چگونه بعد از دانشگاه انتظار استخدام در صنعت را داشته باشیم؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۷

چگونه بعد از دانشگاه انتظار استخدام در صنعت را داشته باشیم؟

همانطور که می‌دانیم تنها داشتن مدرک آکادمیک و دانشگاهی برای اینکه بتوانید در رشته های تخصصی مشغول به کار شوید کافی نیست و باید در کنار این آموزش‌ها به یادگیری دانش‌های فنی و تخصصی نیز بپردازید.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، باید بدانیم که افراد در توانایی‌ها و آموخته‌ها باهم متفاوت هستند و هرکسی پس از فارغ التحصیلی تجربیات متفاوتی را داشته و توانایی‌های منحصربه‌فردی را نیز کسب نموده است. افراد با توجه به شایستگی و شانس خود می‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند ولی اگر بدون سابقه بخواهید کار مناسبی پیدا نمایید، علاوه بر مدارک دانشگاهی، حرفه‌ها و تخصص های لازم را نیز باید داشته باشید تا بتوانید به صاحبان کسب‌وکار این اطمینان را دهید تا شما را استخدام کنند.
امروزه با توجه به اینکه شرایط کاری سخت شده است به خصوص در رده‌های شغلی تخصصی که رقابت بیشتری نیز در جریان می‌باشد و افراد برای اینکه بتوانند برتری خود را نسبت به رقبا نشان دهند و جایگاه شغلی خوبی بدست آورد باید به نکات ویژه‌ای توجه داشته باشند و مهارت‌های زیادی را نیز بدست آوردند. البته افرادی که سابقه کاری ندارند گاهی مجبور هستند در سطوح پایین‌تری مشغول به کار شوند و پس از کسب دانش و تجربه راه را برای بدست آوردن رده شغلی مناسب خود فراهم کنند. در این مقاله قصد داریم به نکات مهم برای دستیابی به جایگاه شغلی مناسب در صنعت بپردازیم، پس با گروه آموزشی پارس پژوهان همراه باشید.

برای اینکه بعد از دانشگاه انتظار استخدام در صنعت را داشته باشیم چه چیزهایی نیاز داریم؟

افراد برای اینکه بتوانند در سازمان‌های بزرگ، کوچک و صنعت مشغول به کار شوند، به دو دسته هنر نیاز دارند که این حرفه‌ها به شرح زیر می‌باشند:

مهارت‌های سخت(Hard Skills):
این مهارت‌ها مربوط به مشاغل خاص هستند و با توجه به شغل‌ها شما باید دانش را کسب نمایید تا بتوانید آن شغل را داشته باشید. این استعداد‌ها به سادگی قابل سنجش می‌باشند و از دانش

های آموزشی رسمی، غیررسمی و کسب تجربه‌های عملی در محیط‌های کاری فراگیری می‌شوند مثل دانش فنی نظیر برقی، برشکاری، برنامه‌نویسی، تسلط به زبان‌های مختلف، کار با دستگاه‌های صنعتی و مونتاژ و…

مهارت‌های نرم(Soft Skills):
مهارت‌های نرم، عبارتند از حرفه‌های شخصی، درون فردی، رفتاری و ترکیبی، دانش‌های ارتباطی و اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی، هوش و ذکاوت اجتماعی، نگرش افراد و… است که باعث می شود افراد در یک محیط کاری باهم مشغول به کار شوند و عملکرد خوبی را نیز ارائه دهند. همچنین سازمان‌پذیر باشند تا به هدف و موفقیت دست یابند. مثل هنر‌های ارتباطی، مدیریت زمان، انجام کارهای تیمی، حل مسائل ساده و پیچیده، رهبری، توسعه فردی و… این دانش‌ها به راحتی قابل سنجش نمی‌باشند و با تجربه و یادگیری کسب می‌شوند.

ضرورت یادگیری مهارت‌های تخصصی در کنار تحصیلات دانشگاهی

همانطور که می‌دانیم تنها داشتن مدرک آکادمیک و دانشگاهی برای اینکه بتوانید در رشته های تخصصی مشغول به کار شوید کافی نیست و باید در کنار این آموزش‌ها به یادگیری دانش‌های فنی و تخصصی نیز بپردازید. باید بدانیم دانشگاه‌ها آنچنان تخصصی به کسب مهارت و حتی دانش نمی‌پردازند و برای اینکه افراد بتوانند یک نیروی کار توانمند و دارای هنر برجسته باشند، باید در کنار آموزش به یادگیری آنها بپردازند تا دچار سرخوردگی پس از فارغ‌التحصیلی و بیکاری بیشماری که این روزها در جامعه است، نشوند.
خیلی از افراد پس از مشورت‌های بسیار، رشته خود را انتخاب می‌کنند ولی بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل نکاتی که ذکر کردیم مجبور می‌شوند در رشته‌های غیر مرتبط مشغول به کار شوند یا بیکار بماند و سرخورده شوند ولی این افراد باید بدانند درکنار دانشگاه به کسب استعداد‌های مرتبط بپردازند تا بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی در یک رده شغلی مناسب استخدام شوند. به طور مثال یادگیری زبان‌های خارجه از جمله زبان انگلیسی، هنر‌هایی مثل نقشه خوانی و طراحی با انواع نرم‌افزارهای مهندسی و… مناسب افرادی است که می‌خواهند وارد بازار کار مهندسی شوند و سایر رشته‌ها و تخصص‌های مرتبط به آن‌ نیز با این یادگیری‌ها بتوانند خلاهای موجود بین دانشگاه و صنعت را پر کنند و در یک سازمان خوب مشغول به کار شوند. آشنایی با دوره های آموزشی پارس پژوهان به شما در این راستا کمک شایانی می کند و می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

معرفی انواع مهارت های‌کاریابی

تسلط به زبان‌های مختلف از جمله زبان انگلیسی: آشنایی و تسلط به زبان‌های زنده دنیا می‌تواند یک کمک و قدم بزرگ برای افراد باشد تا بتوانند جلوتر از بقیه افراد کار پیدا کنند و در یک سازمان و صنعت استخدام شوند.

توانایی استفاده حرفه‌ای از اینترنت و رایانه: امروزه همه مشاغل و حرفه‌ها با کامپیوتر و اینترنت در ارتباط می‌باشند و داشتن مهارت‌های مرتبط با آنها کمک می‌کند تا یک یا چند پله بالاتر نسبت به سایر افراد قرار بگیرند و شغل مناسب‌تری پیدا کنند.

داشتن روابط عمومی بالا: یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه کاریابی و استخدام در رده شغلی مناسب، رفتار خوب و روابط عمومی عالی می‌باشد. همچنین داشتن اخلاق خوب نیز به برقراری ارتباط و یافتن شغل خوب نیز کمک ویژه‌ای می‌کند و یک امتیاز بالا برای افراد محسوب می‌شود.

تمرکز روی یک تخصص و یک حوزه کاری: یکی از غیر اصولی‌ترین کارها، از این شاخه به آن شاخه پریدن و جستجو در چند حوزه برای یافتن یک شغل می‌باشد. شما اگر وقت و هزینه خود را صرف یک تخصص نمایید بهتر می‌توانید به موفقیت و یافتن یک جایگاه شغلی مناسب برسید و همچنین در وقت و زمان خود نیز صرفه جویی کنید.

نکات مهم برای پیدا کردن یک شغل خوب

توجه به رزومه کاری: اولین مورد برای یافتن یک شغل مناسب، داشتن یک رزومه کاری خوب است.

افزایش مهارت برای مصاحبه استخدامی: زمان مصاحبه بهترین موقعیتی است که شما باید بتوانید با دانش‌ها، روابط عمومی و سخنوری تاثیرات لازم را روی صاحبان کسب و کار بگذارید تا شغل مورد نظر خود را بدست آورید.

زبان انگلیسی و شانس استخدام: بیشترین دست آوردهای حرفه‌ای امروزه به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند و داشتن استعداد بالا در این زبان می‌تواند به شما در بدست آوردن یک شغل مناسب کمک بزرگی نماید.

داشتن مهارت‌های تخصصی در کنار مدارک دانشگاهی و آکادمیک: همانطور که در بالا ذکر کردیم مدرک دانشگاهی تنها برای یافتن یک شغل تخصصی کافی نیست و شما باید در کنار مدارک خود هنر‌های تخصصی مربوط به کار و حوزه کاری خود را کسب نمایید.

آشنایی با فرهنگ کار برای استخدام: درباره فرهنگ، رشته و منطقه‌ای که قرار است مشغول به کار شوید تحقیق نمایید تا باتوجه به فرهنگ و محیط حوزه کاری خود آشنا باشید.

سخن‌آخر

در این مقاله سعی کردیم با نکات مهم استخدام در صنعت بعد از دانشگاه، ضرورت یادگیری پیشه‌های تخصصی در کنار تحصیلات دانشگاهی، استعداد‌های کاریابی، راه‌ها و نکات موفقیت در کار و… بپزداریم تا به شما کمک کنیم بتوانید برای دستیابی به یک شغل خوب و مناسب آماده شوید.تیم پارس پژوهان بهترین خدمات آموزشی و تخصصی را به شما ارائه می دهد برای مشاوره و تماس با تیم پشتیبان پارس پژوهان می‌توانید از طریق سایت و شماره‌های درج شده اقدام نمایید.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است