محمدعلی اسلامی ندوشن از بزرگان ادبیات ایران درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶

محمدعلی اسلامی ندوشن از بزرگان ادبیات ایران درگذشت

محمدعلی اسلامی ندوشن از بزرگان ادبیات ایران در 98 سالگی درگذشت.

به گزارش صبا، محمدعلی اسلامی ندوشن ادیب، مترجم، فردوسی‌شناس، مولف، شاعر، حقوق‌دان و سفرنامه‌نویس درگذشت. مهندس محسن نجمی از نزدیکان همسر استاد محمدعلی اسلامی ندوشن این خبر را اعلام کرد.

محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۳ در ندوشن یزد بود. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه و استاد پیشین دانشگاه تهران بود که علاوه بر دروس حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت.

اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرده و آثارش به‌ صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارت‌اند از: «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تامل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به‌ دنبال‌ سایه ‌همای»، «ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم»، «سخن‌ها را بشنویم»، «ایران‌ و تنهاییش»، «ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟»، «مرزهای‌ ناپیدا»، «شور زندگی‌ (وان گوگ)»، «روزها (سرگذشت – در چهار جلد)»، «باغ سبز عشق»، «ابر زمانه‌ و ابر زلف»، «افسانه افسون»، «دیدن‌ دگرآموز»، «شنیدن‌ دگرآموز»، «جام‌ جهان‌بین» و «آواها و ایماها».

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است