توقف «دستان» پنج ساله شد/ جای بزرگان فرهنگ و هنر در تلویزیون خالی‌ست

سید محمد مناجاتی تهیه کننده مجله شعر و موسیقی «دستان» که از سال 1391 تا سال 1395 با محوریت موسیقی و شعر ایرانی از شبکه آموزش پخش می‌شد، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره دلیل پخش نشدن این برنامه فرهنگی و هنری از قاب تلویزیون بیان کرد: سال‌ها تجربه همکاری و فعالیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری را در کارنامه خود دارم و برنامه‌های مختلفی را با حمایت و همیاری رضا پورحسین مشاور و قائم مقام معاون پیشین سیما و علی دارابی معاون پیشن سیما سازمان صداوسیما داشته‌ام که خروجی آن‌ها برنامه‌هایی مانند «دستان» و ویژه برنامه‌های نوروزی، رمضانی و مناسبتی در شبکه‌های سیما مانند شبکه سه، پنج، آموزش و… بوده است.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: پیش از این بیشتر شاهد حمایت‌های گسترده اهالی رسانه و سازمان صداوسیما از برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی و هنری بودیم، ولی امروزه کمتر شاهد حمایت و استقبال مدیران فرهنگی و سازمان صداوسیما از برنامه‌های فرهنگی و هنری هستیم و دست برنامه‌سازانی چون سید عباس سجادی، سهیل محمودی و محمد صالح علا و… از فعالیت در این عرصه کوتاه است که همه این‌ها ضربه بزرگی به بدنه فرهنگی جامعه و رسانه زده و خواهد زد.

وی ادامه داد: امیدوار هستم مانند گذشته شرایطی فراهم شود تا از حضور بزرگان و اهالی فرهنگ و هنر در قاب تلویزیون بهره‌مند شویم.

تهیه کننده «دستان» درباره این برنامه تلویزیونی گفت: برنامه «دستان» از سال 1391 روی آنتن شبکه آموزش قرار گرفت و چند دوره در جشنواره‌ جام جم جزو بهترین برنامه سیما شد و حالا بالغ بر پنج سال است که دستان ما برای تولید دوباره اینگونه برنامه‌ها کوتاه است. تلویزیون در سال‌های اخیر کمتر شاهد چهره‌های معتبر و اصیل فرهنگ و هنر ایرانی بود و امیدوار هستم که با روی کار آمدن مدیران جدید سازمان صداوسیما مانند حمید شاه‌آبادی معاون سیما، شاهد حضور دوباره چهره‌ها و اهالی فرهنگ و هنر در قاب سیما باشیم.

جای خالی خانواده بزرگ موسیقی در شبکه‌های سیما احساس می‌شود

مناجاتی با اشاره به حضور کمرنگ چهره‌های اصیل فرهنگ و هنری در تلویزیون اظهار کرد: زمانی که قاب تلویزیون را بی‌حضور اهالی فرهنگ و هنر تماشا می‌کنم، به یاد این مصرع از حضرت حافظ می‌افتم که می‌گوید؛ «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد». ما سال‌های سال است که از خانواده بزرگ موسیقی ایران مانند استاد محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، علی تجویدی، شهرام ناظری، عبدالوهاب شهیدی، فخرالدین فخرالدینی، عباس خوشدل، محمد موسوی، حسین دهلوی، همایون خرم و… استفاده نمی‌کنیم و متاسفانه شاهد این هستیم که در گذر زمان از حضور تعدادی از استادان محروم شده‌ایم و به تازگی غم نبود استاد محمدعلی اسلامی ندوشن هم بر غم‌های ما اضافه کرد و ما در قاب تلویزیون به عنوان رسانه رسمی کشور از این بزرگان فرهنگ و هنر استفاده‌ و بهره‌ای نبرده‌ایم.

تهیه کننده برنامه «خط عشق» با اشاره به دیگر برنامه‌های تولیدی صداوسیما عنوان کرد: تولید برنامه‌های متنوع تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی جای خوشحالی دارد ولی نباید فراموش کرد که از چهره‌های اصیل فرهنگ و هنر ایران هم باید استفاده کرد تا در فضای وهم‌آلود فرهنگ و هنر ایران ارزش‌‌های اصیل شناخته شوند.

وی در پایان با ابراز امیدواری برای تولید برنامه‌های فرهنگی و هنری در قاب تلویزیون گفت: جا دارد که از سال‌ها همراهی اسدالله ایمن کارگردان برنامه‌های «دستان»، «خط عشق» و «ادبستان» و گروه برنامه‌سازم تشکر کنم که با کمک‌های آن‌ها توانستم این برنامه‌های تلویزیونی را برای مخاطبان اهل فرهنگ و هنر تولید کنم.

محمد کفیلی

انتهای پیام/