علی قمصری «تار مجنون و موی لیلی» را به وحدت می‌برد/ ایستادن مقابل سرقت فرهنگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۶
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

علی قمصری «تار مجنون و موی لیلی» را به وحدت می‌برد/ ایستادن مقابل سرقت فرهنگی

علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت 1401 در سانس 21:30 در تالار وحدت کنسرت «هم‌نوازان حصار» را روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی روزهای دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ در سانس ۲۱:۳۰ در تالار وحدت، تازه‌ترین کنسرت موسیقی خود را پس از سال‌ها دوری از اجراهای رسمی روی صحنه می‌برد.

کنسرت «هم‌نوازان حصار» به سرپرستی و نوازندگی تار علی قمصری و گروه نوازندگی خود که شامل همایون نصیری پرکاشن، حمیدرضا یوسفی پرکاشن، اشکان مرادی کمانچه، علیرضا عقیقی تار، مهدی مرتضایی سنتور، پانیذ مجاهدنیا بم تار و تینا لاجوردیان عود است و گروه کوارتت آوازی «کانتات» همراه با فرزاد امیدی، محمد حقیقیری، شیوا سروش و ماهگل صفدری روی صحنه می‌برد.

قیمت بلیت این کنسرت ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان مشخص شده است و علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی می‌توانند با مراجعه به سایت ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com برای تهیه بلیت اقدام کنند.

علی قمصری سرپرست این کنسرت که هر شب در دو بخش اجرا خواهد داشت، در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: من با دو موضوع تار و «لیلی و مجنون» حکیم نظامی در دو بخش در تالار وحدت اجرا دارم که بخش اول اجرای من اختصاص دارد به تارنوازی همراه با سازهای کوبه‌ای و بخش دوم اجرا هم اپرت یا همان اپرای کوچکی است که به منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی با عنوان «تار مجنون، موی لیلی» اختصاص دارد.

وی درباره دلیل انتخاب دو موضوع این کنسرت توضیح داد: تار و اشعار و شخصیت حکیم نظامی جزو هویت‌های کشور ما هستند ولی متاسفانه شاهد این هستیم که این دو گنجینه فرهنگی و هنری مانند بسیاری از گنجینه‌های ایرانی به سرقت می‌روند و دیگر کشورها آن‌ها را به نام خود ثبت می‌کنند. تار در حال حاضر به نام کشور آذربایجان به ثبت رسیده است و در تلاش هستند که حکیم نظامی گنجوی را هم به نام کشور خود ثبت کنند، پس حفظ و نشر این دو هویت ملی از جمله دلایلی بود که در انتخاب موضوع کنسرت مدنظر داشتم.

قمصری ادامه داد: یکی دیگر از دلایل انتخاب این دو موضوع، نبود یک موسیقی نظام مند و کامل روی اشعار منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی است که من سعی کردم برپایه ساز تار، یک موسیقی کامل را برای کل این منظومه ادبی بسازم و گزیده ابیات با صدا و آواز سهیل رجب و محمد رضازاده در تالار وحدت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نسل جدید به واسطه موسیقی باید در معرض شعر و به واسطه شعر در معرض موسیقی خوب و اصیل ایرانی باشند، توضبح داد: این پروژه اتفاق بسیار بزرگی را در حوزه موسیقی و ادبیات ایران با هنرنمایی همکاران و همراهان من ایجاد می‌کند و سعی داریم که به کامل‌ترین شکل ممکن راوی قصه فرازمانی و اصیل «لیلی و مجنون» باشیم.

نوازنده تار در ادامه با اشاره به اجرای اخیرش در پارک «آب و آتش» تهران، به دیگر فعالیت‌های موسیقایی خود اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های من اجراهای خیابانی است که در تهران و باقی شهرها برگزار می‌کنم تا مخاطب تازه‌ای را با موسیقی ایرانی مواجه کنم. روزهای آینده هم بعد از کنسرت «هم‌نوازان حصار»، به آلمان می‌روم تا در جشنواره موسیقی «ترمه» حاضر شوم و همچنین پروژه یک ساله «تار ایرانی» را ادامه خواهم داد.

قمصری در پایان در تعریف پروژه «تار ایرانی» اظهار کرد: پروژه «تار ایرانی» برنامه سفر تار به تمام شهرهای ایران است تا با معرفی دوباره تار، بتواند با موسیقی محلی و نواحی ایرانی آمیزش پیدا کند و تلاش دارد یک کنشگری چند بعدی را در زمینه موسیقی، معماری، تاریخ و فرهنگ ایران ایجاد و رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری ایران را با محوریت تار با یکدیگر ترکیب و به مردم ایران معرفی کند.

قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» در سال ۱۴۰۰ به شهرهای مختلفی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، مهاباد، زابل، سیستان، چابهار، بیرجند، سبزوار، تالش، گنبد کاووس، زنجان، کاشمر، شوشتر، بندرعباس، قم، مشهد، جلفا، قشم، کرمان، رفسنجان، بم، بابل، یزد، میبد و رشت، رفت و به اجرای موسیقی ایرانی و نواحی پرداخت.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است