سیمین دانشور همواره به زنان و جامعه توجه می‌کرد/ «انتخاب» هم طنز داشت هم تضاد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۴
شهین نجف‌زاده در گفتگو با صبا:

سیمین دانشور همواره به زنان و جامعه توجه می‌کرد/ «انتخاب» هم طنز داشت هم تضاد

شهین نجف‌زاده مجموعه داستان «انتخاب» نوشته سیمین دانشور را اثری غنی از محتواهای گوناگونی آمیخته با طنز، مفاهیم فلسفی متضاد توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، ۸ اردیبهشت ماه سالروز تولد سیمین دانشور یکی از بزرگان ادبیات فارسی و خالق کتاب «سووشون» است، به همین مناسبت گفتگویی با راوی یکی از مجموعه‌داستان‌های او داشته‌ایم.

شهین نجف‌زاده راوی کتاب گویای «انتخاب» نوشته سیمین دانشور که از سوی انتشارات نوین کتاب گویا به بازار آمده است، درباره روایت این اثر از سیمین دانشور نویسنده بزرگ ادبیات معاصر گفت: من این مجموعه داستان کوتاه خانم دانشور را قبلا نخوانده بودم و پیشنهاد روایت آن را از طرف نشر نوین کتاب دریافت کردم. من به خانم دانشور ارادت دارم، بنابراین با کمال میل استقبال کردم و کار شروع شد.

او ادامه داد: ویژگی ممتازی که این اثر داشت، طنز ظریف و پنهانی آن بود که در بعضی قصه‌هایش وجود داشت. متفاوت بودن فضای قصه‌های مختلف، نوعی پیچیدگی در خوانش اثر را پیش روی من می‌گذاشت و می‌بایست در فرصت کوتاهی کل موقعیت داستان‌ها را در ذهنم می‌ساختم و وارد همان فضای خاص می‌شدم تا بتوانم روح اثر را منتقل کنم. البته ناگفته نماند که من از این نوع چالش‌ها بسیار استقبال می‌کنم و دوست دارم.

این گوینده رادیو درباره جهان سیمین دانشور در کتاب «انتخاب» خاطرنشان کرد: سیمین دانشور در این مجموعه داستان نیز به زنان و مسائل اجتماعی آن‌ها پرداخته و جهان را از منظر متفاوت خودش در قالب داستان بیان کرده است.

نجف‌زاده درباره محتوای مجموعه داستان «انتخاب» و داستانی که بیش از همه ذهن او را به خود مشغول کرده است، توضیح داد: اولین داستان کتاب، فضایی ماورایی و عرفانی داشت که برایم خیلی جالب بود. در داستان دیگری، خان یک روستا از دنیا رفته بود و مردم، وسایلش را در میانه‌ میدانی گذاشته بودند و بر آن مرثیه می‌خواندند. تضادی که بین غم‌انگیزی مرگ و طنز این صحنه وجود داشت، برای من خیلی جذاب بود.

او در پایان در پاسخ به این پرسش که کتاب کاغذی برای مخاطب جالب‌تر است یا کتاب صوتی، تصریح کرد: همه چیز به افراد و همچنین میزان فرصت آنها برای مطالعه بستگی دارد. من شخصا از خواندن این مجموعه داستان بی‌نهایت لذت بردم و امیدوارم مخاطب نیز از شنیدن آن چنین احساسی داشته باشد.

مجموعه داستان «انتخاب» نوشته سیمین دانشور که در نشر قطره به صورت مکتوب منتشر شده است، در نوین کتاب گویا، در قالب کتاب صوتی با صدای شهین نجف‌زاده در ۵ ساعت و ۳۲ دقیقه، با انتخاب موسیقی رامین وطن‌نیا تهیه و تولید شده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است