مصارف مختلف دیگ بخار در صنایعی مانند صنعت خشکشویی و نساجی، صنعت پلاستیک سازی، صنعت چوب، صنایع دارویی و صنایع مختلف غذایی کاربرد دارد. این استفاده در رستوران ها، هتل ها، خشکشویی ها، ادارات، بیمارستان ها و مجتمع های بزرگ مسکونی، مراکز خرید و… مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بویلرها

بویلرها معمولا به دو دسته بویلرهای واترتیوب و فایر تیوب تقسیم بندی می شوند؛ بویلرهای فایرتیوب دارای لوله های مستقیم که در درون لایه ای پر آب قرار گرفته اند، این لوله ها گاز های داغی که از احتراق حاصل شده اند درونش جریان پیدا می کند.

بویلرهای واتر تیوب برای چرخش گاز داغ در داخل لوله های پر آب ساخته شده است، این لوله ها از یک تا چند درام بخار تشکیل شده اند؛ بویلرهای واترتیوب در اندازه های متفاوتی ساخته می شوند.

در درون این لوله ها فشار محدود است و این بویلرها در ابعاد بزرگ هم ساخته می شوند.

اجزای درونی بویلر

بویلرها دارای اجزای تشکیل دهنده خاصی هستند البته همانطور که اشاره شد در بالا، بویلرها تفاوت خاصی با دیگ بخار ندارد؛ این اجزا مانند:

درام بویلر، اکونومایزر، کوره، سوپرهیتر، فن های مختلفی همچون فن کشش اجباری، فن تزریق و گرم کن های هوا قرار دارد.

درام بویلر وظیفه ذخیره کردن بخار تولید شده در انتهای بالای لوله های آب را دارد.

این بخار تولید شده از طریق درام باید سوپر هیت شود تا بخار قادر باشد از قسمت نازل بخار خارج و آب از هدر جلویی پایین بیاید.

سوپر هیتر وسیله یا اصطلاحا دستگاهی است در داخل دیگ های بخار (بویلرها) که وظیفه تولید بخار خشک را دارد به این بخار خشک سوپر هیت گفته می شود؛ این سوپر هیتر ها برای تولید بخار با درجات گرمای بالا در صنایع مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.

اکونومایزر قطعه ای است که با انجام فرایندهایی حرارت را در دستگاه نگه داشته و در واحد فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد؛ این دستگاه در بالای بویلر و یا قسمت در دودکش تعبیه می شود، این دستگاه از لوله های دیگ بخار تشکیل شده است.

این لوله ها فن دار هستند و سطح انرژی را به طور چشم گیری افزایش می دهند.

یکی دیگر از قسمت های تشکیل دهنده بویلر، کوره است که این کوره محل احتراق مشعل است و در معرض حرارت بالای دستگاه قرار دارد.

دمای احتراق این دستگاه از ۱۰۰۰ درجه الی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد متغیر است ئ به همین جهت این افزایش باعث انبساط حرارتی می شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    23/082/318/000
  • مست عشق
    4/495/025/000
  • آپاراتچی
    4/490/425/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000