«آل‌زا» در ژانر وحشت نیست/ موجودی مخوف که حافظه‌ها را می‌دزد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۹
محمدرضا آگاه در گفتگو با صبا:

«آل‌زا» در ژانر وحشت نیست/ موجودی مخوف که حافظه‌ها را می‌دزد

نویسنده و کارگردان «آل‌زا» با اشاره به اینکه نمایشش در ژانر وحشت نیست درباره مفهوم ذیل داستان توضیح داد.
محمدرضا آگاه نویسنده و کارگردان نمایش «آل‌زا» که برداشتی آزاد از نمایشنامه «آلزایمر» نوشته یوسف میرزایی است و از ۲۴ شهریور در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: نمایش «آل‌زا» برداشتی از نمایشنامه آلزایمر است و براساس کهن الگوهای ایرانی‌ها و باورهای مردم به آل شکل گرفته است که آل می‌آید و جنین را از مادرها می‌گیرد، اما در نمایش «آل‌زا» خانم‌ها نازا هستند و توسط مردهایشان به قتل رسیده‌اند و بچه‌ای وجود ندارد پس آل می‌آید و حافظه آن‌ها را می‌برد.

وی ادامه داد: در نمایش «آل‌زا» با ربوده شدن حافظه ها مردم فراموشکار و جنایات متعددی دوباره تکرار می شود.

آگاه با اشاره به ایده‌های خود برای اجرای نمایش «آل‌زا» بیان کرد: یکی از ایده‌های من برای اجرای این نمایشنامه پرداختن به فراموشکاری انسان است چراکه جنایت وقتی صورت گرفت همه بعد از مدتی آن را فراموش می‌کنند و انسان دوباره دست به همان جنایت‌ها می‌زند و این تکرار است که انسان را وادار می‌کند دست به کارهایی بزند که قبلا صورت گرفته است.

کارگردان نمایش «آل‌زا» درباره طراحی صحنه و ارتباط آن با موضوع نمایش گفت: من در همه کارهایم تلاش می‌کنم که طراحی صحنه کاربردی باشد به گونه‌ای که در اختیار کانسپت کار و بازیگران قرار گیرد و ثانیه به ثانیه اجرا در روند و شکل‌گیری معنای کار است و از اضافه‌کاری پرهیز می‌کنم.

وی درباره ژانر نمایش «آل‌زا» و حضور کودکان برای تماشا این کار توضیح داد: این اثر کار مخوف است اما در ژانر وحشت نیست و همانطور که توضیح دادم درباره فراموشی انسان‌هاست که حافظه‌هایشان توسط آل ربوده شده است. در این شب‌ها مخاطب کودک هم داشته ایم و ارتباط بصری خوبی با موضوع داستان پیدا کرده اند.

آگاه در پایان با اشاره به موضوع داستان و ارتباط آن با جامعه امروزی بیان کرد: مخاطب فرهیخته با دیدن نمایش «آل‌زا» برای او سوال ایجاد می‌شود که این آل چیست؟ آلی که می‌تواند هر چیزی باشد.

بازیگران این اثر نمایشی عبارتند از شادی مهدی خانی، یگانه ماموریان، فرزانه نوشاد، سعید سلطانیان، مهدی کیان، سعید جاودان و همچنین صدای پدرام زمانی در این اثر نمایشی به صورت نریشن مورد استفاده قرار گرفته است.

از دیگر عوامل نمایش می‌توان به آرش حبیبی آهنگساز، محمدرضا آگاه طراح صحنه، سیاوش طالبیان طراح نور، شایان یوسف نیا طراح لباس، رضا زواری طراح گرافیک، سعید سلطانیان دستیار کارگردان، اشکان صادقی ضبط صدا و نریشن – استودیو آواژه، مونا مهری منشی صحنه، حسین لگزیان مدیر صحنه، مهدیه طاهری ساخت عروسک، سید مهدی محمودیان ساخت دکور، مصطفی اکبر زاده عکس، مهرداد افشار ساخت تیزر و ویدیوآرت، سارا حدادی you studio، مجید مهرآبادی مشاور رسانه‌ای و تبلیغات اشاره کرد.

نمایش «آل زا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه و تهیه کنندگی محمد حسنی از ۲۴ شهریور تا ۱۸ مهر در سالن صنوبر تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

نسترن معصوم‌پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است