سازها به احترام تکاوران نیروی دریایی ارتش نواختند/ سروهایی که ایستاده می‌میرند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۸
در تالار وحدت

سازها به احترام تکاوران نیروی دریایی ارتش نواختند/ سروهایی که ایستاده می‌میرند

آلبوم «سرو‌ها ایستاده می‌ میرند» روایت جانفشانی کلاه سبزهای نیروی دریایی ارتش در خرمشهر، با حضور هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران دریایی ارتش رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «سروها ایستاده می میرند» به پاس همت بلندِ پهلوانان گمنام خرمشهر، شب گذشته پنجشنبه ۴ مهر ماه در تالار وحدت ساعت ۲۰ با قرائت قرآن و پخش سرود آغاز شد.

ابتدا مجری برنامه با لباس تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روی صحنه آمد و ضمن خوش آمدگویی به حاضران، آلبوم را معرفی کرد و توضیح داد: حامد صقیری اثری ماندگار خلق کرده که مستقل و غیر سفارشی است. حامد صقیری آهنگساز این اثر وقایع نبرد ۳۴ روزه تکاوران نیروی دریایی ارتش در دفاع از خرمشهر را به زبان موسیقی با آلبوم «سرو‌ها ایستاده می‌ میرند» برای شما عزیزان روایت خواهد کرد. این ترجمان موسیقایی بر اساس روایت تاریخی ملموس مردی بزرگ به منصه ظهور رسیده که در جمع ما حاضرند؛ فرمانده ای که وقتی حکم بازنشستگی اش را روی میز می گذارند و به او می گویند که خدمت شما تمام شده، در جواب می گویند: خدمت من اینک شروع شده است. فرمانده ای که وقتی گلوله به پایش اصابت می کند، وجود درد را احساس نمی کند تا این که یکی از همرزمانش به او می گوید که پای شما تیر خورده است. فرمانده ای که وقتی از او می پرسند وقتی که نام ایران می آید، شما چه احساسی دارید؟ در جواب بغض می کند و با چشمانی پر از اشک به پیروی از شهید سرلشکر خلبان غفور جدی اردبیلی می گوید دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد.

وی در ادامه از ناخدا یکم تکاور هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران دریایی ارتش دعوت کرد تا روی صحنه آمده و سخنانی را بیان کند.

ناخدا یکم هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش روی صحنه آمد و سخنرانی خود را با ابیاتی آغاز کرد و گفت: الهی یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی، اصل هر دوایی.

وی ادامه داد: در آستانه سالگرد هشت سال دفاع مقدس هستیم، در جشن شور صدامیان آنجا که از کران تا کران نگاه جز سرخی رنگی نبود و جز ذلت و نیرنگ و تیرگی چیزی نبود مردانی با صداقت فواره ها و بلندای بادبان های کشتی ها آرام و مطمئن بی ترس و هراس، بسیار پر صلابت و قاطع رگبار تند طوفنده تیرهایشان را بر قلب های منجمد بعثی ها و دشمنان این مرز و بوم چون آتش گداخته و مذاب فرو ریختند و باور خام بعثی های ددمنش را با ضربه های کوبنده خود در هم کوبیدند. اینان فرزندان راستین این مرز و بوم بودند که از اردوگاه مجاهدان وارسته تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین، به قافله عشاق پیوستند.

صمدی توضیح داد: شما ای دلاورمردان صحنه های نبرد هشت سال دفاع مقدس که در موج خیز خطیر جنگ تحمیلی دریادل و استوار تا ساحل رضایت دوست پارو زدید، به نسل های آینده آموختید که چگونه در ازدحام تهاجم و سختی ها نشکنند و پاسداری از میهن عزیزمان، ایران و آرمان هایمان را با وقار و صلابت پاس دارند.

وی با خواندن ابیات با یار بمانم، من با یار بمیرم، در عشق تو یکبار نه، صد بار بمیرم، سر می دهم اما سر تسلیم ندارم، من آرشم از تیر کسی بیم ندارم، برخاک بیافتم که تو آباد بمانی، از پای نیافتم که تو آزاد بمانی، ایران ای جان، ای بیشه شیران، آزاد بمان، شاد بمان، خاک من ایران، بخش اول سخنانش را تمام کرد.

فرمانده تکاوران دریایی ارتش به بیان خاطرات زمان جنگ خود پرداخت و این خاطرات را از آخرین روزهای سال ۵۸ که روزهای ابتدایی شروع جنگ تحمیلی بود، آغاز کرد و از رشادت های فرماندهان و رزمندگان نیروی دریایی ارتش تجلیل کرد و به روایت این روزهای سخت ابتدای جنگ در خرمشهر پرداخت تا در آخر به روز سوم خرداد رسید؛ روزی که با خون شهدا به خصوص شهدای تکاور ارتش، خرمشهر آزاد شد.

بعد از بیان این خاطرات حاضران همرزمان ناخدا یکم هوشنگ صمدی در ۸ سال دفاع مقدس را ایستاده تشویق کردند.

سپس صمدی شرح مختصری از نحوه تولید آلبوم «سرو‌ها ایستاده می‌ میرند» ارایه داد و گفت: تولید این آلبوم با آهنگسازی حامد صقیری ۲۰ ماه زمان برد، در یک تماس تلفنی، با جوانی که خود را فرزند شهید خلبان سرلشگر مصطفی صقیری معرفی می کرد آشنا شدم. او خود را آهنگساز و رهبر ارکستر ۶۰ نفره سازهای ایرانی به نام گروه شاهو و خود را علاقه مند به ارتش و رزمندگان دوران جنگ تحمیلی معرفی کرد و به شدت غصه دار این بود که کسی برای رزمندگان ارتش به ویژه ۱۰۳ نفر شهید تکاوران دریایی در عملیات ۳۴ روزه خرمشهر و رزمندگان و جانبازان آن زمان کاری انجام نداده و قدمی بر نداشته است و این امر باعث شده تا نسل های بعد از جنگ از شناختن قهرمانان اصلی خود بی بهره اند. او می خواست شرح عملیات مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر را با زبان موسیقی با یک اثر ماندگار با هنرمندی ۶۰ نفر از همکارانش که خود رهبر ارکستر آن است تهیه کند. بعد از تماس های مکرر و تهیه خلاصه از خواسته هایش به حضور فرماندهی نیروی دریایی که آن زمان امیر حبیب الله سیاری بودند، رسیدیم و برنامه را به طور خلاصه به عرض ایشان رساندیم و بررسی زیاد صورت گرفت تا این که امیر با ساخت آن موافقت کردند، بعد از آن امیر سیاری به ستاد کل ارتش منتقل شدند و ما مقدمات کار را آماده کردیم.

وی در پایان عنوان کرد: نظر حامد صقیری این بود که گروه ارکستر این آلبوم با لباس های تکاوران نیروی دریایی ارتش روی صحنه حاضر شوند، هم خانم ها و هم آقایان که امیر سیاری اول موافقت نکردند اما در نهایت رضایت ایشان را جلب کردیم. نکته مهم این است که گروه ارکستر اجرای این آلبوم با میل و رغبت خود همراه شدند و وقتی مقدمات طرح تهیه شد، جای مناسب برای تمرینات به ما داده شد و امکاناتی هم گرفتیم و حدود یکسال و نیم تمرین ها از سر گرفته شد تا در حال حاضر این آلبوم رونمایی شود.

سپس مجری برنامه روی صحنه آمد و از مصطفی ثمری یکی از بزرگان تکاور نیروی دریایی ارتش و ناخدا یکم تکاور هوشنگ صمدی خواست تا از آلبوم رونمایی کنند.

بعد از رونمایی آلبوم «سرو‌ها ایستاده می‌ میرند»، تغییراتی در صحنه ایجاد شد و پس از چند دقیقه اجرای قطعات آلبوم آغاز شد.

گروه ارکستر با لباس کلاه سبزهای نیروی دریایی ارتش به اجرای قطعات آلبوم به شرح ذیل پرداختند:

۱٫ ورود تانک های لشگرهای زرهی و مکانیزه عراق از مرز شلمچه

۲٫ ورود تکاوران دریایی به آبادان و خرمشهر، آغاز درگیری و دفاع از شهر

۳٫ تقدیم اولین شهدا و مجروحین

۴٫عزم راسخ برای پاسداری از خون همرزمان

۵٫ جای خالی رفقا

۶٫ تک (حمله) و پس زدن دشمن

۷٫ اندوه دل نگفتم الا یک از هزاران

۸٫طراحی حمله و تصرف شبانه قرارگاه لشگر عراقی

۹٫ حرکت و پیشروی تا شلمچه و بیرون راندن موقتی دشمن و تصرف پاسگاه مرزی شلمچه در خاک عراق

۱۰٫ ادای احترام به فرزندان دلیر آذربایجان، سلام بر پهلوانان خرمشهر، ناخدا یکم تکاور هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران دریایی ارتش

۱۱٫ ورود عراقی ها به شهر، اوج درگیری های تن به تن و تغییر نام خرمشهر به خونین شهر

۱۲٫ یادمان شهدا و نام بردن ۱۰۳ شهید تکاور دریایی و پاسخ «حاضر» دال بر حضور همیشگی، سبز و استوار کلاه سبزها

۱۳٫ عقب نشینی موقت، عقد پیمان ناگسستنی برای بازپس گیری شهر، نثار جان برای وطن و محقق شدن عهد تکاوران پس از چند ماه و آزادسازی خرمشهر به همراه دیگر رزمندگان در ۳ خرداد سال ۱۳۶۱ خورشیدی

در اجرای این اثر ۶۰ نوازنده با ساز‌های کمانچه، کمانچه آلتو، کمانچه بم، چنگ ایرانی، دیوان، بوزوک، نی، تار، بربط، بم تار، رباب، قانون، دمام، سنج، تنبک، ضرب زورخانه، نقاره قشقایی، دف، سنتور، قیچک، قیچک بم حضور داشته‌ اند.

این آلبوم به تهیه کنندگی و آهنگسازی حامد صقیری تهیه و تولید شده است.

مراسم رونمایی و اجرای آلبوم موسیقی «سرو‌ها ایستاده می‌ میرند» در ساعت ۲۲:۱۵ به پایان رسید.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است