فاطمه صدر سرپ‍رست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال شد

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مراسم تکریم و معارفه سرپ‍رست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال با حضور علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، هوتن والی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع، محمدجواد جعفریان معاون اسناد، محمد هادی ناصری مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و جمعی از معاونان و مدیران سازمان برگزار شد.

علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان با اشاره به منابع موجود در این سازمان گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چند نوع منبع و گنجینه ارزشمند دارد که برخی از این منابع کتاب، نسخ خطی، نشریات، مدارک و بخشی از آثار به جا مانده از تمدن غنی ایرانی – اسلامی را تشکیل می‌دهد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نیروی انسانی را از دیگر منابع ارزشمند این سازمان برشمرد و عنوان کرد: نیروی انسانی در سطوح مختلف مدیران، معاونان، کارشناسان و سایر همکاران از منابع دیگر این سازمان هستند که سرمایه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند و ارزش این سرمایه کمتر از سرمایه تاریخی اسناد، مدارک و کتاب نیست و می‌توان ادعا کرد نیروی انسانی منبع مهمتری است، زیرا با مجموع فعالیت همکاران در بخش‌های مختلف مجموعه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حفظ می‌شود و به نسل بعد انتقال پیدا می‌کند.

تجربه سازمانی مدیران جزو منابع بارزش است

وی وجود تجربه سازمانی کارکنان را از دیگر منابع مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: سومین منبع ارزشمند و قابل توجه در سازمان، تجربه سازمانی افراد است، زیرا علاوه بر نیروی انسانی، تجربه متراکمی از افکار، اندیشه‌ها، فعالیت‌ها و عملکردها در سازمان وجود دارد که از یک نظر باید تاسف خورد که در این سازمان مانند بسیاری از سازمان‌های فرهنگی و غیرفرهنگی روند ضبط، ثبت و حفظ تجربه‌های مدیریت فرهنگی جدی گرفته نشده است و اگر یک محقق بخواهد تجربه مدیریتی همه مدیران این سازمان را در یک منظومه منظم، حرفه‌ای، دقیق و عملی به صورت ثبت شده دریافت کند، نمی‌توان منبعی را در این زمینه در اختیار او قرار داد. متاسفانه در ثبت و ضبط تجربیات فرهنگی کاستی‌هایی وجود دارد.

مختارپور بیان کرد: در مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تقسیم وظایف و مسئولیت در دوره هایی با تغییرهمراه بوده است و تغییرات ساختاری در هر دوره امری طبیعی است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: در بخش‌های دیگر سازمانی، بخش ویژه پژوهش وجود دارد اما تمرکز ویژه‌ای برای هدایت،‌ ساماندهی، برنامه ریزی و راهبری امر پژوهش در این سازمان پیش بینی شده است. به این معنا که وظیفه مستقیم و اصلی برای اندیشه ورزی، آینده پژوهشی، طراحی فکری امور، طراحی همراه شدن فعالیت‌های سازمان با فناوری‌های نوین، همراه شدن دستاوردهای حوزه‌های مربوط به اسناد و کتابخانه داری و کتابخوانی به عهده معاونت پژوهش است.

وی ادامه داد: از سرمایه‌های یاد شده در حوزه نیروی انسانی در معاونت پژوهش به فراوانی وجود دارد که در دوره‌هایی جلوه بیرونی فعالیت‌های این بخش به دلیل مقتضیات زمان یا اولویت‌گذاری روسای قبلی بیشتر بوده است. در دوره‌ای 6 نشریه منظم کاغذی منتشر می‌شد و در ادامه سمینارها، همایش‌ها، کارگاه‌های متعدد با موضوعات متنوعی نیز برگزار می‌شد، اما به دلیل محدودیت‌های شیوع ویروس کرونا برخی از این فعالیت‌ها کاهش یافت.

سپس مختارپور ضمن تشکر از خدمات غلامرضا امیرخانی سرپرست سابق معاونت پژوهش و منابع دیجیتال گفت: آقای امیرخانی از جهت منبع نیروی انسانی از نیروهای نخبه و برگزیده به شمار می‌آید. از نظر تجربه مدیریتی و تجربه سازمانی نیز از نیروهای با سابقه سازمان است. علاوه بر این موارد آقای امیرخانی اهل فرهنگ، تحقیق و پژوهش و کتاب نویسی است که برای این سازمان ارزش محسوب می‌شود. لذا از ایشان درخواست کرده‌ام همچنان در پیشبرد برخی از مسائل و طرح‌های مدیریتی در سازمان فعال باشد.

وی با اشاره به سابقه مدیریت و فعالیت‌های پژوهشی فاطمه صدر سرپرست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال عنوان کرد: خانم صدر عمر خود را صرف تحقیق، پژوهش و تدریس در دانشگاه‌های مختلف کرده است. وی با روحیه انقلابی و تدین که شرط لازم برای هر مسئولیتی است در حوزه‌های عملی فعالیت موثری دارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: در برخی از سال‌ها و برخی از دوره‌ها به بانوان توانمند کشور، توجه کمتری شده است، امید است با تعامل همه همکاران در بخش‌های مختلف معاونت پژوهش و منابع دیجیتال و اعضای هیات علمی، دوره‌ای درخشان در این معاونت را پیش‌رو داشته باشیم.

در ادامه این مراسم، غلامرضا امیرخانی معاون سابق پژوهش و منابع دیجیتال سازمان گفت: این مسئولیت‌ها را باید فرصتی در جهت کمک به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد و در این راستا باید بهره لازم از فرصت هایی که در اختیار داریم را در جهت خدمت رسانی برد.

روزهای بهتری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیش است

وی افزود: در طول سال‌ها فعالیت خود در این مجموعه، شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در این سازمان بوده‌ام، اما مجموع حرکت این سازمان رو به تکامل بوده است و شاید ثبت تجربیات مدیریتی به عنوان یک وظیفه چراغ راهی برای مدیران فعلی و آینده باشد. روسا و مدیرانی که در این سازمان مشغول به فعالیت بودند از چهره‌های فرهنگی و فرهیخته بودند و خوشبختانه باید گفت ریاست فعلی سازمان نیز متخصص و متبحر در حوزه کتاب و فرهنگ است و این مهم نوید روزهای بهتری را می‌دهد.

فاطمه صدر سرپ‍رست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان نیز با ابراز خرسندی از آغاز فعالیت در این معاونت بیان کرد: تقارن قبول این مسئولیت با ماه رمضان که منشا خیرات کثیر برای همه مردم جهان به ویژه مسلمانان است را خیر می‌دانم و امید است این تقارن برای ادای مسئولیتی که به بنده محول شده، یاری رسان باشد.

وی ادامه داد: تجربه مدیریتی آقای امیرخانی و معاونان سابق در معاونت پژوهش باارزش است و امید است با کمک آقای امیرخانی و سایر معاونان این تجارب به کار آید و پشتوانه‌ای برای ارتقای معاونت پژوهش باشد.

سرپ‍رست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال در پایان یادآور شد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در چشم جامعه ایرانی حتی میان اصحاب قلم، اندیشه وفکر بیشتر یک سازمان خدمت رسان معرفی می‌شود و جنبه پژوهشی و علمی آن کمتر شناخته شده است، امید است با کمک یکدیگر این جایگاه را اعتلا ببخشیم و بدنه کارشناسی و تخصصی این معاونت در کنار سایر مدیران در جهت این هدف گام های موثری را بردارد.

صدر دانش آموخته رشته فلسفه تطبیقی در مقطع دکتری از دانشگاه علامه طباطبایی است که از جمله سوابق وی می‌توان به تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی، امام صادق (علیه السلام)، فرهنگیان و … مدیریت پروژه‌های پژوهشی در زمینه تولید منابع آموزشی، تدوین کتب درسی و عضویت در شورای اندیشه ورزی و راهبردی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد.

انتهای پیام/