«هولاین در ایران» برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» آماده می‌شود

به گزارش صبا به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هادی آفریده کارگردان مستند «هولاین در ایران» درباره این فیلم که پرتره یک معمار اتریشی است که در ایران زندگی می‌کرد، گفت: فیلمبرداری سکانس‌های باقی مانده از «هولاین در ایران» در تهران، ری و شهریار انجام می‌شود و امیدوارم به‌زودی تدوین را شروع کنم و فیلمبرداری تا پایان بهار به پایان برسد.

کارگردان «هولاین در ایران» درباره روند تولید پروژه توضیح داد: به دلیل محدودیت مالی، فیلمبرداری خیلی دیر شروع شد و تا به اینجا کار در دو بخش فیلمبرداری شده است. بخش اول بدون این که بودجه و سرمایه فیلم مشخص شده باشد، کلید خورد و با هزینه شخصی فیلمبرداری را شروع کردم. اتفاقاتی در جریان بود که نمی‌توانستم آن را از دست بدهم. بخش دوم که بین 30 تا 80 درصد سکانس‌های فیلم را در برمی‌گیرد، در استان فارس درشهرهای شیراز، مرودشت، فیروزآباد، کازرون و … و البته استان اصفهان انجام شد.

آفریده ادامه داد: این بخش از کار که بخش اصلی پروژه را دربر می‌گیرد، بسیار در فیلم مهم است و در شرایطی که مرکز گسترش در تنگنا منابع بود همکاری خوبی با ما داشت و فیلمبرداری بخش دوم اسفندماه تمام شد و دوباره به تهران بازگشتیم.

کارگردان فیلم «کامیون آبی» گفت: یکی از مشکلات چنین پروژه‌هایی که با سازمان‌‌های مختلف پیوند دارد، تغییر دولت‌هاست. این پروژه با سازمان میراث فرهنگی گره خورد و تغییر مدیران باعث شد روندی که طی کرده بودیم، دوباره به نقطه اول برگردد.

وی در پایان عنوان کرد: مستند «هولاین در ایران» پروژه دشواری است، من برای این فیلم آرشیوهای بسیاری را تهیه کردم. با هزینه شخصی بخشی از آرشیو که در اختیار خانواده هولاین بود، در طول دو سال گذشته جمع آوری کردم. به همین دلیل امیدوارم موانع پایان کار تمام شود و فیلم برای نمایش در شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» آماده شود. همکاری نهادها و سازمان‌ها با مستندهایی تاریخی از جنس «هولاین در ایران» در پیشبرد امور نقش موثری دارد، اما گرفتار شدن در بروکراسی اداری روند کار هر مستندسازی را مختل می‌کند.

مستند «هولاین در ایران» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و  درباره هانس هولاین معمار اتریشی و برنده جایزه پریتزکر ساخته شده است. هولاین طراح داخلی موزه آبگینه و سفالینه در خیابان سی تیر تهران است. او اواخر قرن بیستم به ایران دعوت می‌شود و در طول اقامتش در ایران، سفرهای مختلفی داشته و شیفته معماری ایران باستان و ایران پس از اسلام بود.

عوامل این مستند عبارتند از پژوهشگر و کارگردان: هادی آفریده، گوینده گفتار فیلم: ارد عطارپور، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابردار: شاهین پورداداشی، صداگزار: مهرشاد ملکوتی، آهنگساز: حمیدرضا آفریده، مشاور پژوهشی پروژه: حمید وکیل باشی، عکاس: روشنک اهرابی، مدیرتولید: اعظم صادقی منفرد، مدیر تولید شیراز: علی آریان فرد و دستیار فیلمبردار: سهیل صباحی.

انتهای پیام/