دلیل وجود رگه بر روی فیروزه

به گزارش واحد بازرگانی، سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی است در سراسر جهان مورد توجه طراحان جواهرات قرار گرفته است. این سنگ با رنگ منحصربفرد و شکل ظاهری خاص، جلوه‌ خیره کننده به جواهرات خواهد بخشید و به همین دلیل محبوبیت زیادی بین مردم دارد. این سنگ از سال‌ها پیش از میلاد مسیح نزد فرهنگ‌های مختلف به رسمیت شناخته شده بود و به دلیل خواص معنوی و شکل ظاهری زیبا این محبوبیت تا به امروز ادامه داشته است.

سنگ فیروزه به صورت فیزیکی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس با ساختار بلوری کج است که مس موجود در ترکیبات سنگ سبب شده رنگ آبی چشم نوازی داشته باشد. بسته به ترکیبات موجود در سنگ، رنگ فیروزه متغیر خواهد بود. زیباترین سنگ‌های فیروزه در ایران یافت می‌شود و رنگ فیروزه‌ای را با عنوان ” آبی ایرانی” نیز می‌شناسند. چنانچه محیط شکل گیری سنگ به شکلی باشد که میزان آلومینیوم در فیروزه بیشتر باشد، رنگ آن از سمت آبی به سبز تغییر پیدا می‌کند و اگر میزان روی افزایش یابد، رنگ سنگ فیروزه هاله زرد-سبز می‌گیرد. در موارد نادر اگر معدن فیروزه مقدار قابل توجهی سنگ آهک داشته باشد، رنگ فیروزه به سمت سفید کشیده خواهد شد.

معادن سنگ فیروزه در نقاط مختلفی از دنیا وجود دارد اما بهترین نوع آن در نیشابور-ایران استخراج می‌گردد. سنگ فیروزه به طور کلی دارای سختی پایینی است و در برابر فشار زیاد یا حرارت بالا تغییر حالت پیدا می‌کند اما بسته به محل تولید این سنگ می‌تواند بسیار شکننده یا تقریبا مقاوم باشد. به طور معمول سنگ فیروزه بر اساس سه فاکتور رنگ، بافت و وجود یا عدم وجود ماتریس ارزیابی می‌گردد.

رنگ سنگ فیروزه

سنگ فیروزه بسته به سنگ مادر خود دارای رنگ بندی مختلفی است. برخی از سنگ‌های فیروزه دارای رنگ‌های یکدست آبی یا برخی دارای رگه‌هایی هستند که به زیبایی آن‌ها می‌افزایند. سنگ فیروزه می‌تواند نیمه شفاف تا مات باشد، با رنگی که معمولاً از آبی روشن تا آبی متوسط ​​یا آبی مایل به سبز متغیر است. گاهی اوقات سنگ فیروزه دارای رگه‌هایی ماتریسی است که این رگه‌ها باقیمانده سنگ اطراف آن یا همان سنگ مادر است. سنگی که به عنوان فیروزه تار عنکبوتی شناخته می‌شود، حاوی درزهای ظریفی از ماتریس است که الگوهای تار مانند جذابی را تشکیل داده و دارای طرحی منحصربفرد است. سنگ فیروزه با توجه به وجود همین رگه‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

فیروزه عجمی: سنگ فیروزه‌ای که کاملا یکدست آبی بوده و هیچ گونه رگه‌ای بر روی آن وجود ندارد، سنگ فیروزه عجمی نامیده می‌شود. این نوع سنگ فیروزه بین مردم کشورهای عربی محبوبیت زیادی داشته و به طور کلی گران‌تر از سنگ‌های فیروزه شجری هستند.

فیروزه شجری: در سنگ فیروزه شجره رنگ سنگ فیروزه به جای آبی یکدست، دارای رگه‌های تیره یا طلایی رنگی است که به زیبایی آن افزوده‌اند. این رگه‌ها اثاری از سنگ مادر هستند که با ایجاد رنگ‌های تیره بر روی آبی فیروزه‌ای، طرحی منحصربفرد خلق کرده‌اند. این مدل سنگ در کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد و قیمت آن مناسب‌تر از سنگ فیروزه عجمی است. در کشور ما هم فیروزه شجری محبوب‌تر از نوع فیروزه یکدست است زیرا طرح‌های قرار گرفته بر روی سنگ فیروزه شجری باعث زیباتر بنظر رسیدن جواهرات می‌گردد.

با توجه به این موضوع که امروزه سنگ‌های فیروزه تقلبی زیادی در بازار وجود دارد، باید دقت لازم را به خرج دهید تا بهترین خرید را داشته باشید. خرید از فروشگاه‌های معتبر خیال شما را بابت کیفیت سنگ و اصل بودن فیروزه راحت خواهد کرد و علاوه بر آن، قیمت مناسب‌تری هم به شما ارائه می‌دهند. برای خرید انواع سنگ فیروزه عجمی و شجری با بهترین قیمت موجود در بازار، می‌توانید با کارشناسان فروش کارما تماس حاصل فرمایید. در فروشگاه کارما انواع وسایل فیروزه کوب مانند تابلو فیروزه کوبی، گلدان فیروزه کوب و …، انگشتر فیروزه مردانه، انگشتر فیروزه زنانه، گردنبند فیروزه زنانه و … موجود است که با بهترین قیمت در اختیار شما قرار خواهند گرفت.