استاد ندوشن انسانی متین و آرام بود/ هنوز نثر پخته «روزها» در خاطرم هست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰
جواد محقق در گفتگو با صبا:

استاد ندوشن انسانی متین و آرام بود/ هنوز نثر پخته «روزها» در خاطرم هست

جواد محقق درباره ویژگی شخصیتی و آثار محمدعلی اسلامی ندوشن استاد فقید ادبیات صحبت کرد.

جواد محقق نویسنده، پژوهشگر، شاعر و روزنامه‌نگار در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره محمدعلی اسلامی ندوشن استاد فقید ادبیات گفت: من ایشان را از سال‌های قدیم می‌شناختم و یکی دوباری هم در سفر به یزد خدمتشان بودم. همواره انسانی آرام، متین و متعادل بودند. این تعادل هم در رفتار و سکنات این استاد قابل مشاهده بود و هم با مطالعه کتاب‌ها و آثارشان می‌شد متوجه این بخش از شخصیت ایشان شد.

او ادامه داد: استاد اسلامی ندوشن فردی بود که نظرات خود را در هر زمینه‌ای با آرامش، متانت و با استدلال بیان می‌کرد و بدون سروصداهای رسانه‌ای یا هیاهوهای تبلیغاتی همواره در پی این بودند که فرصتی برای گفتگو به وجود آوردند.

این استاد ادبیات اظهار کرد: به همین دلیل آقای اسلامی ندوشن همواره برای من انسان قابل احترامی بودند و شخصیت و آثارشان را بسیار دوست داشتم حتی اگر در برخی مواقع ازنظر اظهارنظرها هم‌سو و هم‌عقیده نبودیم اما همین متانت در نوشته‌هایشان برای من قابل احترام بود.

این شاعر با اشاره به مجموعه «روزها» خاطرنشان کرد: یکی از زیباترین آثاری که از ایشان خواندم و هنوز هم در خاطرم هست، کتاب «روزها» مجموعه خاطرات زندگی خودشان از کودکی تا بزرگسالی بود که با نثر بسیار پخته و سخته‌ای که داشتند این کتاب را به صورت یک زندگینامه داستانی نوشته‌اند. ایشان در این کتاب به صراحت اشاره نکرده‌اند که زندگینامه شخصی‌شان است اما زمانی که آن را می‌خوانیم روند رشد و پروش ایشان برای رسیدن به یک سلوک آرام و متعادل در زندگی قابل مشاهده است.

او بیان کرد: هنوز هم دوست دارم یک فرصت مناسب به وجود آید تا مجموعه درخشان «روزها» را مجدد بازخوانی کنم.

این پژوهشگر درباره عشق محمدعلی اسلامی ندوشن به ایران گفت: آقای اسلامی ندوشن همواره عاشق ایران و مردم بودند و در آثارشان هم گاهی طعنه‌هایی نسبت به برخی روشنفکران یا جریان‌های روشنفکری مرسوم و پرهیاهو و کم‌محتوا وجود داشت. همین مسائل تفاوت عمده ایشان با بخشی از جریان شبه‌روشنفکری را نمایان می‌کند.

محقق در پایان درباره اینکه آیا در زمان این استاد فرصت و زمینه‌ای برای ارائه تفکرات و مبانی علمی ایشان فراهم شده بود یا خیر، تصریح کرد: برخی افراد علاقه‌مند هستند که همواره در مرکز توجه قرار بگیرند اما برخی افراد دوست دارند که خیلی مطرح نشوند و سرشان به کار خودشان باشد. من نمی‌دانم آقای اسلامی ندوشن بیشتر به کدام سمت مایل بودند اما قطعا باید زمینه‌ای ایجاد شود تا علم و آگاهی این افراد برای مردم و دوستداران علم و فرهنگ ارائه شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است