فرهنگسرای نیاوران؛ از روزهایی که جریان‌ساز و محل حضور بزرگان بود تا انفعال این‌روزها | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶

فرهنگسرای نیاوران؛ از روزهایی که جریان‌ساز و محل حضور بزرگان بود تا انفعال این‌روزها

فرهنگسرای نیاوران، یکی از بزرگترین و مجهزترین مجموعه‌های فرهنگی - هنری کشور روزهای کم‌فروغی را در عرصه هنری سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، فرهنگسرای نیاوران واقع در شمال شرقی شهر تهران که در سال ۱۳۵۰ با معماری کامران دیبا با زیربنای ده هزار متر مربع بنا شده است از معدود فرهنگسراهای تهران است که به جای شهرداری زیرمجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همین امر باعث شده است در طول زمان هویت هنری-فرهنگی منحصربفردی داشته باشد و در دوره هایی یکی از جدی ترین مکان های میزبان رویدادهای هنری کشور باشد. ازجمله مدیران سابق فرهنگسرای نیاوران می‌توان به محمدجعفر صافی، سید عباس سجادی و عبادرضا اسلامی کولایی اشاره کرد. درحال حاضر ابوالفضل همراه ریاست این مجموعه فرهنگی هنری را برعهده دارد.

فعالیت‌های فرهنگسرای نیاوران تنها در حوزه هنرهای تجسمی محدود نمی‌شود و علاوه بر ۲ نگارخانه اصلی که در چهار و نیم طبقه واقع شده‌اند، یک سالن کتابخانه، سالن «خلیج فارس» که از آن هم به عنوان سالن سینما و هم برای اجرای تئاتر و کنسرت‌های موسیقی می‌توان استفاده کرد، قابل بهره‌برداری هستند. همچنین فضای باز و باغ فرهنگسرای نیاوران که در ورودی کتابخانه آن، سه مجسمه مرد با چهره‌ها و حالت‌های روزمره به درخواست کامران دیبا توسط پرویز تناولی ساخته و نصب شده است، قابلیت برگزاری رویدادها و برنامه‌های مختلف در فضای باز را دارد.

فرهنگسرای نیاوران تا به امروز میزبان تعدادی از رویدادهای مهم فرهنگی و هنری ایران بوده‌ است. ازجمله مهم‌ترین این رویدادها می‌توان به هشتمین دوره دوسالانه سفال ایران در سال ۱۳۸۴، ششمین دوره دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران در سال ۱۳۹۰، نشست‌های هفتگی سه‌شنبه‌های شعر نیاوران در سال ۱۳۹۵، دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان در سال ۱۳۹۷، نمایشگاه گروهی هنرمندان نامدار پیشکسوت هنرهای تجسمی ازجمله ایران درودی، طاها بهبهانی، حسین نوری، علی فرامرزی و ناصر هوشمند وزیری در سال ۱۳۹۸، اجراهایی از سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۹۸ و برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد.

همان‌طور که بالاتر اشاره شد این مجموعه توانایی و طرفیت‌های زیادی برای ارائه و عرضه آثار هنری باکیفیت دارد یا این امکان را دارد تا محلی برای حضور هنرمندان و هنردوستان باشد، اما در سال‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که این‌نوع مجموعه‌ها از شان کارکردی خود فاصله زیادی گرفته‌اند، به طور مثال زمانی آثاری از سهراب سپهری، محمد احصایی، آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، غلامحسین نامی، ایران درودی، نصرالله افجه‌ای، فریده لاشایی، فرح اصولی، هانیبال الخاص، احمد اسفندیاری، رضا درخشانی، علی‌اکبر صادقی، پروانه اعتمادی، جلال شباهنگی، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صداقت جباری، محمدابراهیم جعفری، طاها بهبهانی، رعنا فرنود، شیرین اتحادیه، شهره مهران، ایرج شافعی، رزیتا شرف‌جهان، مهرداد محب‌علی، هومن مرتضوی، علی اصغر معصومی در نگارخانه‌های این مجموعه به نمایش درمی‌آمده است یا به طور مثال آلبوم «عاشق کیست» با آواز شهرام ناظری و آهنگسازی امیر پورخلجی ۲۲ آبان ۱۳۹۶ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد، اما دیگر شاهد برگزاری چنین نمایشگاه‌ه و رویدادهای بزرگ و تاثیرگذاری نیستیم تا جریانی در هنر کشور ایجاد و نظر هنردوستان و هنرمندان را به خود جلب کند.

اگر بخواهیم به عمده فعالیت‌های هنری فرهنگسرای نیاوران در حدود یک سال گذشته نگاهی داشته باشیم، می‌توان به برگزاری کنسرت «پرسه در خمسه» به خوانندگی حسام الدین سراج، برپایی دومین رویداد «نخ و نگاره»، برگزاری سومین رویداد «پترنیتکچر کاربرد پترن در محیط‌‎های انسان ساخت»، اجرای نمایش «خپلک» برگزاری ویژه‌برنامه هنری «سرو ایرانی» که ادای دین هنرمندان به شهید حاج قاسم سلیمانی بود، نمایشگاه عکس «سکوت طولانی» و اکران مستندی با همین نام به کارگردانی زنده یاد سیدابراهیم اصغرزاده، برگزاری اجراهایی از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، نمایشگاه «هنر انقلاب» و … اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره شد از مجموعه‌های فرهنگی و هنری انتظار می‌رود نمایشگاه‌ها و رویدادهایی که برگزار می‌کنند، مبتنی بر یک کار پژوهشی عمیق و با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های هنری انجام شود، اما در سال اخیر شاهد برگزاری برنامه‌هایی در فرهنگسرای نیاوران بودیم که از کیفیت هنری بسیار پایینی برخوردار بودند و این مکان به نوع آشکاری به نهاد اجرایی برنامه‌های دولتی تبدیل شده است و به نظر می‌رسد مدیران این مجموعه تمهیداتی برای پایان دادن به این شرایط راکد ندارند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است