تا دستاوردهای ادوار گذشته مشخص نشود به بینال ونیز نمی‌رویم/ برای این دوره هنوز وقت هست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۵
معاون امور هنری در گفتگو با صبا:

تا دستاوردهای ادوار گذشته مشخص نشود به بینال ونیز نمی‌رویم/ برای این دوره هنوز وقت هست

معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره حضور ایران در پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز گفت که باید دستاوردهای ادوار گذشته پاویون ایران بررسی شود و نماینده شایسته‌ای از هنر ایران در جهان باشند.

به گزارش خبرنگار تسجمی صبا، پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز به عنوان طولانی‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه بین‌المللی هنر معاصر به کیوریتوری سیسیلیا الِمانی از ۲۳‌ آوریل افتتاح شده است و تا ۲۷ نوامبر (۳ اردیبهشت تا ۶ آذر) نیز ادامه دارد.

دوسالانه ونیز دو بخش دارد؛ یکی پاویون‌های ملی کشورها و دیگری نمایشگاه بزرگی است که سرپرست دوسالانه آن را در کنار برنامه‌های جانبی ترتیب داده است. هر پاوین ملی را یک سرپرست مستقل اداره می‌کند و اوست که انتخاب می‌کند آثار چه هنرمندانی به عنوان نمایندگان کشور حضور داشته باشند.

اما با وجود گذشت چهار روز از افتتاحیه بینال ونیز نام ایران در بین ۸۰ غرفه شرکت‌کننده در این رویداد بین‌المللی مهم تجسمی دیده نمی‌شود. در همین راستا از محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد پرسیدیم که چرا ایران در این رویداد جهانی غایب است آنهم در شرایطی که در دوره های قبل برنامه ریزی و اصرار به حضور در آنجا وجود داشت. او در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا گفت: پنجاه و نهمین بینال ونیز تا ۶ آذر ۱۴۰۱ برپا است. ایران هم در دوره‌های قبل معمولا پاویونی اجاره می‌کرده است و اگر در دوره کنونی هم این کار را الزامی بدانیم، تا ۶ آذر فرصت هست.

او ادامه داد: آنچه برای حضور ما در ونیز مسلم است این است که باید دستاوردهای دوره‌های قبل را بررسی کنیم و براساس آن‌ها برنامه‌ریزی جدیدی انجام دهیم.

معاون امور هنری درباره هنرمندان نماینده ایران در دوره‌های گذشته بینال ونیز اظهار کرد: در برخی ادوار هنرمندانی در بینال ونیز حضور داشته‌اند و آثاری به این رویداد راه یافته اند که همواره مورد بحث واقع شده‌اند که با چه متر و معیاری به عنوان نماینده ایران در ونیز حاضر داشته‌اند. این سازوکارها و دستاوردهای دوره‌های قبل باید بررسی شوند و به امید خدا اگر قرار باشد ایران در پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز شرکت کند، حتما کارگروهی در این باره تشکیل خواهد شد.

سالاری درباره دستاوردهای پاویون ایران در ادوار گذشته بینال ونیز تصریح کرد: ما بعد از انقلاب انقلاب اسلامی ۶ دوره در بینال ونیز شرکت کرده‌ایم که دستاوردهای آن خیلی قابل احصا نیست. آنقدری که برخی از رسانه‌ها معتقد بودند پاویون ایران دستاوردهای فراوانی در ادوار بینال ونیز داشته است در مقابل رسانه‌هایی اعتقاد داشتند که پاویون ایران در ونیز نه‌تنها هنر ایران را نمایندگی نمی‌کرده است، بلکه هنرمندان شرکت‌کننده در آن جزو برترین هنرمندان ایرانی نبوده‌اند.

او اضافه کرد: این سازوکارها باید مجدد برسی شود و اگر این مجموعه بررسی‌ها به نقطه‌ای رسید که در این دوره بینال ونیز شرکت کنیم، حتما پاویونی تدارک خواهیم دید.

معاون امور هنری درباره هنری که ایران باید در ونیز از آن نمایندگی کند، توضیح داد: منظور از هنر ایرانی الزاما توجه به هنرهای سنتی نیست بلکه هنر ایرانی باید عطر، بافت و نگاه شرقی و باورها، اعتقادات و اندیشه آرمانی پیوندخورده با فرهنگ ما را نمایندگی کند. متاسفانه برخی از آثار هنری مدرنی که هنرمندان تولید می‌کنند، نماینده هنر ایران به معنی اندیشه و آرمان‌های یک کشور نیست و بیشتر حدیث نفس هنرمند است.

سالالری در پایان خاطرنشان کرد: در چنین رویدادهای بین‌المللی که نماینده هنر ایران هستیم طبیعتا باید ابعاد مختلفی در نظر گرفته شود تا آثاری که در عرصه جهانی به نمایش درمی‌آیند، بیشترین قرابت را با اندیشه و فرهنگ بومی ما داشته باشند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است