«جنوب عمیق» تلاشی برای فرار از قوانین نانوشته/ تئاتر دچار تجمل‌گرایی شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۹
محمود هدایتی با صبا مطرح کرد:

«جنوب عمیق» تلاشی برای فرار از قوانین نانوشته/ تئاتر دچار تجمل‌گرایی شده است

نویسنده و کارگردان «جنوب عمیق» از لزوم تعامل هرچه بیشتر سالن های خصوصی و هنرمندان تازه وارد به عرصه تئاتر سخن گفت.

محمود هدایتی نویسنده و کارگردان نمایش «جنوب عمیق» که از ۲۱ فروردین الی ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره داستان این نمایش عنوان کرد: «جنوب عمیق» داستان پدری است که فرزندانش را از کودکی طبق قوانین نانوشته ای از رفتن به شهر منع کرده است.

او افزود: فرزندان طبق شرطی‌‌شدگی هایی در خانه گیر افتاده اند تا زمانی که به دلیل حادثه ای که برای پدر خانواده رخ می دهد، قرار بر رفتن یکی از فرزندان به شهر می شود و این موضوع ماجراهایی را در پی دارد.

کارگردان نمایش «جنوب عمیق» اظهار کرد: داستان نمایشنامه از حدود یکسال و نیم پیش شکل گرفت و از چهارماه گذشته تمرین های اجرا آغاز شد.

محمود هدایتی اظهار کرد: متن اولیه نمایشنامه تا زمان آغاز اجرا همزمان با روند تمرین و همچنین در مراوده با اداره کل هنرهای نمایشی دچار تغییر و تحولاتی شد.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به حضور مخاطبان در سالن تئاتر خاطرنشان کرد: تمرین ها و اجرای نمایش در برهه ای از زمان صورت گرفت که متاسفانه علاوه بر شرایط کرونا، بیماری اومیکرون نیز همه‌گیر شد و این موضوع در استقبال مخاطبان با توجه به ترسی که از ورود به سالن های تئاتر دارند، تاثیرگذار بوده است.

هدایتی با اشاره به لزوم حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از اجراهای روی صحنه اذعان کرد: در سال گذشته اداره کل هنرهای نمایشی کمک هزینه هایی را با توجه به میزان فروش بلیت آثار برای گروه های نمایشی درنظر گرفته بود که با بهبود نسبی شرایط کرونا این موضوع ادامه پیدا نکرد در حالیکه می توانست کمک هرچند کوچکی در بهبود روند تمرین ها باشد.

او تاکید کرد: گروه های تئاتری به ویژه افرادی که به تازگی فعالیت شان را در این فضا آغاز کرده اند به هر اتفاق مثبتی امید دارند و این کمک هزینه اداره کل هنرهای نمایشی نیز بخشی از این امید بود که متاسفانه برای اجرای ما و سایر دوستان میسر نشد.

سالن‌ های خصوصی قادر به ایجاد تعامل بیشتر با هنرمندان‌اند

بازیگر نمایش «آ سید کاظم» درباره اجرا در سالن های خصوصی اظهار کرد: تعامل سالن های خصوصی با هنرمندان رضایت‌بخش هست اما ما همیشه به دنبال بهتر شدن این اتفاق هستیم. قطعا سالن های خصوصی قادر به ایجاد یک تعامل دوطرفه برای پیشرفت بهتر کار چه در زمینه مالی و اقتصادی و چه در زمینه هماهنگی ها هستند.

این هنرمند گفت: هر شخصی که وارد عرصه تئاتر می شود قطعا به دنبال بهتر شدن تعاملات در فضای فرهنگی و اجتماعی است. ما نیز به دنبال این هستیم که تعامل با سالن ها، اداره کل هنرهای نمایشی و تمامی مدیران و مسئولان مرتبط با تئاتر بهتر شود.

افزایش تجمل‌گرایی در تئاتر

دستیار کارگردان نمایش «آخر بازی» اعلام کرد: متاسفانه چند سالی هست که تجمل گرایی در تئاتر مانند سینما زیاد شده است و افزایش اجاره بهای سالن ها نیز طبعا کار را برای فعالان این حوزه به ویژه افرادی که به تازگی وارد این فضا شده اند سخت و تاحدی غیرممکن کرده است.

او ادامه داد: اکثر دوستانی که اکنون روی صحنه اجرا دارند افراد شناخته شده ای هستند که سالن از پیش نسبت به فروش کار آنها آگاهی دارد و قطعا راحت تر با آنها کنار می آید.

هدایتی بیان کرد: متاسفانه کسانی که به تازگی در تئاتر به فعالیت می پردازد با هزینه های گزافی روبرو هستند که نمی توانند تهیه کننده و سالن را راضی نگه دارند و اکثرا سرخورده به جایی که آمده‌اند، برمی گردند البته که اگر جنگنده باشند سال های سال زمان می برد تا به یک موفقیت نسبی دست پیدا کنند.

کارگردان نمایش «جنوب عمیق» اظهار کرد: با وجود هزینه هایی که سالن های خصوصی دارند باز هم مساله اجاره بها در اکثر این سالن ها برطبق نفع جدی یک طرفه است و رفتن سراغ سالن های دولتی هم مشکلات و دغدغه های دیگری دارد.

این نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: افرادی که وارد عرصه تئاتر می شوند طبعا این مسائل را پذیرفته اند و عشق به کار باعث می شود تا با هر اتفاق ویژه، خاص و ناگهانی کنار بیایند.

محمود هدایتی در پایان گفت: در جامعه امروز حتی مکالمه در مورد تئاتر، بنابر جبر فرهنگی و اجتماعی از فضای اطراف تئاتر شهر به کافه تماشاخانه ها منتقل شده است و این تنها بخش کوچکی از جزییات فرآیند ورود به عرصه تئاتر است که حتی در بخش گفتمان نیز ملزم به پرداخت هزینه است چه برسد به تولید و تهیه یک اثر برای صحنه.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است