«ضرب شوق» در کتابفروشی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۳

«ضرب شوق» در کتابفروشی‌ها

دفتر شعر «ضرب شوق» شامل سروده های حامد طباطبایی به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش صبا، دفتر شعر «ضرب شوق» شامل سروده های حامد طباطبایی شاعر معاصر است که در دو قالب غزل و رباعی سروده شده است. این کتاب که دربرگیرنده ۶۰ قطعه شعر از سروده‌های این شاعر جوان معاصر است در ۹۶ صفحه نیم وزیری از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

در توضیح ناشر از این دفتر شعر آمده است: «طباطبایی در این کتاب تمی عاشقانه و موضوع در انتظار طلب و وصال را برای عمده اشعار خود انتخاب کرده است با این همه در این اشعار از تلمیحات و استعاره‌های رایج اشعار عاشقانه کمتر می‌توان سراغی گرفت و شاعر در آن سعی کرده با سادگی و بی‌پیرایگی حرف و کلام خود را به بستر شعر جاری کند.

نوع نگاه طباطبایی به تم رایج در اشعارش در کنار این تمنا و نیاز و شور، توام با نوعی نگاه معنوی و عرفانی نیز هست. مخاطب در بسیاری از اشعار این کتاب با وجود این‌که در پوسته شعر با نوعی تمنا و یا نیاز در وصل و نگوهش ناکامی در وصل هجران روبرو می‌شود اما با کمی تامل در معنی و مفهوم و جغرافیای شعر می‌تواند نوعی پوسته معنوی زیرین را نیز برای اشعار در آن کشف کند که برخاسته از باورها و تفکرات حاکم بر جان و دل شاعر است.

طباطبایی غزل‌های خود را به طور عمده در شش بیت سروده است که کوتاه ترین فرم رایج در غزل سرایی است. این ایجاز و فرم روایی در نوع خود نشان از خواست شاعر برای در پرده ماندن و فاش نگفتن حرف و اندیشه‌اش و جاری ساختن آن در پوسته تلمیحی غزل دارد با این همه و همانطور که پیش از این عنوان شد، شعر و کلام طباطبایی نوعی فاش‌گویی محترمانه و مبادی آداب است که شاعر سعی دارد آن را به کوچکترین، زیباترین و در عین حال حس‌برانگیزترین شیوه بیانی مد نظر خود بازگو کند.

به عبارت دیگر شاه‌بیت غزل‌های طباطبایی در این دفتر کلیت هر یک از آنها و دیدن و حس کردن هر شعر در قالب یک کل واحد است.

در وادی دو بیتی نیز طباطبایی سرمستی و شوق خود را از حضور در پیشگاه معشوقش پنهان نمی‌کند و سعی دارد تا نوعی شو و شوق ناشی از این حضور را در جان شعر جاری و ساری کند. رباعی‌های او همگی به نوعی حماسی با پدیده عشق روبرو می‌شود و مخاطب خود را به نوعی بی سر و سامانی در کشف و لمس و بیان عاشقانه سوق می‌دهد. ایجاز ذاتی رباعی در کنار بیان صریح و ساده و بی آلایش طباطبایی، این بخش از اشعار او را نیز بسیار متمایز، شیرین و تاثیرگذار کرده است»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است