همچنان با عشق مشغول طراحی هستم/ چرا دیگر طراحانی مانند ممیز و مثقالی نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۴
قباد شیوا عنوان کرد:

همچنان با عشق مشغول طراحی هستم/ چرا دیگر طراحانی مانند ممیز و مثقالی نداریم

کتاب «قباد شیوا از میان گفته‌ها و نوشته‌ها» عصر چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، برنامه عصر چهارشنبه‌های بخارا چهارشنبه ۷ اردیبهشت ماه مصادف با ۲۷ آوریل روز جهانی گرافیک به معرفی کتاب «قباد شیوا، از میان گفته‌ها و نوشته‌ها» اختصاص یافت.

این مراسم با حضور قباد شیوا، توکا ملکی، معراج قنبری و علی دهباشی در کتابفروشی فرهنگان فرشته برگزار شد.

کتاب «قباد شیوا از میان گفته‌ها و نوشته‌ها»، از سوی نشر هنر معاصر و بنیاد لاجوردی در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از مقالات، سخنرانی‌ها‌، یادداشت‌ها‌ و گفتگوها پیرامون زندگی، افکار و آثار قباد شیوا است. همچنین گزیده مطالبی که در سال‌های اخیر در رسانه‌های مختلف درباره این گرافیست معاصر، آثار و یا فعالیت‌های او منتشر شده، در یک مجلد گردآوری شده است.

قباد شیوا طراح گرافیک پیشکسوت در این مراسم عنوان کرد: کامپیوتر وسیله خوبی است اما باعث شد نسل جوان به جای این که برای طراحی مداد، قلم و رنگ در دست بگیرند، پشت سیستم بنشینند و طراحی کنند. بسیاری از طراحان امروزی طراحی بلد نیستند و اگر کامپیوتر را از آن‌ها بگیری به قول معروف لال می‌شوند.

او ادامه داد: نمی‌دانم چرا در نسل فعلی با توجه به این امکاناتی که در اختیار دارند و ما نداشتیم، دیگر هیچ مرتضی ممیز و فرشید مثقالی به وجود نمی‌آید؟ دلیلش برای من این است که امروزه فکر می‌کنند گرافیک هنر درآمدزایی است.

این استاد گرافیک با اشاره به عشق به گرافیک بیان کرد: در نسل فعلی عشقی که ما به گرافیک داشتیم دیگر وجود ندارد. من هراس دارم که فرهنگ گرافیک ما ادامه پیدا نکند و قطع شود و جوانان نتوانند فرهنگ کشور را در آثارشان نشان دهند که جای تاسف است.

قباد شیوا اظهار کرد: فکر می‌کنم اگر می‌رفتم سراغ رشته‌های دیگر حداقل اکنون وضع مالی خوبی داشتم اما عشق به هنر گرافیک و اینکه آدم در کارش به یک شخصیت خاص برسد برای من بسیار ارزشمند بود به طوری که حتی هنوز هم دنبال این موضوع هستم. هنوز هم صبح‌ها که به دفتر می‌روم در خلوت خودم طراحی می‌کنم و خوشبختانه دنبال کامپیوتر نیستم. هنوز هم مشغول یادگیری‌ام.

علی دهباشی سردبیر مجله «بخارا» در ادامه صحبت‌های قباد شیوا تصریح کرد: شاید یکی از دلایل کاستی جوانان امروزی در حوزه طراحی این باشد که شناخت مناسبی از فرهنگ، هنر، معماری، نقاشی، سرامیک، کاشی‌کاری و به طور کلی هنر ایرانی ندارند درنتیجه نمی‌توانند آثاری مانند قباد شیوا طراحی کنند. این پژوهش‌ها در مطالعه، سفر و نگاه کردن حاصل می‌شود. این برخورد مستقیم امروزه بسیار کم شده است و این شناخت از طریق فضای مجازی و کامپیوتر به وجود نمی‌آید.

معراج قنبری گرافیست و پژوهشگر در ادامه این برنامه گفت: در طول تاریخ طراحی گرافیک وقتی حدود ۵۰۰ جلد کتابی از اواخر دهه ۴۰ تا امروز منتشر شده است، بررسی می‌کنیم همواره نقش نوشته و مباحث تئوریک در کنار تصاویر بسیار کم بوده‌اند. سوالی که برای من به وجود می‌آید این است که ما در صد سال اخیر چند طراح گرافیک شاخص داشتیم تا بتوانیم درباره‌شان پنین کتاب تئوریک و تحلیلی نوشت؟

او درباره تضاد آثار قباد شیوا با شخصیت او توضیح داد: یک موضوعی که باید در آثار آقای شسوا به آن توجه کنیم، تضاد میان کارها و شخصیت ایشان است. اغلب طراحان گرافیک در ایران و دنیا کارهایشان بسیار به روحیه و شخصیتشان نزدیک است اما برخورد غیرمستقیم هنر ایرانی در طراحی‌های او در تضاد با شخصیت صریح‌شان است.

این گرافیست ادامه داد: تا مقطعی همه فکر می‌کردند گرافیم ایرانی یعنی استفاده از عناصر ایرانی مانند شمسه، بته‌ جقه، نستعلیق و… اما برخورد غیرمستقیم یعنی آقای شیوا فرهنگ ایرانی را درک و آن را به یک زبان تصویری تبدیل کردند.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در اوایل دهه ۴۰ اغلب طراحان ما متاثر از گرافیک اروپای شرقی و مشخصا مکتب لهستان بودند اما آقای شیوا از میانه‌های دهه ۴۰ و زمانی که پوسترهای جشن هنر را طراحی کردند، خود را از این جریان متمایز کنند و در مسیر گرافیک ایرانی حرکت کنند.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم چنین کتاب‌های تحلیلی درباره طراحان دیگر هم به وجود بیاید تا بتوانیم نظریات تئوریکی درباره طراحان ارائه کنیم و همه چیز در تصویر محدود نماند. طراحی گرافیک یک رشته انفرادی است و طراح معمولا در استودیوی شخصی خود کار می‌کند درنتیجه در مواجهه با فعالیت‌های بینارشته‌ای ضعیف هستیم و زکانی که با رشته‌های تئاتر، سینما و… برخورد می‌کنیم، متوجه اهمیت کار گروهی و مباحث تئوریک می‌شویم.

قباد شیوا در پایان این مراسم کتاب «قباد شیوا از میان گفته‌ها و نوشته‌ها» را برای حاضران امضا کرد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است